- Detta ämne har 94 svar, 22,717 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2017 kl. 20:02 #280856SmilesPerHourDeltagare
Händer det nåt med 3.0:an? 🙂
14 januari, 2017 kl. 23:38 #280811FladricDeltagareTyvärr väldigt lite! Oljebyte samt allmän service händer 🙂 har inte åstadkommit att montera stänkskydden jag köpte :p rallybil och jobb har tagit all tid!
Har dock kört mycket 3.0 och även rastat den på isbana av och till, väldigt bra isbil också 😉 perfekt om man missar en kurva, är det bara att styra av banan och köra genom plogkanten och in igen! Smidigt med höga bilar 😀
12 april, 2017 kl. 06:03 #280812FladricDeltagareHej!
Här har det inte hänt mycket alls faktiskt :p Har försökt besikta och fick nedslag på:
– Trasig postionslampa (tycker jag får byta lampor hela tiden på denna bil!)
– Kärvande löstagbart drag (glömde såklart att motionera det, dumt…)
– Handbromsen tar för dåligt (använder den så sällan så hade inte reflekterat över att den var dålig!)Tog en kväll för bruksbilen igår, var väldigt fint väder så passade bra!
Blev byte till sommardäck samt att jag motionerade upp draget 🙂 Ett fel mindre!Resten av kvällen gick åt till att byta däck, styrled samt att leta oljeläckage på moderns Saab 🙂
Mitt avgassystem börjar bli riktigt dåligt, en upphängning bak har gått av samt att det läcker mer och mer i delningen längst bak. Väntar bara på att Simons ska få in sitt catback i lager, sen blir det brum brum 🙂 Den som väntar på nått gott!
2 maj, 2017 kl. 06:41 #280813FladricDeltagareHej!
Fick bilen igenom besiktningen förra veckan så det var skönt 🙂 När jag bytte positionslamporna var även de kabelskorna svedda så köpte så svaga lampor som jag hittade (blev 3 W) så hoppas att kablaget inte brinner upp på dem som det gjorde på halvljuset :p
Över Valborg var jag i stugan och körde och bilen blev hiskeligt skitig 😀
Vägen runt sjön är rätt blöt, mycket vatten från skogen så vi har blivit tvungna att gräva ett litet dike genom vägen så vattnet kan rinna undan i väntan på att vägtrumman ska tina upp!
Kontentan blev skitigt bil! Då vädret var fint fick jag hjälp av min sambo att vårdstäda bilen, verkligen behövligt! Blev en rejäl tvätt under (tog minst 15 min med högtryckstvätt under för att bli av med den mesta leran) samt dammsugning och dammtorkning i bilen 🙂 Som synes på bilderna monterade jag äntligen stänkskydden som jag köpte för ett tag sen från Subaru!
Tycker det blev riktigt bra! Kul att montera nya originaltillbehör, grym passform 🙂
Hoppas Simons får sitt catback i lager snart, avgassystemet blir bara sämre och sämre :p Sen börjar jag vara sugen att få ur lite trevliga motorljud ur den 😉
På återseende!
4 maj, 2017 kl. 06:18 #280814FladricDeltagareEn snabb uppdate bara:
Mailade Simons igår och fick svar att de har planerat att göra en batch med avgassystem som ska vara klara kring veckan 22-23 🙂 Äntligen, nu blir det kul 😀
4 maj, 2017 kl. 06:31 #280841IggeDeltagareNice!
Sexorna låter inte hemskt 🙂
4 maj, 2017 kl. 07:12 #280815FladricDeltagareNice!
Sexorna låter inte hemskt 🙂
Nej, de låter riktigt trevligt faktiskt 😀 Som den är nu låter den helt ok faktiskt, lagomt mycket hål i avgassystemet :rolleyes:
5 september, 2017 kl. 06:41 #280816FladricDeltagareHej, long time no see!
Har som vanligt inte givit Outbacken så mycket kärlek då andra bilar tagit tiden.
Har faktiskt bytt en av AVCS-solenoiderna som började vara dålig 🙂För nån månad sen bytte jag också växellådsolja och wow vilken skillnad det blev på hur den växlar 😀 Ska göra det igen snart då jag bara tappar ur tråget och får 3-4 liter, hela låda rymmer 10 liter ungefär 🙂
Andra glada nyheter är att catbacket har kommit och ligger hos en bekant som ska hjälpa mig att svetsa ihop en ny mittsektion mellan catback och grenrör 😀 Snart smäller det, innan vintern är det monterat, mappat och klart 🙂
Använde Outbacken som dragbil ihelgen när jag åkte ner till Mittsverigebanan med rallybilen 🙂 bra att dra med men drog soppa som en trimmad V8 😀
1.8 l/mil snittade vi på original mapp 🙂 Dock var den trevlig att åka i med släp så kunde varit värre!
Återkommer med uppdatering så fort avgassystemet närmar sig montering 🙂
31 oktober, 2017 kl. 07:31 #280817FladricDeltagareHej!
Igår fick Outbacken sig lite kärlek i form av ett nytt hjullager höger bak d—0.o—b
Det var välbehövligt, det gamla har varit dåligt ett tag. Visade sig vara tillräckligt dåligt för att kunna känna att det glappade för hand när det var löst från bilen 😀Men men, nu är det bytt så då har jag fräscha hjullager bak då jag bytte vänster bak förra året!
