- Detta ämne har 479 svar, 53,468 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av tendency.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2017 kl. 23:35 #278918tendencyDeltagare
Har du bytt remhjulet,i så fall vad tycker du om det?
Funderar på att montera ett på min nya motor.
Har inte hunnit greja så mycket, så det har inte blivit av än tyvärr! Har läst gott om det dock, att folk faktiskt märker skillnad. 🙂
15 februari, 2017 kl. 19:47 #278636KvarnisDeltagareOk, priset är ju rätt alla fall 🙂
22 februari, 2017 kl. 17:32 #278919tendencyDeltagareHar fått hem inredningen till min STi! 😀 Det är en komplett inredning från en WRX STi Spec D (hawkeye) i svart helskinn, dvs framstolar, baksäte och dörrsidor.
STi Spec D (D står för Discreet) är en limiterad version för den engelska marknaden. Med samma prestanda som vanliga STi – men med diskretare exteriör och lite lyxigare interiör med bl.a mer ljudisolering och denna skinninredning.
Jag kollade med en kontakt i Holland som köper och säljer en massa Subarugrejer, om han kunde fixa en Spec D-inredning. Han fann en inredning i UK åt mig, som han hämtade (säljaren ville inte skeppa utomlands!) och rekondade till nästan nyskick. Och eftersom inredningen kommer från en högerstyrd bil så blir ju knappanelerna (elhissar osv) i dörrarna på fel sida… men han fixade nya paneler till vänsterstyrd bil. Dessutom är det bara förarstolen som har höjdjustering (dvs HÖGER stol), men han fixade nytt underrede med höjdjustering på den vänstra också! 😀
Har packat upp grejerna och dom ser riktigt bra ut. Några delar saknas ännu, men dom ska skickas i efterhand.
22 februari, 2017 kl. 17:48 #279058IggeDeltagareNice! Ska vi sluta tagga dig på fejjan nu? 😛
22 februari, 2017 kl. 18:05 #278920tendencyDeltagareNice! Ska vi sluta tagga dig på fejjan nu? 😛
Hahaha! 😀 Japp.. det behövs inte längre. :p
23 februari, 2017 kl. 14:10 #279067zanoiiDeltagareJag kollade med en kontakt i Holland som köper och säljer en massa Subarugrejer, om han kunde fixa en Spec D-inredning. Han fann en inredning i UK åt mig, som han hämtade (säljaren ville inte skeppa utomlands!) och rekondade till nästan nyskick. Och eftersom inredningen kommer från en högerstyrd bil så blir ju knappanelerna (elhissar osv) i dörrarna på fel sida… men han fixade nya paneler till vänsterstyrd bil. Dessutom är det bara förarstolen som har höjdjustering (dvs HÖGER stol), men han fixade nytt underrede med höjdjustering på den vänstra också! 😀
Får man fråga vad ett sånt kalas kostar?
23 februari, 2017 kl. 17:28 #278921tendencyDeltagareFår man fråga vad ett sånt kalas kostar?
PM.
24 februari, 2017 kl. 13:52 #278637KvarnisDeltagareFint kommer det bli, ser ut vara i grymt bra skick 🙂
24 februari, 2017 kl. 14:53 #278922tendencyDeltagareFint kommer det bli, ser ut vara i grymt bra skick 🙂
Jajämen, blir nog fint i bilen. 🙂 Verkligen, klart över förväntan. Rekonden säljaren lät utföra gjorde stor skillnad.
24 april, 2017 kl. 01:58 #278923tendencyDeltagareLong time no see! Jag försvann utomlands 1 månad. Sedan tog det en stund att landa i verkligheten i Sverige. Men nu har jag iallafall kommit igång i garaget igen. Fortsätter med inredningspyssel. 🙂
Plockar ur inredning och den svarta mattan ur min WRX. Den svarta mattan ska alltså in i min STi.
