Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 108 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32285
    Fladric
    Deltagare

      Hej alla glada!

      Tänkte att det var dags för mig att skapa min egen projekttråd för Legacyn! Har hängt här så länge och följt andra projekt så nu är det min tur att bidra 😉

      Lite bakgrund först då;
      Jag har från jag fyllde 18 varit lite smått insnöad på just Legacy Turbo. Har alltid gillat Subaru och följde rally-VM väldigt noga när SWRT var som aktivast.
      Det bar sig inte bättre än att första bilen var en BMW E21 318i!(?)
      Till mitt försvar en rallybil men ändå 😀

      Använde den ett tag som brukis och körde några tävlingar. Suget efter en “vanlig” bil blev dock större så den såldes och jakten efter en Legacy Turbo började! Hittade så småningom en i Haparanda som jag åkte upp och hämtade!

      Den hann jag äga i 8 dagar innan en handikappbuss tyckte att det var kul att köra mot rött…

      Fick ut pengar på försäkringen då bilen var så himla rostig att den blev ramsned :p Köpte mig då en riktig trotjänare, en silvrig Legacy Turbo kombi med 42000 mil på mätaren!

      Använde denna under ca ett halvår innan det kom ut en Legacy Turbo till salu hos den lokala Subaruhandlaren! De begärde hutlöst mycket för den men den hade bara gått 13700 mil med 2 ägare så jag bestämde mig för att åka och titta på den. Detta var vad jag möttes av!

      Jag var såld direkt, denna var jag bara tvungen att köpa ( till ett inte fullt lika hutlöst pris)! Knappt någon rost och hade ägts av en gubbe i Åsele sedan 1996! Någon vecka senare kunde jag titta ut genom dörren hemma och se detta:

      Kombin såldes och Jallen (efter regnumret) började brukas. Körde en första vinter med den innan jag insåg att salt var ju inget kul! Så bestämde mig för att den framöver skulle bli försonad från detta helvete och bara köras på sommaren! Hann med att lackförsegla den dock inför vintern så den skulle bli lättare att hålla ren

      Den sommaren köpte jag ett 3″ avgassystem från Simons och ett VOS-chip från Australien. Vilken skillnad det blev! En helt annan bil! När vintern kom var det dags för lite rostlagning. Detta innebar ju (tyvärr?) att de trevliga 90-tals stripesen togs bort!

      Nylackad!

      Inför denna sommar monterades även 4-kolvsok från en Impreza GT fram och Tein Super Sport coilovers. Uppgraderade även till 17″ WRX-fälgar!

      Sommaren passerade med ett besök på Mittsverigebanan vilket gav mersmak! Dock hade jag ju ingen vinterbil! Hittade en annons på blocket på en Legacy Turbo kombi i Vilhelmina med trasig driknut! Så jag åkte upp för att hämta den, med mig hade jag Jallen och en bättre begagnad drivaxel!

      Smidig billyft 😀

      Väl på plats var även hjullagret trasigt så jag fick vända utan bil… Fick den fixad och körd till Åsele där jag hämtade den hos en bekant

      Blev upphämtad på bussen av den vänstra, dock ingen Turbo…

      Denna användes flitigt hela vintern men gick inte genom besiktningen p.g.a rost. Den såldes som donatorbil till en VW typ 1 pickup! 😀
      Den vintern samlade jag delar och när sommaren kom gjordes/monterades följande:

      – VF35
      – Turbosmart FPR 800
      – Parallellmatade rails
      – Lite nya packningar
      – Nya droplinks
      – Hardrace motor- och växellådsfäste
      – Hankook Ventus Prime2 215/45 R17

      Och sedan var det Mittsverigebanan igen!

      Men usch så understyrd bil! Kul var det väl men den vägrade kasta ut baken! Och mina belägg tog slut… Så hem och fundera på nästa års (läs 2014) modifikationer!

      Några veckor innan bilen skulle ställas undan hamnade jag i ett dragrace mot en Toyota Supra ( matte555 här på forumet)… Otroligt nog vann jag! (matte555 har fått höra det ett antal gånger…) 😀 Men min växellåda sa “den här delen behöver inte jag!” och kastade ut något vilket gjorde ett hål i huset där all växellådsolja läckte ut! Hålet lagades hjälpligt med kemisk metall och lådan fungerade faktiskt fortfarande!

      Bilen ställdes undan och planerna inför 2014 blev mer och mer intressanta i och med växellåds-“raset”…

      #268329
      Fladric
      Deltagare

        Till nutid då!

        Min låda var trasig, mina belägg var slut och mina coilovers var anpassade för en Impreza vilket gjorde att bilen blev för låg bak…

        Vad göra? Köpa en till 5 växlad låda och hoppas att den håller? Nja…:p

        Till ekvationen hör även att jag köpte mig en till Legacy med en smidd 2.2-liters motor och ett Link G4 PnP som jag tänkte stoppa in i Jalle! Men med trasig växellåda var det ju inget kul…

        Så, det enda som kändes rätt var ju att köpa en komplett drivlina från en -06 STI! d—0.o—b

        Började med att plocka isär Legacyn medan jag väntade på leverans av delar.

        Sedan kom paketet äntligen! 385 kg Subarudelar

        Allt lastades av

        Och den obligatoriska jämförelsebilden!

        Efter att ha gått igenom allt så beställde jag de bussningar och bultar jag behövde.
        I veckan fick jag leverans av Hardrace ställbara bakvagnsstag och växellådsfäste till den 6-växlade lådan

        Sedan fick jag även ut gamla lådan ur bilen samt diffen

        Kul att det är lite skillnad på lådorna, skillnaden utvändigt mellan R180 och R160 var mindre än jag kunde gissat!

