- Detta ämne har 73 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 2 månader sedan av Sandström.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2017 kl. 19:36 #282278GloremirDeltagare
Härligt ljud i kärran =)
4 april, 2017 kl. 05:29 #282257Christian SDeltagarehttps://youtu.be/CVoR7U0KBEY<---Finns det något bra sätt att "bädda in" youtube klipp!?:confused:
du menar för att visa det direkt i inlägget istället för att länka? det efterfrågade jag redan 2012 ( http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90973 ) och då blev svaret
Problemet är att sånna plugins slöar ner forumet, speciellt för äldre datorer och smartfåååns. Inte alla Android lurar som stödjer flash, och den svarta rutan som syns om man inte startar klippet kan göra att scrollningen hackar.
Men vill fler ha samma sak så tåls det absolut att tänkas på 🙂
24 april, 2017 kl. 18:03 #282296EskillsDeltagareSaker har hänt men har vart dålig på att uppdatera som vanligt 🙁
Har renoverat bromsoken och även passat på att måla dem (bara ifram dock…. :rolleyes:)
(blir inge bättre bild då jag inte vågar visa hur skitig bilen är)Instalerat ett kallstartsmotstånd.
gick efter guiden som finns på forumet http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64385
Dock så verkar 10kOhm vara overkill för min bil då temperaturen hoppar direkt minus 30 när man vrider motståndet typ 10 grader allt efter så får man alla felkoder och bilen går in i nödläge 😮
(regnar ute så jag orkar inte gå ut och ta en bild på hur jag har har gömt knapp och potentiometer :rolleyes:) kommer senare!Plockade även ut ett paket från posten idag
ska bara hitta på något bra sätt att montera den snyggt….lade en beställning på lite estetiska grejer som jag tror kommer göra sig bra också 😎
Måste bara bli klar med allt innan barkarbyträffen nu…….
25 april, 2017 kl. 09:56 #282266FladricDeltagareSpännande 🙂
Var hittade du renoveringskit till bromsarna?27 april, 2017 kl. 17:31 #282297EskillsDeltagareSpännande 🙂
Var hittade du renoveringskit till bromsarna?Köpte det genom Biggred, dock från deras ebay sida istället för deras “riktiga” sida då de inte hade några färdiga fraktalternativ till sverige :confused:.
vart lite kryptiskt om vilket kit som faktiskt ska passa då det står olika överallt och att de även ska passa 2.0 motorn också vilket har mindre bromsar……
De här blev rätt för mig iaf http://www.ebay.com/itm/281917867614?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT28 april, 2017 kl. 08:02 #282267FladricDeltagareKöpte det genom Biggred, dock från deras ebay sida istället för deras “riktiga” sida då de inte hade några färdiga fraktalternativ till sverige :confused:.
vart lite kryptiskt om vilket kit som faktiskt ska passa då det står olika överallt och att de även ska passa 2.0 motorn också vilket har mindre bromsar……
De här blev rätt för mig iaf http://www.ebay.com/itm/281917867614?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AITOk, tack så mycket!
Insåg dock att min Outback inte har samma bromsar som din bil så får leta på deras sida efter kit till min 🙂
2 juli, 2017 kl. 10:44 #282298EskillsDeltagareHade som mål att bli bättre på att uppdatera oftare…….
Men så mycket har inte hänt sedan senast, eller iaf inte vad jag kommer ihåg :rolleyes:
Bilen har mapats och körts på e85 några månader nu helt utan problem d—0.o—b. kör dock på en ganska safe tune då jag inte fått tummen ur och instalera bredbandslambdan än :(, hade helt glömt bort att man ska instalera bb-lambdan innan katalysatorerna och då man snålade och bara köpte en bb-sond så måste den ligga efter grenrören går ihop till ett rör, vilket är efter 3st kattar………
Så den enda logiska lösningen är att köpa grenrör och svetsa ihop ett eget framsystem 😀Blir nog att köra utan kattar i början och se hur det funkar med ljud och resonans m.m.
Skulle vara intressant och se om det går att klara av avgaskraven utan katt då tex etanolkonverterade saab:ar kan klara detta och att ez30 motorn sägs vara väldigt energi effektiv.Även med en safe tune så har förbrukningen gått från 1,1L/milen till 1,3 vilket blir typ en ökning på 18% vilket jag är klart nöjd med.
