- Detta ämne har 103 svar, 16,152 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 8 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
29 oktober, 2016 kl. 17:12 #35077SubaruhooahDeltagare
Hallå!
Tänkte dela med mig av mitt lilla bygge. bilen är en 2002 WRX STI och köptes 2010. Sedan dess har det hänt mycket med bilen med mindre styling delar och olika färger på bil och hjul under åren. Men en dag bestämde jag mig för att nu ska jag förverkliga min dröm! Vem vill inte åka i en rallybil dagligen?
Trixet med denna bil är att den är svensksåld så mitt syfte är att bygga så pass att jag fortfarande kan montera original delar igen vilket gör det lite svårare
Jag är inte en erfaren bilbyggare och kan inte så mycket om motorer som dom flesta som bygger sin bilar. utan detta är mitt första verkliga bilbygge så bara hoppas slutresultat blir lika bra som i mitt huvud när det är klart. för när det gäller tillverkning och kaross så känner jag mig lite tryggare. så jag fokuserar mer på det just nu tills man känner att motorn/drivlinan behöver sig en uppgradering! som tur är så har man kunniga Subaru tokar i närheten som kan hjälpa mig på den delen 🙂
Bilen när den köptes 2010
Då med ecutec steg 1 med 340hk men i övrigt helt orginal
efter det så ville man ju bara bruka bilen och läppar, vingar och dekaler började handlas in för att försöka piffa till den lite. men sen 2011 ville man ju ändra något nytt på bilen och lackade om fälgarna för att göra nånting annorlunda till det året (många kanske känner igen sig?) Men det där lilla sista saknades alltid, alla byter ju såna saker på sina bilar, vad gör min så speciell då?
2014 fick jag tag i mitt första egna garage och saker och ting började spåra ur när man insåg hur stor yta under tak man hade för kunna hålla på. Så här ser bilen ut i dagsläget och jag fortsätter lägga upp dom bilder jag har sparat under byggets gång fram till det jag håller på med att bygga nu 🙂
30 oktober, 2016 kl. 18:19 #285038SubaruhooahDeltagarenäst på listan var att börja fixa exteriört och interiört. Ett par quadlamps köptes på forumet för ett hyffsat pris.
Sen så slog jag sönder glaset och spacklade igen blinkers hålet för att få till WRC lyktan
Färdig och grundfärg på. blinkersen monterade jag tillfälligt där helljuset ska sitta. jag tyckte att blinkersen är viktigare på sommaren än helljus 🙂
En ny ratt och ett par sidospeglar i kolfiber inhandlades också, jag fick även tag i ett par billiga stolar av en kompis. Fast jag funderar starkt på att byta ut dom mot ett par bättre med stålram!
Sen fick jag tag i ett par kolfibergolv för 1500:- Egentligen är dom gjutna efter en EVO 10a men för det priset så tänkte jag att jag iaf kan försöka få dom att passa i min bil.
ventilationen på huven köpte jag ifrån rallytech i England, men jag har tyvärr inga bilder på den monteringen! dimljuskåporna är ifrån en prodrive front och köptes också av dom och monterades på original fronten.Efter en del kapande så kom dom på plats utan större problem!
En ny mittkonsol i kolfiber inhandlades också och jag tillverkade även en ny hållare för värmereglaget.
31 oktober, 2016 kl. 06:14 #285013IggeDeltagareJa, vad säger man? Kör på! 🙂
Skickat från min D5503 via Tapatalk
31 oktober, 2016 kl. 08:02 #284985KvarnisDeltagareFränt 😀
Kommer nog bli riktigt bra 🙂
Vad har du funderat på att köra för turbo?
31 oktober, 2016 kl. 10:23 #285035rasmushallDeltagareGrymt! vart har du hittat buren? 🙂 är den reggad med den? 🙂
31 oktober, 2016 kl. 13:31 #285039SubaruhooahDeltagareTack igge 🙂
Kvarnis: som jag skrev så har jag inte några planer på motorn just nu. men jag har varit och nosat lite på igges twinscroll turbo 🙂
Så blir det något med motorn så blir det nog bara och byta till twinscroll, equal length grenrör och ett link sprut. för jag är ganska så bekväm med dom hästar jag har nu 🙂
Rasmushall: den köpte jag på finess och nej den är inte reggad med buren än. men har byggt den enligt transsportstyrelsens krav så ska bara vara och åka in och regga den 🙂 men tänkte vänta tills polisen stannar mig och vill sätta en regbes på mig för då finns det nog mer dom klankar ner på, så då tar jag 2 flugor i en smäll 🙂
31 oktober, 2016 kl. 17:26 #284994tendencyDeltagareKul att du har startat en projekttråd! 🙂
31 oktober, 2016 kl. 20:35 #285040SubaruhooahDeltagareHaha ja det kanske var dags jerry 🙂
En skruvbur införskaffades från finess och nu stod väl den största utmaningen framför mig. jag har vissa svetskunskaper men tanken att kapa och svetsa ihop min egna bur kändes tung. en kompis tipsade om hur man skulle fräsa ut rören för att få allting att passa. Så efter lite googlande på andra burar så var det bara att sätta igång.
första steget att få in bågen i rätt längd gick oerhört lätt, sen skulle rören där krysset går ihop fräsas till och passas in mot fjäderbenstornet vilket betydde att det blev lite svårare att få till rätt långs osv, efter lite sömn så gick det smärtfritt dagen efter. Men när krysset skulle tillverkas så svek självförtroendet mig och jag kände att jag kommer aldrig att klara av detta utan hjälp eftersom rören ska fräsas åt alla möjliga håll. Så jag gav upp och väntade på att min kompis skulle bli ledig så han kunde komma och hjälpa mig då han byggt bur i sin bil. Men envis som man är så åkte jag dit dagen efter för att kika på det engång till och fick ihop krysset hur lätt som helst 😀 sen var det bara små saker kvar innan buren var på plats efter 3 dagar!
