• Detta ämne har 103 svar, 16,152 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år sedan av Kvarnis.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 104 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #285001
    Koffe
    Keymaster

      Alla STi efter 2005 är väl widetrack? Dvs alla hawkeye + 05 blob.

      Blir grymt det här! 🙂

      #285057
      Subaruhooah
      Deltagare

        Alla STi efter 2005 är väl widetrack? Dvs alla hawkeye + 05 blob.

        Blir grymt det här! 🙂

        05 blob kan jag inte bekräfta, för det vet jag inte 🙂 men hawkeye har widetrack iaf. Men enligt annonsen så skulle spec c vara ytterliggare 15mm bredare än widetrack så som jag fatta det?

        #284997
        tendency
        Deltagare

          2005 fick STi 5×114,3 och widetrack, dessutom DCCD på alla STi. Jag tror att Spec C har samma bredd som widetrack, dvs att den är widetrack och därmed 15mm bredare än icke wt. Annars skulle den ha 30mm bredare hjulbas än tidigare STi utan widetrack, känns lite orimligt.

          Ps. Skriver grattis även här. Ball bil! 🙂

          #285058
          Subaruhooah
          Deltagare

            Det blev en ganska intensiv vecka innan barkarby träffen, buren och lite andra saker flyttades över till nya bilen och vise verse.
            Men lite körtid har jag fått med den fast vissa saker dök upp. Bla så strulade tomgången som visade sig vara fel på givaren, bra med två bilar ibland så man slipper köpa 1000 saker innan man till slut byter rätt sak 😀
            sen tjöt den som en fågel vid högre ladd och efter en provtryckning så visade det sig att den läckte vid luftmassemätaren och siliconslangen in till turbon. Men nu är allt åtgärdat och den skottar på bra!

            Men nu ställs den av nu när jag vet att allt går som det ska till 100%, så nu är det bara att återuppta bygget igen!

            Först och främst togs den gräsliga fronten bort och imorgon ska jag börja gå igenom elen. Det verkar vara någon hemmgjord dragning till framlyktorna och det är 3 kablar som går bakåt som inte är orginal som jag måste veta vart dom går till, annars verkar hela kabelhärvan vara intakt!

            Sen har jag plockat ihop den gamla bilen igen, men jag saknade 1 liter kylarvätska som jag ska handla imorgon, sen ska den testköras och se till så allt funkar som det ska innan den läggs ut på försäljning 🙂

            #285059
            Subaruhooah
            Deltagare

              Under veckan så har dom sista delarna kommit till bilen. Så nu har jag allting hemma för att kunna färdigställa bilen exteriört iafd—0.o—b

              En ny huvlåsbalk och lyktor kom i onsdags. Jag ville bara ha den överliggande balken så lyktorna passar, men jag fick visst med större delen av fronten på köpet:D imorgon ska jag sätta på original skärmarna igen så jag vet exakt vart nya balken ska punktas dit så ljusbilden inte blir helt åt skogen.

              Sen dök WRC huven upp för någon vecka sen, Kommer bli bra det här tror jag:D

              Sen svängde posten förbi med breddningen bak, och självklart var man ju tvungen att provmontera det också! Jag lånade även kompisens fälg för att veta vilken ET jag behöver på Speedline fälgarna sen.

              Sen tänkte jag lackera hjulhuset istället för att ha en tråkig underedsmassa. Så jag har börjat slipa rent på ena sidan, och tur var väl det då rost tydligen hade letat sig fram. Sen har jag påbörjat en mall för en ny innerskärm så smutsen inte kommer in på ställen det inte ska göra. sen ser det ju snyggare ut också.



              Så nu har jag minst sagt litegrann att göra. Så nästa update har jag förhoppningsvis kommit lite längred—0.o—b

              #285009
              Fladric
              Deltagare

                Snyggt! Det tar sig 🙂

                #285060
                Subaruhooah
                Deltagare

                  Snyggt! Det tar sig 🙂

                  Ja det gör ju det, tack 🙂

                  #285019
                  Igge
                  Deltagare

                    Jag följer, oftast i det tysta, och tycker det är ett läckert bygge! 🙂

                    #285061
                    Subaruhooah
                    Deltagare

                      Ja nu har man semester så då har jag suttit ett mål om att bilen ska stå på hjulen innan jag börjar jobba igen, men vi får väl se hur det går med det. men jag är på god väg iaf:D

                      Först fick jag kapa bort den gamla huvlåsbalken och byta ut en liten plåtbit på högra sidan då den blev lite väl demolerad. Det var inte lätt att svetsa så tunn plåt måste jag säga men det får väl duga.

                      Sen passa jag in den nya balken. Men det var tur att jag hade den gamla bilen kvar så jag kunde få exakta mått på vart den skulle sitta. Så nu bör den sitta precis som original så förhoppningsvis stämmer ljusbilden också!

                      Men sen när fronten skulle på så ville ingenting passa längre! Den ville inte passa skärmarna som den gjorde förut, och inte runt lysena heller och definitivt inte huven, fast den hade jag redan räknat med då den är lite längre. Problemet var lyktorna, dom var tydligen ivägen för fronten så därför ville den inte passa vid skärmarna. Men det knepiga är att jag har för mig att jag provade en gång tidigare med original lyktorna på och då funkade det.. Men hur många gånger jag än mätt och försökt hitta minnet så kommer jag inte på om jag testmonterade fel eller inte. Men jag får utgå från att detta blir rätt istället! Men det jag fick göra då eftersom jag inte kan flytta lyktorna var att plasta om fronten igen på detta viset


                      Kapa bort den biten och sen montera den uppe på fronten så allting passade bra. Tyvärr blir det ju en liten annan formning på fronten då den biten flyttats ut ca 1cm. Men jag tycker inte att den syns någon större skillnad men man vill ju helst ha så mycket som möjligt efter standard wrc mått. Sen var det bara och plasta in det och börja slipa igen.

