- Detta ämne har 763 svar, 86,588 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
26 april, 2012 kl. 13:12 #209668goffemannenDeltagare
Bytte packboxar och stoppade i axel stumparna idag. Lätt som en plätt ju :).
/ David J – Superior Media
28 april, 2012 kl. 19:18 #209669goffemannenDeltagareÄntligen hemma efter en hel dags skruvande. Började med att skruva med en väns bil, jävla Hyundai!! Bytt handbromswire bl.a, det tog några timmar men det gick det med.
Efter det så va de dags å byta fjäderben på Imprezan. Allt flöt på ganska så fint.
I monteringsbeskrivningen så stod det lite mått som man skulle justera till men vad jag vet så är dessa lite väl låga mot de andra referensmåtten ja har på höjden på bilen.
Måttet mellan undre låsringen och den övre skulle vara 54.5mm fram och 164.5mm bak. Men jag la till 20mm på dessa måtten och fick en rätt bra höjd mot va ja va ute efter.
Från skärmkant till mitten av hjulet(drivaxeln) ska de va ca 350mm fram och 345mm bak. Jag fick 345mm fram och 355mm bak.
Tror jag kommer nöja mig med dessa eller kanske sänka den ca 10mm både fram och bak. Den ser lite hög ut nu men väghållningen blir sämre ju mer man sänker från denna höjden.
Känns som dessa dämparna, eller fjädrarna är de väl, är lite hårdare än de förra. Tyckte han släppte mkt lättare bak t.ex. Men ja tror det löser sig sen när ja justerat hjulvinklarna och kanske justerar krängsningshämmaren fram(gör den lite styvare). Fast de äter upp de mesta ojämnheter på vägen ändå. Än så länge är jag nöjd med dem.
Jag ville ju ha den lite hårdare just för de förra kändes lite för mjuka på bana. Men det blir nog kanon när de är klart.
På onsdag blir det iaf hjulinställning så får vi se hur det blir då.
Funderar på
Fram:
camber mellan -2 till -2.5
toe 1-2Bak:
camber mellan -1.75 till -2.25
toe 1-2Tyvärr inga bilder denna gången…
28 april, 2012 kl. 20:47 #209340FeADeltagareJag skulle inte rekomendera att ha den högre i bak, den blir jäkligt överstyrd.
28 april, 2012 kl. 20:59 #209670goffemannenDeltagareHmm. Kanske därför den va mer översyrd nu ja. Klart det blir mindre vikt bak. Får kanske justera höjden så de blir som de måtten ja har hittat på scoobynet. De rekommenderas ju 350f/345b.
/ David J – Superior Media
29 april, 2012 kl. 14:12 #209671goffemannenDeltagareVa ute och justerade till höjden idag. Så nu är den ca 350f/345b. Inte lika överstyrd längre. men en hjulinställning behövs, det känns. Ska bli kul å se hur den blir med de nya vinklarna =).
Här är bilder på nya höjden.
29 april, 2012 kl. 15:40 #209428Fricke.wDeltagareDu som kan sånt här Goffe 🙂 inte vet du vart jag skulle kunna få tag på presetings eller bästa måten för inställning till min 05, allternativt om de finns nå specifikt till just HKS hipermax 3?
Hittar bara manualer för supra och mazda rx-7 när jag letar 🙁29 april, 2012 kl. 16:30 #209672goffemannenDeltagareOm ja kommer ihåg rätt så för new age så rekomenderas det 360mm fram och 350mm bak. Mäter från undersidan av skärmkanten till mitten av hjulet/drivaxeln. För att lättare se va mitten är så satte jag dit en hylsa med en kort förlängare på drivaxelmuttern.
Det är rätt så högt, inte det snyggaste men för att få så bra väghållning som möjligt så rekomenderas dessa måtten. Sänker man för mycket ändras geometrin.
Detta är taget ur en tråd på scoobynet där en som har sänks sin bil en hel del.