        Nu väntar jag bara på fler bussningar och lite annat smått och gott innan jag kan montera ihop allt igen 😀
        Ska fräscha upp och måla på lite av det som är löst, typ bärarmar och diffbrygga.

        Och det är så himla roligt att skruva i en så gammal bil där allting är jättefräscht! Bultar till subframe och diffbrygga har fortfarande färg på sig under underredsmassan. Finns inte det minsta rost i gängor, det hat gått oförskämt smidigt att skruva lös allt! Det som jävlats har varit det som sitter i växellådan för där har det ärgat väldigt mycket!

        Synd att plugget ska ta så mycket tid från skruvandet :p

        #268411
        JuinorSvensken
        Deltagare

          Skojigt! Får mig att vilja ha en ny turbo ännu mer, synd bara att man måste upp i norrland för att hitta några som inte bara är ett enda stort rosthål :/ Kommer följas med stora, nyfikna ögond—0.o—b

          #268330
          Fladric
          Deltagare

            Skojigt! Får mig att vilja ha en ny turbo ännu mer, synd bara att man måste upp i norrland för att hitta några som inte bara är ett enda stort rosthål :/ Kommer följas med stora, nyfikna ögond—0.o—b

            Ja, ska bli spännande att se hur slutresultatet blir!
            Klart du ska ha en Legacy igen 😉
            Tackar!

            #268397
            Igge
            Deltagare

              Redigt fränt! 🙂

              #268331
              Fladric
              Deltagare

                Tackar! 🙂

                Haha ja, lite coola är stripsen allt! Har tagit bilder av dem innan de åkte av så kan göra nya om jag vill 😉

                #268332
                Fladric
                Deltagare

                  Har flyttat över medbringaren på ingående axel i bakdiffen från R160 till R180-diffen ikväll bland annat. På så vis kan jag använda en mellanaxel från en automatväxlad Legacy och slippa bygga om något 🙂

                  #268322
                  Timzzon
                  Deltagare

                    Det gamla tricket med automataxeln har man hört förut, kan det vara på RSLC tro? 😉 Dina ABS kontakter är på G, kommer i ett brev 🙂

                    #268333
                    Fladric
                    Deltagare

                      Jajamen, RSLC kommer det från 😉 var lite osäker om den skulle hålla men blev övertygad på RSLC där det var en som åkt 400 kW på hjulen i 3 års tid med en sån axel 🙂

                      Okej, kanon, tack! 🙂
                      Skicka PM hur mycket du vill ha för dem!

                      #268334
                      Fladric
                      Deltagare

                        Liten update då, lådan är på plats! 😀
                        Lite bök, funderande och en motorcykellyft samt en pappa som hjälp så kom den på plats till slut! Fan vad trångt det var, den 6-växlade är bra mycket större än en 5-växlad låda! 🙂
                        Det hade gått snabbare om jag hade plockat bort turbon och fästet till uppipen direkt men hade tänkt slippa det… Men det gick inte för det tog emot i fästplåten! Och självklart gick en av bultarna av, men det var det värt för sen gled lådan på plats hur lätt som helst! 🙂

                        Hämtade även ut mina fälgar på bussgods så kunde inte låta bli att fira att lådan är på plats med att provmontera framvagnen!

                        Blev rätt bra tycker jag 🙂

                        Och det bästa av allt, fälgarna och däcken är bra mycket längre in i skärmen än jag hade förväntat mig! Så det blir nog inte så stor risk att det tar i 🙂

                        Och dessutom är mitt paket från England påväg! 😀
                        Diverse bussningar samt 22 mm ställbara Whiteline-krängare fram och bak! 🙂
                        Har som mål att ha bilen körbar till Umeå Gatbilars vårträff den 10 maj (se LÄNK till tråd om träffen), får se hur det går :p

                        #268335
                        Fladric
                        Deltagare

                          Har putsat lite rost på diffbrygan, diff och topplagringar idag. Även monterat in växellådslänkage samt borrat lös bulten som gick av när jag plockade lös fästet till uppipen. Upptäckte även en sak jag aldrig tänkt på, att det sitter en “kopplingsdämpare” mellan slav- och huvudcylindern på kopplingen! 🙂

                          Lustig sak… den får vara kvar tills vidare, plockar nog bort den när jag läst lite mer om vad den faktiskt är bra för! :confused:

                          #268323
                          Christian S
                          Deltagare

                            du har ingen riktig bild? för den där förstår man inte mycket av.

                            #268336
                            Fladric
                            Deltagare

                              Hittade just en tråd om hur man plockar bort den, verkar som att den finns för att motverka hastiga rörelser i kopplingsystemet… Typ vid kopplingdumpning och liknande! Men den verkar samtidigt vara ganska onödig så den kommer nog åka bort! 🙂
                              Tråden i fråga:
                              http://sl-i.net/FORUM/viewtopic.php?f=39&t=26983

                              Och en riktig bild på mojängen! Notera att man tittar underifrån på lådan, vänster sida i färdriktningen.

                              #268398
                              Igge
                              Deltagare

                                Är den för att bespara lådan lite vid kamikaze starter eller?

                                #268337
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Är den för att bespara lådan lite vid kamikaze starter eller?

                                  Jag tror det, läste att även Impreza WRX fick en liknande dämpare monterad efter -02 i USA för att spara lådorna 🙂
                                  Ett roligt citat:
                                  “The WRX got it in mid 03 because so many Americans who previously owned Civics didn’t know how to drive and constantly killed first/second gear.” 😀
                                  Från nedan tråd:
                                  http://bbs.legacycentral.org/viewtopic.php?t=36374

                                  Men med 6-växlat känns det lite onödigt 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 108 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.