                      Sen eftersom fronten är lite kortare på wrc bilar så fick jag bygga på in mot hjulhuset. som tur var så hade jag en stötfångare bak i glasfiber liggandes som satt på bilen från början (host);) så jag kapade sönder den och använde lite delar från den istället.

                      Sen började jag med att göra en ny kant på sidan så det skulle se snyggt ut mot framskärmarna så man inte ser en glipa efteråt.

                      Sen i väntan på att epoxyn skulle härda så började jag med att montera dit den nya läppen. Nu ska jag inte göra samma misstag som på förra bilen så jag köpte ett vinkeljärn i aluminium på byggmax och använde det som stöd.

                      Sen åkte läppen på och nu är den rak hela vägen och inte vågig som på förra bilen. Självklart ska den kapas lite smalare så den inte tar i marken när jag kör. Men jag tog lite extra bred för att vara på säkra sidan. Sen som ni ser så funkade min nya lösning och nu stämmer alla linjer mot huven, skärmarna och lyktorna överens med varandrad—0.o—b

                      Så dagens lärdom var väl att börja passa in allting när man har rätt grund att bygga på! Men detta var allt för denna gång, så vi får väl se om den står på marken om 3 veckor då-:rolleyes:

                      #285020
                      Igge
                      Deltagare

                        Läckert! 🙂

                        Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                        #285062
                        Subaruhooah
                        Deltagare

                          Läckert! 🙂

                          Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                          Tackar! Hur går det för dig då? inte sett någon update på länge 🙂

                          #285021
                          Igge
                          Deltagare

                            Tackar! Hur går det för dig då? inte sett någon update på länge 🙂

                            Inte hänt något på länge. 😛

                            Nytt jobb som tar tid och energi 🙂

                            Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                            #285063
                            Subaruhooah
                            Deltagare

                              Ja 4 veckor har gått och bilen står fortfarande inte på marken! Som vanligt så blir det väl aldrig som planerar:D Tyvärr så försvann en hel vecka på sjukdom och sen sökte jag nytt jobb under semestern så det har varit mycket bilåkande på intervjuer innan jag sen fick ett nytt jobb till slut. Så det har varit lite hektiskt ett tag. Men några dagar han jag med i garaget!

                              Fronten är väl i princip klar. Läppen är kapad i rätt bredd nu och alla kanter mot skärmar och huv är slipade för att få en bra passform. Sen är huvlås och scoopet på plats. Finns lite finlir kvar men det överlåter jag till lackeraren sen! Så nu ska jag bara tillverka en bashbar så stötfångaren har nånting att vila på innan jag kan lämna fronten på bilen helt.

                              Och under tiden man väntar på spackel och epoxy så har jag hunnit
                              börjat bak iaf. Som ni ser fick jag kappa upp hjulhuset litegrann och slita bort original breddningen som var limmad till förbannelse! Jag fick även kapa bort hörnet på tanklocket så att det går att öppna med breddningen på.

                              Kanske lite svårt att se men så här mycket måste stötfångaren bak tryckas ut, ca 2cm.

                              Sen åkte rostskyddsprimer på och en massa andra förberedelser så att det inte ska börja rosta innan jag började limma dit breddningen bak och började spackla. Men såg sen att jag kommer få dubbla kanter innan breddningen börjar. dvs plåt-spackelkant-kant-breddningen, när det egentligen ska vara plåt-breddning. Det går att lösa från bakdörr till baklykta på ett bra sett men på dörren tror jag att det blir svårt. Så skulle behöva få över någon som håller på med sådant dagligen som kan säga om det går att lösa eller om jag måste lösa det på annat sätt!

                              Så nu lär man väl fokusera på det nya jobbet så jag får helt enkelt lägga bilen på is en liten stund och göra det jag hinner när det finns tidd—0.o—b

                              #285008
                              edbe
                              Deltagare

                                Kommer bli grym!

                                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                                #285064
                                Subaruhooah
                                Deltagare

                                  Ja det har väl inte hänt så jätte mycket under den senaste tiden, känns väl mer som man handlat saker istället för att bygga nått!

                                  Men det som har hänt är att jag köpte mig ett par 17″ banfälgar, självklart Speedline 2120! Lite konstigt med tanke på att jag inte ens har ett par sommarfälgar än. Men tyckte dom kom ut för ett bra pris så why not.

                                  Sen köpte jag ett par window vents, Men jag börjar nästan tveka lite på dom just nu. Men får se när bilen är klar sen hur det kommer se ut. Annars försvinner dom.

                                  Sen tog jag 2 minuter av min tid och kapade till två distanser till stötfångaren bak så den följer resten av bilen nu.

                                  Sen under veckan så blev bash baren klar. Inte den finaste svetsningen men den fyller sin funktion iaf. sen lär väl ingen annan än jag behöva se svetsen såd—0.o—b Sen i framtiden så får jag se om man fortsätter på den och bygger en V-mount kylare eller om man bygger en ny lite finare. Men vill helst ha lite kör tid på bilen innan jag börjar med det och intercooler bygget.

                                  Så nu hänger stötfångaren helt själv utan några snören m.m för att hålla den på plats, så nu börjar det väl likna en bil av nått slag iaf:D

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 104 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.