Sen åkte den iväg på lack och monterades tillbaka igen. det blev ett bra resultat i slutändan ändå trots att självförtroendet svek mig en stund 🙂
Sen började motgångarna, bilen har varit lite bråkig sen jag köpte den så jag åkte tillbaka till JRM för en uppgradering på mappen, men problemet att den klippte fanns fortfarande kvar så dom bad mig byta knacksensor och komma tillbaka. men bilen var fortfarande lika knäpp så Igge anlitades för att kika över mappen istället. efter många testrepor så fick vi till mappen och strulet slutade.
Sen var det äntligen dags att bruka bilen lite så den kördes iväg på släp till Björkvik för att köra lite med klubben. Tyvärr så gick en bromsnippel av på 5e varvet så det var bara åka hem och leta på ett nytt ok, sen när det var köpt och monterat så såg jag även att ett hjullager var helt slut så var bara att byta det också.Nya bromsar/belägg köptes och även ett 4 punktsbälte.
Sen var det dags att börja på karossen igen. hålet för avgasröret
på WRC bilar sitter nästan längst ut höger sida, så för att få till det så lades det gamla hålet igen och flyttades så långt ut åt vänster jag kunde gå och anpassades för 3″ rör.Sen var det dags att bygga ett nytt rör den sista delen och fixa ett värmeskydd. sen var det bara lackering kvar och montering
Färdiga resultatet 🙂
1 november, 2016 kl. 07:35 #284986KvarnisDeltagareJäklar vad stilligt 🙂
Jrm ger jag inte mycket för…men de gillar att ta betalt 😉 😀
1 november, 2016 kl. 09:15 #285010FiddeFulingKeymasterSatans så fräsigt! man blir ju gött sugen på att börja jobba med sin egen bugeye nu 🙂
Bra jobbat!
1 november, 2016 kl. 09:58 #285036FredssonDeltagareSer riktigt trevligt ut! 🙂
3 november, 2016 kl. 11:29 #285041SubaruhooahDeltagareTackar!
Nej inte jag heller kvarnis. Det som behövdes var bara att lägga ner lite tid på mappen för att få bort spikningarna så sluta den klippa.
Det är bara köra på Inzolino 🙂
3 november, 2016 kl. 18:00 #285042SubaruhooahDeltagaresen som man kunde se i tidigare post så fick jag tag i en ljusbox också för att kompensera det saknade helljuset på bilen. för på hösten och våren kan det ju vara skönt att se nånting då halvljuset är totalt värdelöst 🙂
Sen förra sommaren så köpte jag en ny bugeye att åka runt i för att hålla milen nere på den blåa! jag har alltid haft legacys på vintern men förra vintern så fick jag hjärnsläpp och köpte en honda, vilket blev mina 4 värsta månader i hela mitt liv. Men nu är all som det ska igen!
Det var väl i stort sett allt som hänt på bilen genom åren så nu blir alla uppdateringar på det som händer för tillfället!
Efter en budgivning på Facebook så fick jag tag i en äkta WRC front. Fick infon att den tillhört Mads Östberg men efter timmar av googlande så fick jag aldrig fram någon info om att Mads kört någon 2002a. Men av en slump så sökte jag på hans far Morten och då började det trilla in bilder på den. Mads kanske körde den senare eller något men oavsett vem den tillhört så är den äkta och kommer ifrån familjen Östberg iaf 🙂
Första testmonteringen. 5cm bredare på vardera sida verkar den bredda. Det jag står och funderar på just nu är om jag ska anpassa fronten efter original huven eller om jag ska köpa mig en äkta WRC huv istället. Men får se sen när andra delar är beställt hur jag gör.
Skiljer sig lite mot hjulhuset också
Här har jag rivit ur AC och kylare för att se om en intercoolern får rum där uppe istället. Lutar jag kylaren bakåt litegrann så ska det inte vara några som helst problem, Så nästa steg är att ta mig till sellholm och be dom tillverka en intercooler åt mig som är lite bredare och har anslutningarna bakåt istället . Om jag inte blir ruinerad i samma veva dvs, isf så får jag leta efter andra alternativ! (obs intercoolern på bilden har jag som mall enbart)
Så nu väntar jag bara på att få hem mina nya framskärmar från ABW vilket borde komma vilken dag som helst. Jag har ingen aning om dom kommer passa sig bra med fronten men dom ska iaf bredda snarlikt så jag hoppas kunna modifiera dom till att passa. Men det visar sig när dom väl är monterade sen om det är möjligt. För några äkta skärmar blir det aldrig tal om, tror dom landade på 11k styck om jag inte minns fel.
4 november, 2016 kl. 12:41 #285002Christian SDeltagareär det fler som bara kan se bilderna i första inlägget + dom 2 första i den andra inlägget? blir likadant när jag kollar på telefonen så det borde inte bero på datorn.
4 november, 2016 kl. 12:56 #285034GrovsnusDeltagareär det fler som bara kan se bilderna i första inlägget + dom 2 första i den andra inlägget? blir likadant när jag kollar på telefonen så det borde inte bero på datorn.
Samma här.
Men de funkade för mig igår…SSC #1596
Oyp_Oyp -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.