Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 108 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #268311
    LegacyLarsa
    Keymaster

      Det är typiskt när det börjar bli sommar, men jag vet, jag ska riva ur en motor..

      Skickat från min SM-C115 via Tapatalk

      #268387
      Fladric
      Deltagare

        Det är typiskt när det börjar bli sommar, men jag vet, jag ska riva ur en motor..

        Skickat från min SM-C115 via Tapatalk

        Haha ja, men jag har i alla fall en Legacy Turbo som fungerar 😀

        Vilken var det som gick sönder?

        Hann med en mindre bilträff igår eftermiddag så hann njuta av vädret halva kvällen i alla fall 🙂

        #268312
        LegacyLarsa
        Keymaster

          Den svarta amerikarnan med tvåhalva, den drog en hel del olja på slutet, så det var tyvärr väntat..

          #268388
          Fladric
          Deltagare

            Den svarta amerikarnan med tvåhalva, den drog en hel del olja på slutet, så det var tyvärr väntat..

            #268389
            Fladric
            Deltagare

              Hej!

              Nu har jag äntligen tagit en liten paus från rallybilen så denna pärla kan få lite kärlek den med 🙂

              Körde ut rallybilen ur garaget igår, städade, och puttade sedan in Jalle i garaget 🙂

              Började riva under huven och hann med det mesta, turbo och avgassystem är kvar, alla bultar är dock lossade!

              Måste ställa den på pallbockar för att kunna fortsätta så jag och min far nöjde oss för kvällen 🙂

              Nedan bild på kopplingen jag ska montera, blir en 6-växlad koppling denna gång så ska även byta till en startmotorn från en 6-växlad låda!

              Har plan på att försöka städa lite under huven, byta till enhetliga slangar och tvätta av lite så den ser trevligare ut! Är bättre puts under huven på rallybilen än denna, vilket definitivt inte är något bra…

              Ska även byta bussningar i växellådsbryggan när lådan liks ska ner!
              Får se om jag byter på växellänkaget också, beror på om jag orkar beställa delar till det 😀

              På återseende!

              #268406
              Igge
              Deltagare

                Vad ska bytas i växellänkaget? 🙂

                #268317
                Turbovin
                Deltagare

                  As Performance i Uk har ett kitt med samtliga leder för länkaget i hård plast för 60 pund.

                  https://www.scoobynet.com/scoobynet-general-1/951413-as-performance-uprated-gear-linkage-bushes-wow.html

                  #268407
                  Igge
                  Deltagare

                    Såg att de nämndes i min googling, men möttes av “New website coming soon…” 😛

                    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                    #268318
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Så har det stått länge och lär stå. Inte så prioriterat med en uppdaterad sida tydligen. Beställning via mail som gäller, svar kan dröja en del ibland så kanske ännu bättre att ringa. Men beställt mycket från dem och aldrig vart nåt problem. De har ju mycket godis överlag.

                      Köpte detta kitt till mitt länkage. Ogillar polyuretan som material då jag tycker det blir glapp relativt snabbt.

                      #268390
                      Fladric
                      Deltagare

                        Vad ska bytas i växellänkaget? 🙂

                        Tänkte byta det mesta då spaken är rätt glapp.
                        Ska göra samma sak på rallybilen, har bytt vissa av bussningarna där men blev långt ifrån nöjd så ska byta rubbet!

                        Så har det stått länge och lär stå. Inte så prioriterat med en uppdaterad sida tydligen. Beställning via mail som gäller, svar kan dröja en del ibland så kanske ännu bättre att ringa. Men beställt mycket från dem och aldrig vart nåt problem. De har ju mycket godis överlag.

                        Köpte detta kitt till mitt länkage. Ogillar polyuretan som material då jag tycker det blir glapp relativt snabbt.

                        Tack för tipset, ska nog lägga en beställning på två kit direkt!

                        EDIT: vid närmare eftertanke ska jag kolla vad en bekant vill ha för att svarva till bussningar i den storleken, kanske kan göra en uppsättning till om du vill ha Igge? 🙂
                        Återkommer!

                        #268408
                        Igge
                        Deltagare

                          Absolut intressant! 🙂

                          Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                          #268391
                          Fladric
                          Deltagare

                            Absolut intressant! 🙂

                            Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                            Kanon! Kollar vad han säger 🙂

                            #268392
                            Fladric
                            Deltagare

                              Pratade med min bekant, han kunde göra ett antal bussningar, skulle fundera lite på vad han vill ha för dem 🙂

                              Var nån timme i garaget igår, hann med att demontera avgassystem, främre drivaxlar (hade ett h-vete att få lös spindelleden från hubben på ena sidan) samt mellanaxeln 🙂 Tog bort det sista kring turbon samt plockade lös startmotorn, nästa gång åker turbon lös, sen ska det bara vara att dela motor och låda 🙂

                              #268393
                              Fladric
                              Deltagare

                                Hej!

                                Igår hittade jag lite tid för bilen igen, demonterade växellänkaget och downpipen 🙂
                                Ska lämna länkaget till min bekant som ska svarva nya bussningar så får vi se vad en uppsättning kostar när han gjort dem till mig!

                                Nu ska bara turbon luftas av, sen ska lådan ner!
                                Sker förhoppningsvis ikväll 😀

                                #268394
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Nu är lådan nere och skaderapporten är gjord! 🙂

                                  Boven i dramat var, som jag misstänkte, urtrampningslagret som släppt från tryckplattan 🙂 Som man ser på bilden nedan så har hållaren som håller fast lagret i tryckplattan tappat sina hullingar så c-clipset har tappat sitt grepp 🙂

                                  Misstänkte att kopplingen var dålig med det visade sig att det var mer än själva kopplingen som var i behov av byte… Mitt svänghjul var alldeles sprucket och såg rent ut sagt förjäkligt ut 😀

                                  Även kopplingen har sett sina bättre dagar 🙂

                                  Känns skönt att jag tog ner allt, svänghjulet är så sprucket så jag känner att det var tur att det inte gått sönder :p Tre riktigt stora sprickor som gick ut mot kanten av slitytan mot ett hål i ytterkant på svänghjulet 🙂

                                  Passade på att byta bussningarna i växellådsbryggan till SuperPro, blir alltid lite bättre än det var och jag hade dem på hyllan 🙂

                                  En annan sak jag aldrig tänkt på, bultarna till svänghjulet, är det sträckbult så de ska bytas ut till nya? 🙂 Någon som vet?

                                  Ska jaga rätt på momentet som de ska dras med också.
                                  Bilen kommer inte hinna bli klar denna vecka som tänkt då jag ska på afterwork med jobbet idag samt att Mattias som ska hjälpa mig med bussningarna har blivit sjuk! Så siktar på i början av nästa vecka istället d—0.o—b

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 108 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.