Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 764 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24077
    goffemannen
    Deltagare

      Tänkte att ja kunde ha en lite projekttråd här på ssi också. Fyller på med det ja redan skrivit innan.

      Skrivet 3rd Apr 2010 09:17

      Jaha. Då har man handlat ny bil. Sålde saaben(http://www.garaget.org/?car=45881) i januari 2010. Hade några månader innan dess redan börjat fundera på va nästa bil skulle bli. Funderingarna började på en nissan 200sx s14a. Men efter lite läsande så gick ja snabbt över till att ta hem en S15 direkt från japan. Detta skulle Superior Imports hjälpa mig med. Men efter lite funderande å läsande på internet så gick ja över till en Nissan R33 GTR istället. Va inne stenhårt på en sån.

      Sen upptäckte ja en annan modell. Superior Imports precis hade tagit in en Impreza STI Type R v4 Tommy Kaira. Efter en provtur i den så visste ja direkt att det är en sånhär ja ska ha. Dock ville ja inte ha just denna då de va en Tommy Kaira å bara en V4. Jag vlle ha en “vanlig” Type R antingen V5 el V6. Så direkt efter ja fått Saaben såld så började letandet. Och nån gång i mars eller april så hittade vi en perfekt bil. En vit V5 på 9500mil. Advan fälgar,tein coilovers och zero sport avgassystem. Precis de modifikationerna ja tänkte mig. Vi la ett bud och bilen va min.

      Sen började en lång väntan för att få hit bilen. I juli så va bilen äntligen här. Dock kom den lägligt till semestertider. Så det tog ända till den 12e augusti innan den va reggad å klar. Sen ytterliggare 1 vecka för att få den servad och att de skulle byta ett hjullager bak som va dåligt. Slutligen den 20e augusti så kunnde jag ta tåget upp till Superior Imports och hämta bilen. Ca 40 mil senare så va jag hemma igen. Hade inte tråkigt en stund på vägen hem. Fartspärr. va är det ?? =). Tyvärr så märkte jag av att kopplingen slirade ibland vid full belastniing på femman. Inte märkt detta innan. Mer om detta kan du läsa längre ner.

      Länk till garaget: http://www.garaget.org/?car=194946

      Lite info:
      280hk/350nm – orginal
      0-100 4.5sek – orginal
      EJ20K, turbomatad boxermotor.
      Smidda kolvar och stakar – orginal
      Automatisk/manuell vattenspray på intercooler – orginal
      DCCD, ställbar mittdifferential. Går ställas i 5 steg, från helt öppen till 100% låst 50/50
      Zero Sport catback
      Tätstegad 5vxl låda – orginal
      Tein coilovers
      fjäderbenstag fram i kolfiber- orginal
      Advan Racing RS-G 17″
      Bridgestone Potenza RE050A 215/45 R17

      Här är några planer för framtiden:

      Simtek sprut/box
      Hybrid GT 2 FMIC kit
      3″ downpipe
      racekat
      walbro 255l/h pump
      AEM oljefritt öppetfilter
      Nån öppen dump
      eventuellt värre koppling

      Sen mappning av Per på Autotech

      Bilen står just nu i Japan men lastas i container i april/maj och beräknas vara i sverige i juni/juli.

      #209491
      goffemannen
      Deltagare

        Skrivet 3rd Jun 2010 19:19

        Ja tiden har gått. BIlen är nu på väg till sverige. Den anländer ca 19-20 juni. Sen ska den servas å reggbesiktigas av Superior Imports. Efter det väntar jobb för mig. Det ska monteras lite godis på den innan det är dags för mappning av Simtek boxen hos Per Johansson på Autotech.

        #209492
        goffemannen
        Deltagare

          Skrivet 23rd Aug 2010 19:00

          Jaha..här har det hänt grejor ska ni veta. Bilen är sen i fredags hemma =). I helgen har det monterats FMIC och i veckan blir det downpipe,bränslepump och koppling.

          Koppling va inget ja hade räknat med men den började slira nu när maskinen fick nya fina stift. Det blir en ny fin Exedy Steg 1 iaf.

          Nästa vecka blir det förhoppningsvis mappning med Simtek sprut i trollhättan hos Autotech.

          Såhär såg det ut i helgen under monteringen- det kommer fler bilder senare,t.ex på hur det ser ut när de är klart…

          #209493
          goffemannen
          Deltagare

            Skrivit 24th Aug 2010 12:31

            Nu har nya kopplingen kommit…så nu ska den bara monteras =).

            Nu är man hemma igen efter en lång dag(kl va här 02.00). STORT tack till Gordon Ekman för hjälpen och utlåning av lyft. Och även Micke på superior imports ska ha enormt mkt tack för han fixade fram en koppling till mig snabbt som attan. Bara bränslpumpen kvar nu, sen blire mappning :). Men Nu blir de sängen.

