Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 108 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #268399
    Igge
    Deltagare

      Sedär 🙂

      Förklarar att jag tycker den slirar lite när man testat komma iväg fort så att säga 😛

      #268338
      Fladric
      Deltagare

        Sedär 🙂

        Förklarar att jag tycker den slirar lite när man testat komma iväg fort så att säga 😛

        Är ju dock inte säker om det sitter någon på din, det kanske gör det. 🙂 Men sitter det någon på din så sitter den i sådana fall inbyggd i huvudkopplingscylindern som jag fattat det under mina 15 minuter av googling 🙂

        #268316
        Turbovin
        Deltagare

          Alla modernare BMW har en sån clutch delay valve också. Sabbar effektivt känslan i pedalen 🙂

          #268400
          Igge
          Deltagare

            Sitter den så man kan se utan att plocka ner lådan?

            Har noll koll på var den sitter 😛

            #268339
            Fladric
            Deltagare

              Jaha, se där 🙂 den kanske hjälper till att mjuka upp känslan i kopplingen så den blir “trevligare” att köra till vardags 🙂 för jag kan inte hitta någon annan fördel, möjligen om den skonar lådan lite mot kopplingsdumpning…

              Bra fråga Igge! På min sitter den separat och monterad på sidan av växellådan! På din kan den sitta i huvudkopplingscylindern som en typ av ventil, om du nu överhuvudtaget har en 🙂

              #268327
              Fladric
              Deltagare

                Plockade bort kopplingsdämparen idag, tog lång tid att lufta kopplingen men nu känns den bra igen, ska bli intressant om jag känner någon skillnad nu när den är borta! Visserligen med en ny växellåda men med samma lamell och tryckplatta som innan 🙂

                Har även slipat lite ytrost i fjäderbenstornen bak och målat på där samt målat topplagringarna. Fick bort det sista av bulten som jag trodde jag borrat lös igår och gängade upp hålet igen. Borrade upp nedre infästningen till startmotorn till 12 mm för att kunna fästa den i växellådan. I lådan har jag gängat M12 för att kunna fästa startmotorn eftersom min motor bara har 4 bultar och inte 8 som lådan är tänkt för 🙂
                Hängde även dit fjäderbenet höger fram och kopplade in bromsledningen och ABS-kontakten.

                #268309
                LegacyLarsa
                Keymaster

                  Hur har du gjort med kardanaxeln, som jag förstått så passar inte imprzaaxeln på legacyn, då den bilen har längre axelavstånd, eller har jag fel?

                  /Lars

                  #268340
                  Fladric
                  Deltagare

                    Hur har du gjort med kardanaxeln, som jag förstått så passar inte imprzaaxeln på legacyn, då den bilen har längre axelavstånd, eller har jag fel?

                    /Lars

                    Precis, Legacyn är lite längre än Imprezan 🙂
                    Så jag kommer köra med en mellanaxel från en automatväxlad Legacy! Flyttar över medbringaren från min gamla diff så passar axeln utan modifiering 🙂

                    #268341
                    Fladric
                    Deltagare

                      Ikväll fick jag inte jättemycket gjort, kom folk på besök så blev mycket prat och liten verkstad! 😉
                      Men lite hann jag iaf! Hann med att montera ihop bakre fjäderbenen med mina nymålade original topplagringar och med gummit från STI:ns topplagring. Hängde dit fjäderbenen bak och monterade hubbar bak. Bromsarna bak kopplades in. Satte inte dit några länkarmar bak då jag saknar bussningar till diffen så kan inte hänga dit några drivaxlar än! 🙂 Det ser ganska äckligt ut i hjulhuset på bilden, men ljuset förstör lite och sen är underredsmassan ganska skitig!

                      Sedan blev det bromsluftande för hela slanten! 😉 Tog ett tag att få det bra men nu känns bromspedalen ganska fast så det får duga tills vidare!