Och i med den blåa STi-mattan och inredningen i WRX. STi-mattan är förövrigt i väldigt fint skick.
Gjorde sig bra med blå matta i blå bil, tycker jag!
Svarta WRX-mattan dammsugen. Ångtvättades även efter denna bild. Tyvärr var den i sämre skick, med ett hål där förarens högra häl är placerad.
Här är bilder på undersidan med hålet väl synligt. Jag rev loss all existerande tyg som sitter limmad undertill. Och klippte sedan till bitar från gamla tygmattor jag hade liggandes och limmade dit.
Hålet från ovansidan, före- & efterbild (ursäkta kvalitén!). Numera lagat och knappt synligt. Tanken är att jag ska snygga till hela mattan med svart textilfärg (som jag har läst ska vara bra för golvmattor), förhoppningsvis syns inget spår av lagningen efter det. 🙂
Tygbitarna jag limmade fast under mattan är mycket tunnare än originaltyget, vilket innebär att man skulle känna nivåskillnader i golvet med fötterna. Så jag klippte sönder en gammal STi-tygmatta och placerade i bilen, för att få golvet under fötterna plant, när man väl lägger in golvmattan. Does it make any sense? Ja, ni fattar vad jag menar om ni kikar på bilderna.
Original STi tygmattorna som levererades med min bil är grå, som synes på bilden ovan. Dom nya jag köpte är svarta! Kommer att göra sig så bra med allt annat svart sen.
Börjar sakna att köra STi‘n… Första träffen blir Barkarby den 6e maj, tills dess ska jag vara så gott som klar med inredningen.
29 april, 2017 kl. 18:33 #278924tendencyDeltagareMed all inredning ur STi‘n var det ju ett ypperligt tillfälle att koppla in mina STi Genome-mätare! Laddtryck, oljetryck & oljetemp.
Kopplade dom så att dom tänds samtidigt med övrig instrumentbelysning, samt går att släcka med ljusreglaget. Beskriver längre ner vilka kablar som man använder sig av. Varning för lite tråkiga bilder, men tänkte att någon kunde ha hjälp av dessa. Bilder på färdig installation finns längst ner i inlägget. 😉
STi Genome laddtryck, oljetryck & oljetemp monterade i Defi dash pod. Utvecklade av Defi i samarbete med Subaru, specifikt för äldre STi.
Såhär ser strömkablarna ut från Control Unit, 4st som jag har lött på kabelskor. Främst för att förlänga kablarna som synes, men även för att i/urkoppling skulle gå enkelt vid montering bl.a.
Om man som jag ska ta bort klockan uppepå instrumentbrädan för att montera dash pod, så är det enklast att koppla in Control Unit med klockans befintliga kontakt. MEN, jag har förstått att mätarna då startar två gånger – först vid tändning och sedan vid start av motor. Dessutom kan mätarna larma med bara tändningen på = störigt.
Så det bästa sättet är att stjäla ström från stereo och AC, beskrivet längre ner. Detta är alltså på en WRX STi -03, men det ser antagligen likadant ut på åtminstone Impreza 2001-2004, kanske senare modeller också. Samt andra Subarus med sammalika stereo och AC.
Såhär ser min panel ut med stereo och AC, STi -03.
Man får plocka loss ramen som AC’n sitter i. Den är bara att peta loss, sitter med plastclips. Kopphållaren sitter med 2st skruvar som syns med den utfälld. Stereon sitter med 6st skruvar, om jag inte minns fel.
Defi RÖD kabel (konstant 12V) – till – Stereokontakt, blå kabel med rött streck
Defi ORANGE kabel (tändning) – till – AC-kontakt, grön kabel med orange streck
Defi VIT kabel (belysning) – till – Stereokkontakt, lila kabel
Defi SVART (jord) – till – Stereokontakt, svart kabelDefi laddtryckgivare kopplades in och monterades på lämpligt ställe.