            #209494
            goffemannen
            Deltagare

              Skrivit 27th Aug 2010 22:29

              Tvättade bilen idag å passa på att ta några snabba kort direkt efter. Det började även skymma så ljuset va inte så bra. Lite för mkt bl.a.

              #209495
              goffemannen
              Deltagare

                Skrivit 3rd Sep 2010 10:44

                Lite framtidsplaner för bilen. Bromsar är det första som ska inhandlas.

                Hjulinställning ska göras snart också för att se hur vinklarna är å justera in så det blir passnade.
                Den 14e sep är det tid för mappning med Simtek hos Per från Autotech.

                MOMO Race ratt
                MOMO Race växelspaksknopp
                New age STI Brembo bromsok – fram
                Performance friction flytande skivor 326x30mm – fram
                Performance friction 01 belägg till bana – fram
                Performance friction Z-rated carbon metallic(eller några andra sport belägg) belägg till gata – fram
                DBA Street el 4000 skivor – bak
                Carbotech XP8 belägg – bak
                Stålomspunna bromsslangar
                Super blue racing el Motul bromsvätska

                Hårdare bussningar lite överallt i chassiet.
                17″ R-däck
                WHITELINE FRONT OF REAR DIFF SUPPORT
                WHITELINE HEAVY DUTY STEERING RACK MOUNTS
                WHITELINE ANTI-LIFT KIT
                WHITELINE ALLOY FRONT DROP LINKS
                WHITELINE ALLOY REAR DROP LINKS
                WHITELINE ALLOY A-FRAME LOWER BRACE
                WHITELINE UPRATED 22mm ANTI-ROLL BAR FRONT AND REAR
                WHITELINE UPRATED REAR ANTI-ROLL BARS MOUNTS

                #209330
                Mats
                Deltagare

                  Tänka på att alla droplinks inte passar med dina alu bärarmar fram.
                  Men det står i whitelines katalog vilka som passar.

                  De e bara såå snyggt med vitt… Keep up the good work.

                  #209496
                  goffemannen
                  Deltagare

                    ja just det ja. Turbovin hade väl problem med det om ja kommer ihåg rätt. Men det är väl bara droplinks fram va?

                    Ja vitt är snyggt =).

                    #209331
                    Mats
                    Deltagare

                      Jupp.
                      Om du har orginal grejer bak så skall allt passa. Det finns ju en STi variant på trailing-arms bak också men de brukar vara manligt rosa så de märker du om du slänger dig under bilen bak.

                      #209497
                      goffemannen
                      Deltagare

                        Jupp.
                        Om du har orginal grejer bak så skall allt passa. Det finns ju en STi variant på trailing-arms bak också men de brukar vara manligt rosa så de märker du om du slänger dig under bilen bak.

                        va ja vet så är det orginal grejor. Ja har inte sett några rosa grejor iaf. Imorn blir det byte av växellådsolja iaf. Ska hälla i Redline Shockproof Lightweight.

                        Vad är det första man bör byta i chassiet föresten? Coilovers sitter det redan där. Men allt de andra ska vara orginal.

                        #209395
                        Mumin
                        Deltagare

                          Måste säga riktigt fin bil du har inskaffat!! Kommer bli fin banbil till nästa år! Och då fan ska jag piska min stackare runt tänkte jag 😀

                          #209498
                          goffemannen
                          Deltagare

                            Måste säga riktigt fin bil du har inskaffat!! Kommer bli fin banbil till nästa år! Och då fan ska jag piska min stackare runt tänkte jag 😀

                            Tackar. Vi får se hur mkt pengar det finns för alla grejor ja tänkt köpa. Bromsar är som sagt prio ett. Det andra får komma sen.

                            #209364
                            Turbovin
                            Deltagare

                              Jag hade problem med CDF Racings variant. Sen rekommenderade nån på Scoobynet att man behöll Type R original fram då de är rätt styva ändå om de är i friskt skick. Whitelines justerbara variant med uniballs kan tydligen klonka en del.

                              #209499
                              goffemannen
                              Deltagare

                                Hmm..ja vi får se hur de blir. Nån som vet var man kan få tag i en skysst bur till 2dr?

                                #209500
                                goffemannen
                                Deltagare

                                  okej. bra att veta =)

                                  Detta är taget från wikipedia. Vet iofs inte om det stämmer men det står så där iaf.

                                  “With Version III came the start of the coupe version of the WRX STi. It is called the WRX Type R STi. The coupe was chosen by Prodrive for use in the WRC because it was smaller, lighter and stiffer than the 4-door version”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.