                      Va även hos en kompis innan middagen och la om däcken från mina gamla fälgar till mina nya, blev bra och väldigt välbalanserat! 🙂

                      Och bjuder på en bild med växlingslänkaget inifrån bilen också! Har ingen växelspaksknopp eller damask monterad än… Knopp är påväg men har inte fått den levererad än, damask funderar jag på hur jag ska lösa, några förslag? 🙂 En tanke är att återanvända min originaldamask och kapa upp den lite för att den ska passa 🙂

                      #268342
                      Fladric
                      Deltagare

                        Idag hann jag inte så mycket heller, fick dock hjälp av Matte (matte555) att montera turbo, downpipe och lite annat smått och gott under huven som varit lös. Även drivaxlarna fram är monterade och fastdragna i hubben. Börjar se slutet nu, är inte överdrivet mycket kvar! 🙂

                        Blir spännande att se om jag får ett paket från England imorgon! Får jag det blir det våldskruvning tills på lördag då den ska rulla! 😀

                        #268343
                        Fladric
                        Deltagare

                          Idag fick jag mitt efterlängtade paket! 😀 Äntligen kan jag börja montera saker!

                          Hann med rätt mycket ikväll, fick dit alla bussningar i framvagnen, var lite bök då mitt ALK (bakre infästning på främre bärarmen från en SF Forester) gjorde att bussningarna bröt lite och inte ville dit jag ville! Men det löste sig till slut. Målade upp diffupphängningarna och monterade diffen. Blev riktigt bra med powerflexbussningarna, diffen rör sig inte i första taget 😉

                          Hade även lite motgångar, min bredbandslambda som jag monterade förra året i downpipen, tar lite emot den nya lådan så jag får inte dit den 🙁 Plockade bort övre delen på själva sonden för att göra den lite smalare för det är så lite som saknades för att det skulle passa. Hann inte prova om det gjorde någon skillnad ikväll.

                          Monterade handbromsvajrarna inne i kupén också, och de var lite för korta för att nå fram till själva spaken! Alltså, vajern som sticker ut utanför höljet inne i kupén är för kort… 🙁 Någon som har stött på liknande? 🙂 Blir att titta på det imorgon med fräscha ögon så kanske jag hittar någon lösning!

                          Målet att bli klar till lördag känns uppnåeligt, det ska gå! 🙂

                          #268344
                          Fladric
                          Deltagare

                            Och nu sitter den ihop! 😀
                            Kom just in från ett maratonpass i garaget! Med hjälp av min far och en kompis sitter bilen nu ihop. Saker som behöver åtgärdas:
                            Ingen handbroms
                            Aning positiv camber bak (har camberbultar, glömde montera…)
                            Bredbandslambdan tar I lådan, sitter en plugg för tillfället
                            Ingen krängare bak då Hardrace – stagens krängarfäste inte riktigt passade och måste modifieras en aning

                            Men hur som, den sitter ihop och är körbar! Kändes väldigt trevlig det lilla jag provade den i spöregnet 😀
                            Glömde telefonen inne så bilder kommer under morgondagen!

                            Men nu ska jag sova, måste upp kl 6:30 för att hinna förbereda inför träffen, god natt 🙂

                            #268310
                            LegacyLarsa
                            Keymaster

                              Trevligt! d—0.o—b

                              /Larsa

                              #268345
                              Fladric
                              Deltagare

                                Jo, den blev väldigt trevlig Larsa! 🙂

                                Nu är hjulinställing gjort och jag har bytt belägg bak för ett var helt slut! Är trött men det har varit värt det, det känns som en helt annan bil! 🙂
                                Bjuder på en bild på resultatet 🙂

                                Kommer mer info imorgon när hjärnan funkar 😉

                                #268346
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Tackar 🙂 Ja, det känns riktigt skönt! 🙂

                                  Den blev väldigt mycket bättre på vägen, och då har jag ännu bara krängningshämmare fram 🙂 STI-benen är riktigt fina, blir att köpa sänkfjädrar till dem senare för att få ned en en bit. Har lite småfix som handbroms och sådant, ska se hur mycket jag hinner under dagen 🙂 Sen ska jag försöka få tag i min växelspaksknopp, det är spännande att växla utan! 😉
                                  Hjulinställningnen gjorde mycket, tror jag har följande vinklar:
                                  Toe fram: +0.02 grader
                                  Camber fram: -1.9 grader
                                  Caster fram: ~4 grader
                                  Toe bak: +0.02 grader
                                  Camber bak: -1.7 grader

                                  Bild innan hjulinstälnning då jag har ca +0.5 grader camber bak, mindre snyggt och ganska spännande på vägen 😉

                                  Och bild på träffen tillsammans med Imprezan 🙂 Då hade inte fjädringen satt sig än bak så den var lite högre.

                                  Och sen efter hjulinställningen

                                  Blev nöjd med resultatet, tycker fälgarna gör sig rätt bra!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 108 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.