Oljetryck och oljetempgivare sitter i en s.k. sandwich plate som monteras mellan motor och oljefilter. Så det innebar ju att ett extra oljebyte fick göras vid monteringen. 🙂 Bilen har varmkörts 2ggr och inga läckage och mätarna visar rätt.
Oljekablarna fick värmeisoleringsstrumpa och kontakterna tejp. Kanske inte nödvändigt, men det kändes bra. Alla 3 givarkablar går igenom en gummiplugg bakom pedalerna. Dom drogs bakom stereon bort till handsfacket där Control Unit monterades.
Kör alltid med Motul 300V 10W40.
Handsfacket plockades bort, gjorde ett hål för kabelgenomföring och monterade fästet för Control Unit. När allt väl är på plats så buntas och fästs kablarna lite snyggt bakom handsfacket. Bland det värsta jag vet är tattiga kabeldragningar, råttbon så att säga.
Sådär då! Allt inkopplat och fungerande! Självklart testades funktion innan jag kopplade och monterade allt på sin plats. Har tyvärr ingen bild tagen i mörker, så att man ser hur fint allt lyser och matchar tillsammans. Men det kan jag posta senare. 🙂
29 april, 2017 kl. 18:56 #279104SubaruhooahDeltagareSnyggtd—0.o—b Gillar att det står sti på mätarna!
29 april, 2017 kl. 18:58 #278925tendencyDeltagareSnyggtd—0.o—b Gillar att det står sti på mätarna!
Visst är det läckert! Matchar originalinstrumenten. 🙂
30 april, 2017 kl. 23:48 #278926tendencyDeltagareSvarta golvmattan som ska i STi är färgad! Inte dom bästa före- och efterbilderna pga mörk källare, samt lampljusförhållande när förebilderna togs och dagsljus när efterbilderna togs. Men resultatet syns ju tydligt iallafall, framförallt på förarplats där slitaget var tydligt. 🙂 I övrigt var mattan fin.
Färgen var bra, ingen stelhet osv i tyget efter färgning. Läste mig till att den här färgen har bra slitstyrka. Det gick åt två sprayburkar, en till varje omgång sprayning.
1 maj, 2017 kl. 20:54 #278927tendencyDeltagareBromsarna på min WRX är sopslut, haha! 😀 Vid senaste servicen fick jag veta att dom inre kolvarna på vänster framok hade kärvat fast, likaså kärvar en kolv höger bak. Har förmodligen kärvat sedan jag köpte bilen eftersom jag inte har märkt någon skillnad under min ägo, inte heller några andra symptom som att det skulle dra snett, vibrationer, lukt etc. Dock så har jag tyckt att bromsarna sedan köp har varit svampiga jämfört med tjejens WRX.
Men jag har iallafall gjort en beställning på renoveringssats till ALLA bromsok med rostfria kolvar inkl gummipackningar och allt som behövs. Lika bra att fixa iordning alla ok med rostrfritt när man ändå håller på, så ska man väl slippa bekymmer en lång tid framöver. Utöver renoveringssatserna har jag självklart även beställt nya belägg. Det blev då ett komplett kit med slitsade skivor och kevlarbelägg från Godspeed Brakes, ska vara ett bra kit för gata. Dessutom stålomspunna bromsslangar.
DOCK så verkar det ha blivit ett generalknas med leveransen av min order!
12/4 la jag ordern och Paypalbetalningen godkändes
13/4 skickades ordern enligt mail från Godspeed
26/4 mailade jag Godspeed och frågade om tracking-ID, fick inget svar
01/5 mailade jag dom igen, väntar på svar..Godspeed Braked har varit med länge i svängarna och ska vara bra. Läst om flera i Sverige som har beställt och fått sina grejer efter 1 vecka. Så något har blivit galet, har väntat snart 3v! Fick tips om att kontakta dom via Facebook, så jag ska testa det. Annars får man väl helt enkelt ringa och prata på knacking svengelska.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.