Har även testat lite olika tunes med mera tändning och lite olika AFR, men dock så gav det inget speciellt extra i effekt bara ytterst lite top range, motorn låter dock riktigt bra med extra tändning :D, har dock gått tillbaka till samma tändningskurva som på B98
Hittade en dyno graf jag fick från Ed på hur den presterar än så länge (på hjulen)
5 september, 2017 kl. 06:46 #282268FladricDeltagareHade som mål att bli bättre på att uppdatera oftare…….
Men så mycket har inte hänt sedan senast, eller iaf inte vad jag kommer ihåg :rolleyes:
Bilen har mapats och körts på e85 några månader nu helt utan problem d—0.o—b. kör dock på en ganska safe tune då jag inte fått tummen ur och instalera bredbandslambdan än :(, hade helt glömt bort att man ska instalera bb-lambdan innan katalysatorerna och då man snålade och bara köpte en bb-sond så måste den ligga efter grenrören går ihop till ett rör, vilket är efter 3st kattar………
Så den enda logiska lösningen är att köpa grenrör och svetsa ihop ett eget framsystem 😀Blir nog att köra utan kattar i början och se hur det funkar med ljud och resonans m.m.
Skulle vara intressant och se om det går att klara av avgaskraven utan katt då tex etanolkonverterade saab:ar kan klara detta och att ez30 motorn sägs vara väldigt energi effektiv.Även med en safe tune så har förbrukningen gått från 1,1L/milen till 1,3 vilket blir typ en ökning på 18% vilket jag är klart nöjd med.
Har även testat lite olika tunes med mera tändning och lite olika AFR, men dock så gav det inget speciellt extra i effekt bara ytterst lite top range, motorn låter dock riktigt bra med extra tändning :D, har dock gått tillbaka till samma tändningskurva som på B98
Hittade en dyno graf jag fick från Ed på hur den presterar än så länge (på hjulen)
Vad kul 😀
Kör på med grenrör, jag har fått hem mitt catback nu så blir montering av mina grenrör och mappning inom en snar framtid 🙂
Ja, dessa bilar verkar ju ha en tendens att få ett raspigt ljud om man inte har “rätt” ljuddämpare! Ska montera en cat på min bil efter där rören gått ihop efter motorn, då slipper jag montera två stycken cattar 🙂Bilden funkar tyvärr inte? 🙂
16 september, 2017 kl. 08:41 #282299EskillsDeltagareVad kul 😀
Kör på med grenrör, jag har fått hem mitt catback nu så blir montering av mina grenrör och mappning inom en snar framtid 🙂
Ja, dessa bilar verkar ju ha en tendens att få ett raspigt ljud om man inte har “rätt” ljuddämpare! Ska montera en cat på min bil efter där rören gått ihop efter motorn, då slipper jag montera två stycken cattar 🙂Bilden funkar tyvärr inte? 🙂
Jag håller med att rasp inte låter så bra på den här bilen.
Verkar som att en stor mellandämpare är viktigt då om man lyssnar på de som har monterat dit ett cat-back som egentligen är till 2.5GT-modellen vilket oftast bara har slutdämpare eller en liten mellandämpare så låter det inte så bra i mina öron.Tänkte inte montera dit katt för att jag är snål :rolleyes: , men om bilbekämpningen säger ifrån så är det inte en dum idé att montera efter y-röret och i mitt fall även efter BB-lambdan d—0.o—b.
Hade en fin graf men den verkar ha försvunnit 😡
18 september, 2017 kl. 11:41 #282269FladricDeltagareJag håller med att rasp inte låter så bra på den här bilen.
Verkar som att en stor mellandämpare är viktigt då om man lyssnar på de som har monterat dit ett cat-back som egentligen är till 2.5GT-modellen vilket oftast bara har slutdämpare eller en liten mellandämpare så låter det inte så bra i mina öron.Tänkte inte montera dit katt för att jag är snål :rolleyes: , men om bilbekämpningen säger ifrån så är det inte en dum idé att montera efter y-röret och i mitt fall även efter BB-lambdan d—0.o—b.
Hade en fin graf men den verkar ha försvunnit 😡
Nej, ska bli intressant att se vad mitt Simons catback ger för ljud i kombination med grenrören 🙂
Ja jag kommer montera det så!
Ed kan ju även “radera” de bakre lambdorna så man slipper dem och slipper felkod när man plockat bort originalkattarna 🙂
Kommer köpa en Innovate BB som har två sonder, tänkt för V8or med dubbla cylinderbankar men funkar utmärkt på en EZ30 också tänker jag 🙂
Då får man bra kolla på båda sidorna och lite bättre noggranhet!
