- Detta ämne har 479 svar, 53,468 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av tendency.
-
FörfattareInlägg
-
10 oktober, 2015 kl. 13:04 #34133tendencyDeltagare
Vad är bättre än en blobeye? TVÅ BLOBEYES! 😀 Har hunnit starta en tråd på garaget redan, så jag bombar denna tråd med inlägg och bilder direkt. Båda ska förfinas och det kommer att flyttas lite delar dom sinsemellan, fokus kommer dock att ligga på STi’n.
Projektbilar
Sommarbil: Subaru Impreza WRX STi 2003 (triumphgrön)
Vinter/bruksbil: Subaru Impreza WRX 2005 kombi (blå)Lite bakgrundsinformation
Redan 2004 köpte jag min första Subaru Impreza. Först en GT 1999 kombi, därefter en GT 1999 sedan och sedermera en WRX Type R STi version 5 1999. Efter en tråkig incident med Type R’en lämnade jag träsket och var vilsen ett par år och körde Bmw, bl.a en M3 E46 SMGII 2002. Förra hösten, 2014, tog jag mitt förnuft till fånga och skaffade mig en triumphgrön WRX STi 2003 och var åter i Subaruträsket. Hade velat komma på storträffen i somras, men kunde inte pga sjukdom bl.a. STi’n har ej körts vintertid tidigare och så ska det förbli! Men suget efter att köra 4WD på vintern blev för stort, så jag köpte mig en WRX 2005 kombi – bara någon timme innan det planerade besöket på Barkarbyträffen. 😀 Nu känner jag mig mer hemma än någonsin med två blobeyes. Men även det som redan är bra kan göras ännu bättre:Info och planer för triumphgrön STi
En hel del är gjort med bilen. Det mest uppenbara är den ovanliga färgen – triumphgrön med guldpearl och specialblandad grafitgrå på taket. Det första jag kände att jag ville göra var – mer kolfiber och att göra utseendet mer cleant. Bl.a inför sommar 2016 ska det köpas nya fälgar och däck som ska fylla ut hjulhusen bättre. Bilen ska sänkas ytterligare en bit, fem stycken Perrin wing stiffies ska monteras, ett nytt fjäderbensstag i kolfiber ska på, silikonslangar i motorutrymmet ska bytas ut, tre stycken DEFI-mätare ska installeras, vissa delar ska lackas bl.a.Info och planer för blå WRX kombi
Bilen är i stort sett original än så länge. Det ska uppdateras en del, men det är en vinter/bruksbil och ska kunna användas som det också. Originalhjulen är för små och bilen är för hög, det ska det bli ändring på! Antagligen kommer 19″ OZ Ultraleggera från STi’n att hamna på denna, samt en sänkning av något slag. Fjäderbensstag från STi’n, större avgassystem, rostskyddsbehandling och isdäck till kommande vinter bl.a. Ha kul i snö och på is!Syfte med projekttråden
Detta är ingen projekttråd där bilarna rivs ner i bitar för att sedan byggas upp igen, utan vad som redan är bra ska göras ännu bättre. Saker ska uppgraderas, adderas och raderas. Och jag kände att det skulle vara kul att dokumentera detta med bilder och hoppas att det kan vara till nöje även för andra. 🙂 Lämna gärna en kommentar, feedback, input, tips, förslag, hjälp, whatever.Andra medier
Det går även att följa mig och mina bilar på instagram: tendency8210 oktober, 2015 kl. 13:27 #278640tendencyDeltagareSnabbåterblick av utvecklingen av min STi.
Den började sitt liv på de svenska vägarna som vilken original och silverfärgad STi som helst. Snart åkte stänklappar på och fina OZ Ultraleggera.
Dåvarande ägare, STIman, lät lackera bilen i triumphgrön med guldpearl och specialblandad grafitgrå på bagagelucka, tak och motorhuv. Det adderades bl.a större avgassystem, vitlackerade 19″ hjul, annan front. Året var 2007. Bilen syntes i tidningen Gatbilar.se samma år.
Under årens lopp har bilen förändrats, haft en annan front på och olika färger på fälgarna, baklucka och motorhuv har ersatts med kolfiber dito bl.a.