Utöver det så har det inte hänt så överdrivet mycket, väntar på att få lite tid över till förberedelser för avgasbygge 🙂 Kommer ske innan årsskiftet är planen!
Bilder blev det inga heller då bilen är så grymt skitig…
Återkommer så fort det händer nått kul, vilket bör vara inom en snar framtid 🙂31 oktober, 2017 kl. 11:40 #280837FiddeFulingKeymasterKul att du pillar med bilen… sitter o väntar med spänning på det där avgassystemet. 😀
Är själv sjukt sugen på att byta min 2.5 legacy emot en 3.0’a men soppa förbrukningen skrämmer mig..kanske efter att man hört ditt nya system så kanske man inte tänker på det mer :p
1 november, 2017 kl. 07:00 #280818FladricDeltagareKul att du pillar med bilen… sitter o väntar med spänning på det där avgassystemet. 😀
Är själv sjukt sugen på att byta min 2.5 legacy emot en 3.0’a men soppa förbrukningen skrämmer mig..kanske efter att man hört ditt nya system så kanske man inte tänker på det mer :p
Ja, den behöver service den här med, har gått nästan 20000 mil nu 🙂
Skulle behöva byta bussningarna i framvagnen också men har inte tagit mig dit än 😉Allt är relativt, är inte så farligt egentligen 🙂 Den drar mer efter mappningen för att jag gasar mer 😀
Har kört den på 0.78 l/mil innan mappning, vinterdäck påväg till Hemavan (förhållandevis liten väg med låg hastighet)!
Körde då rätt lugnt och följde hastigheten ganska bra 🙂Problemet blir när man kör lite mer inspirerat och använder gasen, då drar den mycket 🙂 Ligger just nu på kring 1.2 men det är stadskörning och korta sträckor med kallstart då och då så kunde varit värre i mina ögon 🙂
Haha ja, det kommer komma filmer när det är monterat, var så säker 😉
1 november, 2017 kl. 08:47 #280772izualDeltagareSer ju riktigt fint ut med stänkskydden faktiskt.
Rallyarmor etc i all ära, men dom där satt riktigt bra på outbacken.
Givet köp när jag blir med outback igen 😀Synd bara att 3.0 inte såldes manuell här.
2,5’an är lite för tråkig att köra och automaten driver för mkt fram för att kunna leka av sig på vintern.Kanske ska köpa sig en rasad Outback och flytta över allt och bygga en Outback Spec-B
Ultimata åretruntbilen1 november, 2017 kl. 09:09 #280819FladricDeltagareSer ju riktigt fint ut med stänkskydden faktiskt.
Rallyarmor etc i all ära, men dom där satt riktigt bra på outbacken.
Givet köp när jag blir med outback igen 😀Synd bara att 3.0 inte såldes manuell här.
2,5’an är lite för tråkig att köra och automaten driver för mkt fram för att kunna leka av sig på vintern.Kanske ska köpa sig en rasad Outback och flytta över allt och bygga en Outback Spec-B
Ultimata åretruntbilenJa jag tycker de sitter riktigt bra 🙂 Och perfekt passform för samma pengar som andra eftermarknadsalternativ 🙂
Ja, en Outback 3.0 Spec B hade varit klockrent 😀
Hade faktiskt funderingar på att göra exakt det du säger innan jag köpte min men jag är nöjd med automaten ändå, speciellt efter ommappningen 🙂Jag tycker inte det märks att den driver mycket fram, bara just när man kliver på gasen men bakhjulen kopplas in nästan direkt och den kastar ut hur snällt som helst 🙂 Har kört mycket isbana med den, funkar förvånansvärt bra måste jag säga! Är ju en 5-växlad automat på 3.0 jämfört med 4-växlad på 2.5orna så kan ju vara en lite sportigare setup på den 5-växlade 🙂
1 november, 2017 kl. 11:40 #280846zanoiiDeltagareAngående 4EAT vs 5EAT säger NASIOC detta (kan visserligen vara annorlunda för EU):
4EAT:
1st – 2.785
2nd – 1.545
3rd – 1.000
4th – 0.684
reverse – 2.272
final drive ratio – 3.905EAT:
1st – 3.540
2nd – 2.264
3rd – 1.471
4th – 1.000
5th – 0.834
reverse – 2.370
final drive ratio – 3.5831 november, 2017 kl. 12:06 #280820FladricDeltagareAngående 4EAT vs 5EAT säger NASIOC detta (kan visserligen vara annorlunda för EU):
4EAT:
1st – 2.785
2nd – 1.545
3rd – 1.000
4th – 0.684
reverse – 2.272
final drive ratio – 3.905EAT:
1st – 3.540
2nd – 2.264
3rd – 1.471
4th – 1.000
5th – 0.834
reverse – 2.370
final drive ratio – 3.583Säger ingenting om mappning för mittdiffen, när den kopplas in och hur mycket kraft den fördelar mellan fram- och bakaxel 🙂
Tänkte att det kunde skilja i mappningen så den beter sig lite sportigare med 5EAT!Var en udda slutväxel på 5EAT om det där stämmer! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.