Tar jag då bort original bakre sonder så kan man sätta BB på den placeringen ungefär.30 december, 2017 kl. 22:30 #282300EskillsDeltagareÄr ju som vanligt dålig på att uppdatera :(.
Har inte hänt så mycket men ska försöka skriva lite om det man kommer ihåg :rolleyes:Kom fram till att det inte var ekonomiskt att pendla 12 mil till jobbet varje dag i en bil som drar 1,2-1,4l/milen så lyckades köpa en Lexus is220d för ett bra pris
Vilket nu gör så att leggyn har blivit dedikerad projektbil 😀
Blev ett spontaninköp av en shortshifter från Christian S här på forumet till bra pris d—0.o—b
Fick även lite julledigt och kunde börja lära mig och svetsa och tänkte göra ett främre avgassystem på bilen med grenrören och bredbandslambdan som man har haft liggandes i garaget alldeles för länge :p
kör utan kattar än så länge, har inte bestämt mig hur jag vill göra än så länge.Blir kul och se hur mycket effekt man kan plocka ut med grenrör och en riktig tune på e85 istället för den man har nu som bör vara ganska konservativ 🙂
Det tråkiga är att utan kattar så har avgasljudet blivit alldeles för raspigt över 3500rpm låter som en BMW 😮 så det måste lösas när man gör klart resterande av avgassystemet
Måste även beställa någon lämplig mätarhushållare till lambdan då man har ghetto riggat den för till fället med strömmatning från ciguttaget och sedan mätaren liggandes i passagerarsätet så att det går att logga iaf :p.
31 december, 2017 kl. 09:56 #282279roadieDeltagarePassade 450 pumpen bra i tankarmaturen? och drog du nya kablar till den?
Tänkte installera en sån framåt våren i samband med spridarbyte.31 december, 2017 kl. 10:50 #282301EskillsDeltagareVar ju inte PnP direkt med att få bränslepumpen och sitta bra i hållaren, dremel + små filar rekomenderas för att kunna modifiera orginalhållaren, går att följa de guider hur man uppgraderar bränsle pump till legacy GT 2005-2009 eller impreza STI 2007?-> och sedan så behöver man kapa lite extra för att få plats för 450:in. Det knepiga med att byta bränslepump oavsett pump är att det inte finns något att låsa fast pumpen i hållaren 😮 vissa har kört med buntband vilket inte känns helt rätt, löste det själv med att använda original filtret som har en plast konstruktion i sig för att inte kunna mosas ihop och på så sätt ha det så pass tight i hållaren så att “filtret gör så att pumpen inte kan glida ur hållaren, kanske hämmar flödet lite.
Man behöver även byta ut o-ringen som följer med 450:in tror den ska ha 8mm OD ist för 9, den som följer med är lite för stor iaf.
Hardwirade pumpen men behöll FPCM:en kopplade enligt detta:
tog lite info från den här tråden också http://legacygt.com/forums/showthread.php/upgrading-your-fuel-pump-wiring-4th-gen-213570.html lödde inte dit extra kablar utan böt ut till grövre och “de-pinnade” om alla kontakter.
Behöll FPCM:en så att man inte behövde byta ut något annat i bränslesystemet, att det sliter mindre på pumpen och låter mindre (låter lika mycket som orginal hörs bara lite dovt när man primar bräslesystemet) 🙂Har kört med denna setup typ 1000-1500mil utan problem d—0.o—b
1 januari, 2018 kl. 09:00 #282280roadieDeltagareTack för infon!
19 februari, 2018 kl. 19:49 #282302EskillsDeltagareLiten update
Har haft stora problem med att AFR correction skiftar mellan +5 och -35% mestadels på tomgång och låglast som jag har försökt lösa i ett antal helger nu :mad::mad:.
Tror dock att jag kan ha hittat vad det kan vara äntligen :), verkar som att MAF:en har halvdött utan att rengöring av den gör någon typ av skillnad :eek:.
Går faktiskt riktigt bra utan MAF:en inkopplad 😀 lite fett kanske.
Ville veta vad som händer om man kör riktigt fet blandning med e85 till skillnad från mager vilket man vanligtvis får mest effekt med EZ30:in.Helt plötsligt så råkar man ha lika många/några fler hästar på hjulen som en STI :cool:, ser fram emot att se vart man landar med en ny MAF och en anpassad tune för grenrören 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.