När jag skaffade bilen hösten 2014 såg den ut såhär, med original STi-front. Hann inte köra mycket med bilen innan avställningen, ett fåtal mil och en storservice senare stog bilen i garaget. Gissa om man gick och längtade efter våren! Under vintern roade jag mig med att beställa hem lite prylar till bilen och fundera över vad jag ville göra med den.
Bilen har ju en så utstickande lack att det såg lite rörigt med diverse dekaler och färger, speciellt under huven var det en enda röra! Vill göra bilen mer clean och hålla mig till så få färger som möjligt; kolfiber, grått och svart i den mån det går.
Våren 2015 var kommen och jag äntligen fick ta ut bilen igen! Det första jag gjorde var att byta sidoblinkers från original vita till röktonade, tyckte det passade bättre med allt annat grått och kolfiber. Sidokjolarna är Chargespeed Type 1 och bygger neråt mer än original, vilket gjorde att fronten såg för hög ut. Jag visste dock det perfekta recepten för att råda bot på detta!
Självklart var det en V-Limited frontläpp i kolfiber som behövdes för att komplettera fronten! 😀 Linjerar fint med sidokjolarna.
10 oktober, 2015 kl. 13:32 #278641tendencyDeltagareBarkarbyträffen 2015-09-19, dagen då jag blev med två blobeyes. Bild tagen av JM Photography (Facebooklänk).
10 oktober, 2015 kl. 13:34 #278642tendencyDeltagareLite pill med STi. Var inget stort fan av den svarta streamern med Subarutext i framrutan, så den fick åka.
Även STi-dekaler på stänkskydden och “Varning! Lekande barn.” på regskyltshållaren fick säga adjö.
Under huven byttes oljepåfyllningslocket mot ett svart med STi-logga. Man måste ju börja nånstans… 😀 :p
10 oktober, 2015 kl. 13:37 #278643tendencyDeltagareSTi’n har en HKS SSQV3 öppen dumpventil monterad och jag gillar inte det karaktäristiska visslande ljudet som oftast kännetecknar den. Jag vill ha mer pysande ljud än fjortisvisslande så jag plockade ur insatsen. Blev en stor skillnad. 🙂
Har inget eget bra videoklipp på hur skillnaden blev, men hittade en video på YouTube:
hks super sqv (sequential blow off valve) soundVore väl en lögn att påstå att jag är en putsnisse. Men plötsligt händer det.
10 oktober, 2015 kl. 13:40 #278644tendencyDeltagare10 oktober, 2015 kl. 13:44 #278645tendencyDeltagareOriginal avgassystem var ju inte direkt upphetsande på WRX’en, så ett större eftermarknadssystem var ett måste. Sagt och gjort, jag beställde hem ett JPerformance 3″ rostfritt catback.
Ljudet blev helt perfekt för bruksbilen! 😀 Det mullrar väldigt gott, men inte för högt. Blev direkt mycket roligare att köra bilen nu när man hör det fantastiska boxermullret! Passformen var kanske inte helt 100, en gummiupphängning sitter inte ordentligt, men det sitter där iallafall! Och ser snyggt ut.
Gjorde en före- & eftervideo och la upp på YouTube:
Impreza WRX – 3″ catback vs stock10 oktober, 2015 kl. 13:51 #278646tendencyDeltagareTanken är att STi’n ska få nya fälgar och däck till sommar 2016, så WRX’en har fått ärva dom nuvarande – 19×8″ OZ Ultraleggera. Blev riktigt bra, tycker jag. 😎 Bara en sänkning som saknas. Men funderar på att ta det efter vintersäsongen, eftersom jag vill ut och åka på isen i vinter – och då självklart med isdäck!
19″ OZ Ultraleggera vs. 17″ Original WRX 2005
Tänk att ett nytt avgassystem och fälgar kan göra så mycket för utseendet.
Original WRX-bromsarna ser lite små ut. STi’ns skivor BAK (312mm) är t.o.m större än WRX’ens skivor FRAM (290mm). 😮
Brembobromsarna på STi’n är lite större och fyllde ut fälgen lite mer… haha.