Denna bilen:
“Unfortunately, I can tell you now, that is going to be an understeering pig!
Sorry if like how it looks now, but if you want to get your car to turn, you’ll need to raise your ride height. I would imagine you are experiencing a bit of roll, especially up front because your front roll center is severely compromised. By simply raising your ride height you will experience less roll. Another problem you have at that ride height is your camber curve. You are so low that basically your outside wheel will dip into positive camber in a turn pretty much immediately leaving you with no grip and understeer.before getting your geometry set I would advise setting your ride height at 360mm F/350mm R. You won’t like the looks but it will handle so much better. I actually prefer it even higher (370mmF/360mmR). But the aforementioned is a decent compromise in maintaining geometry and looks.
You’re using good tires. The RE070s are a great road/track tire. Great grip and they hold up pretty well. Anyway, since this won’t be a daily driver, you can go more aggressive with your alignment for the track.
Take Bonesetter’s toe settings above but try using -2.5 camber up front with -2 in the rear. Give that a try and see where you are at on the track. Ideally you’ll need to take tire temps to see if you’re alignment is optimized but in a pinch, just laying your hand across the face of the tire after a hot lap will let you know if you need more or less camber up front. But I think you’ll be needing around -2.5 to -3 up front.
But seriously, try to accept the fact that the geometry of the impreza needs some ride height in order to function properly(unless you change the suspension pickup points). I know that you will look at your car after you raise it and cringe! But trust me, it will handle much much better.”
29 april, 2012 kl. 16:56 #209964TomKDeltagareDu har inte lust att posta länken till tråden?
29 april, 2012 kl. 17:36 #209673goffemannenDeltagareJovisst. Ja postar 2 länkar till 2 bra trådar.
http://bbs.scoobynet.com/suspension-12/919298-will-fitting-arb-affect-geometry.html
http://bbs.scoobynet.com/suspension-12/918196-geometry-settings.html
29 april, 2012 kl. 17:43 #209965TomKDeltagareTackar! 🙂
29 april, 2012 kl. 17:49 #209674goffemannenDeltagareHär är bild på hur det ser ut med camber plattorna skiftade. Höger på vänster sida å tvärtom.
/ David J – Superior Media
30 april, 2012 kl. 13:41 #209675goffemannenDeltagareFick min fina kardanaxel idag. Efter en del sökande hittade jag en i UK. En kille på scoobynet hade en lågmilare tillsalu som gått ca 500mil. Jag slog till på den. Fick den för 150 pund sen kostade frakten 70 pund men han betalade nästan halva den så de slutade på 190 pund totalt vilket är 2100kr. Han va tydligen en bra kund till RCM för de hjälpte oss med betalning och leverans.
Nu väntar jag bara på kartboy växellänkage bussningarna och hardrace växellådsfästet.
Målade till diffen in helgen också. Blev slät svart Hammerite hammarlack. Blir fint det :). 2 veckor kvar tills bytet nu.
/ David J – Superior Media
1 maj, 2012 kl. 12:33 #209676goffemannenDeltagareJag tvättade av bilen riktigt för första gången denna säsongen. Så nu är den blank å fin till imorn iaf. Sen är den väl helt gul =). Helt hopplöst såhär års med all jävla pollen.
Knäppte några snabba kort på vägen hem efter tvätten. Dem blev väl rätt okej för att vara första bilderna för denna säsong.
Det syns att det är mer caster vinkel fram nu. Antiliftkitet och extra mellanlägget flyttade fram hjulen en del.
Min lilla maskot som är ny för iår =).
1 maj, 2012 kl. 13:30 #209992nossnoJDeltagareKör du med R-däcken hela tiden?
1 maj, 2012 kl. 14:04 #209677goffemannenDeltagareJa de får bli så nu. Ja har ju inte fått mina andra ännu.
/ David J – Superior Media
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.