Jag skiftade hjul bilarna sinsemellan. Visste att Brembooken kunde bli problem med WRX-fälgarna, så jag provmonterade först en fälg höger fram.. såg ut att precis gå fritt. Men mina ögon måste ha stått kvartitvå, för på vänster sida positionerade sig ekrarna annorlunda och tog i oket med råge. Var bara att införskaffa sig spacers… :p
Även WRX’en fick spacers (5mm) bak, då hjulen satt lite långt in jämfört med fram. Har ingen aning om vad det är för ET på dessa fälgar. Någon som vet? Hittade inget sådant stansat i fälgen. Har googlat fram att 19×8″ verkar finnas med ET35, 41 & 45. Får annars försöka mäta det när dom plockas av igen..
Svårt att få till bra före- & efterbilder, det hade börjat skymma dessutom. Men det blev en tydlig skillnad till det bättre.
10 oktober, 2015 kl. 13:55 #278647tendencyDeltagareSTi’n har synts i tidningen gatbilar.se. Gjorde en googlesökning för någon dag sedan och hittade en sida där man kunde beställa gamla nummer av gatbilar.se. Beställde hem två exemplar direkt!
Till min glädje var reportaget om STi’n hela sex sidor långt! 🙂 Var kul att läsa. Fick t.o.m reda på några saker jag inte visste om bilen (trots att jag har efterforskat ganska mycket). Bl.a att den triumphgröna färgen har guldpearl i sig. Metalliceffekt har jag sett att det är och så har jag uppmärksammat att den ändrar färg beroende på ljus, speciellt i skymning blir färgen lite mer åt det “gula” hållet – och nu vet jag ju att det beror på guldpearlen.. 🙂
10 oktober, 2015 kl. 13:58 #278648tendencyDeltagareSTi’n har varmkörts och förberetts för vintervilan, står nu i garaget och väntar på våren. Eventuellt att jag tar ut bilen en sväng någon solig dag innan snön faller. Glömde dock att ta bild på bilen hur den ser ut med 17″ WRX-fälgar. Ser litet ut! 😀
Förutom det har jag satt dit matchande ventilhattar på WRX’en – i kolfiber och med OZ-logga.
Jag veeet, kändes lite onödigt, men vafan… dom små detaljerna som gör det? :p
Blev att inhandla lite olja och filter till WRX’en. Tänkte göra ett extra oljebyte mellan ordinarie service och lagom till vinterns iskörning(ar).
10 oktober, 2015 kl. 14:03 #278649tendencyDeltagareVad tycker du? Funderar på att skifta grill mellan bilarna. Ta originalgrillen från WRX, montera den på STi – och byta ut original Subaruemblem till något av mina nya “kolfiberemblem”. Tänkte även köra utan STi-loggan… vill ha en svart eller kolfiberdito, men inte funnit någon bra.
Byta grill?
Är väl bara att byta iofs, bara att återställa om det inte blir bra.“Eat, sleep, Subaru” var jag bara tvungen att beställa hem, det stämmer så väl in på mig just nu. Vet inte var jag ska göra av den dock. Tog en “limegrön” om man skulle placera den någonstans på STi’n. :p
11 oktober, 2015 kl. 16:23 #278650tendencyDeltagareSlog slag i saken och skiftade grill mellan bilarna.
STi’n fick originalgrill monterad, med en nytt kolfiberemblem.
Skulle vilja ha en svart STi-logga i grillen, men har inte hittat någon bra. Den på bilden ska antagligen klistras på bakluckan och har inte fästen för att kunna monteras i grillen.
Och såhär blev det med emblemlösa grillen på WRX’en. Ska ta bort STi-loggan och försöka hitta en WRX-logga att sätta dit istället.
11 oktober, 2015 kl. 18:43 #278651tendencyDeltagare11 oktober, 2015 kl. 21:51 #278958edbeDeltagareGick det att få bort Sti loggan utan att skada den? Jag har ju ett svart emblem som sitter på en 02 grill
Skickat från min iPhone med Tapatalk
12 oktober, 2015 kl. 00:10 #278652tendencyDeltagareGick det att få bort Sti loggan utan att skada den? Jag har ju ett svart emblem som sitter på en 02 grill.
Jag visste fan inte hur jag skulle få bort den, hade tänkt fråga dig om råd. 😀 Och fråga om du hade din svarta kvar!
Sitter ditt emblem också med såna där “låsbrickor” med små flärpar som låser fast mot pinnarna? Försökte peta upp flärparna med en mattkniv utan framgång.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.