Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 764 totalt)
  • Författare
    goffemannen
    Deltagare

Fick mitt Hardrace växellådsfäste till 6vxl lådan idag. Nu väntar jag bara på växellänkage bussningarna från USA.

Sjögren Racing
      Deltagare

Tråkigt med lacken på fälgarna, men är ju enklast att lämna dom på pulverlack så blir det ju lackat på in+utsidan på en gång samt att det kostar ju typ ingenting.

mvh

goffemannen
        Deltagare

Jag väntar fortfarande på besked och innan dess så gör jag ingenting med fälgarna.

Och blir det lackering så får de göra det här på jobbet. Vanlig lackering…

goffemannen
          Deltagare

Okej..men ja har läst att pulverlack kan försvaga konstruktionen i fälgarna pga värmen osv. Speciellt subarus orginal wrx fälgar ska va känsliga. Sen gäller de att hitta några som blästrar dem rätt/fint så ytan blir fin. Sen ska de ha den färgen jag vill ha också.

Sen blir väl inte finishen/ytan lika fin som vanlig lack.

Från början är dessa lackade vanligt iom det är klarlack på dem och hela inte är lackad.

/ David J – Superior Media

goffemannen
            Deltagare

Hmm okej. Tror inte det är nån pulverlack på mina. För tillverkaren hade sagt att de endast lackar deras på utsidan förutom de svarta som är pulverlackade, och då blir hela fälgen lackad.

Men jag får undersöka det lite närmare och isf försöka hitta några som blästrar fint och kan pulverlacka med klarlack och har den färgen jag vill ha.

goffemannen
              Deltagare

Tillverkaren själv sa att de just de svarta fälgarna pulverlackas och inte de andra. Det sa iaf revolution att de sagt när ja pratade med dem i fredags. Varför de gör så vet jag inte.

Men sen är det väl så att får man kantstötning eller liknande på en pulverlackad fälg kan väl lack runt om skadan trilla bort. Men en vanligt lackad fälg gör de inte det utan bara just där skadan skett.

Det kanske bara är en myt att pulverlackering inte är bra för aluminiumfälgar. Det debatteras ju om det emellanåt på scoobynet iaf. Det är bara att söka på powder coat så hittar man flera trådar.

Det är väl just det att när man lackar om fälgar som det inte är bra med pulverlackering pga värmen de utsätts för. Det står om det på sida 2

http://m.scoobynet.com/showthread.php?t=802494

Taget från tråden…

“Quote:
                Originally Posted by DisoDisp View Post
                Rarerims.co.uk

would you care to explain why powder coating is not adviseable? i’ve never heard about this before, but would like to refurb my current rims via powdercoating…

if it really is “bad”, i’m going to have to consider having them painted normally.Quote:

I did have a really great article on it, but simply googling ‘powder coating weakens wheels’ will bring up some infomation.

Plenty of wheels that are not known to have issues have had issues straight after powdercoating.

It depends entirely on the heat applied, and the length of time it is is applied for, and the exact heat treatment/ make up of the alloy.

As you cant really tell the exact makeup of a particular alloy wheel, it is a bit of a gamble.

I have seen plenty of wheels not known to crack, crack after powdercoating (the S2k wheels above for example) I recently have seen a set of EVO 6 wheels cracking, the week after powdercoating, something that never happens with a standard EVO 6 wheel.

The Subzero’s on the original post, were used on a 500bhp civic, for 3 years, without incident (originally gold, there are plenty of videos on youtube of the civic with the gold subzeros)
                He had them powdercoated black, the first time out on them, the wheels flexed, caught the caliper and the pictures are the result.

There is a big story on the internet, where someone powdercoated a diving tank it exploded whilst being filled, and killed someone.

I definatly wouldnt recommend it, nor would any of the other wheel manufactors that I know of, in fact most if not all state that warranty is invalid if powdercoated. “

goffemannen
                Deltagare

Jag mailade Revolution nu och skrev följande.

“Om de väljer att ta tillbaka fälgarna och göra nya vill jag ha tillbaka mina pengar och köpa andra fälgar. Går dem med på att ja lackar om dem själv vill jag ha minst 275pund(3000kr) tillbaka. Går de inte med på de så vill jag ha tillbaka pengarna och köpa andra fälgar.”

Men jag sitter också och funderar på om ja skulle skicka tillbaka dem iaf för att slippa allt med att lacka om osv och köpa andra fälgar istället.

Och blir det andra fälgar funderar jag på Rota GRA eller Boost i guld. Har ju GRA till banfälgar nu och de sitter riktigt bra på bilen tycker jag.

Oskar, läst mitt förra inlägg igen, jag uppdaterade det innan.

TomK
                  Deltagare

Har fått flertalet fälgar våt lackade av Intera och det har fungerat mycket bra. Resultatet var spegelblankt utan noppor och porer.
                    Har lackat både guld och svart.

goffemannen
                    Deltagare

Provmonterade fälgarna nyss. De sitter fint som fan på bilen men färgen är alldeles för blek. Hade den varit som på produktbilderna som finns ute på nätet så hade det nog varit kanon. Så hoppas de går med på att ge tillbaka en del pengar så ja kan lacka dem själv.

Sjögren Racing
                      Deltagare

Pulverlack ger aldrig en bra finnish.
                        Billack är känsligare på fälgar, det tål inte så mkt som en pulverlack. Räkna med stenskott efter en sommar.

Dina fälgar ser ut som att dom bara har lackat framsidan och låtit färgen ryka in mellan ekrarna.

Då har du ett ganska så tråkigt jobb framför dig att slipa dom om dom ska lackas med billack. Pulver är ju smidigt så sett, bara glasblästra och på med pulver sedan in i ugn.

Fördelen med billack är att man kan välja exakt färg själv eller göra dom tex 2-färgade om man känner för det.

Subaru har ju en guldfärg på sina orginalfälgar, den hade jag kört på. Den ska vara väldigt lik BBS RS guldfärgen.

//En som har lackat ett 30-tal fälgar med billack.

goffemannen
                        Deltagare

Jo ja vet hur de är lackade :). Det syns väl att det bara är utsidan som är lackad.

Enligt lackerarna på jobbet behövs det bara dukas på framsidan och insidan(bakom ekrarna) behövs våtslipas iom det bara har rykt in där så ytan är inte helt 100.

Visst pulverlack är smidigt men gäller ju också att de har färgen som jag vill ha.

Jo jag känner till den färgen. Blir det lackering så ska de köra ett färgprov för att verkligen se hur den ser ut.

goffemannen
                          Deltagare

Suttit å funderat på vilken färg man ska ha. Gunmetal/mörkgrå är ju snyggt också.

Va tycker ni??

Mumin
                            Deltagare

Guld ! Klockrent !

tendency
                              Deltagare

Vit, svart eller mörkgrå! 🙂

goffemannen
                                Deltagare

Vit e snyggt men blir skitigt direkt.

Svart är för mörkt gillar de inte riktigt. En del av fälgen försvinner liksom, smälter ihop typ.

Mörkgrå är nice, lite mer diskret än t.ex guld.

Det står mellan mörkgrå och guld just nu. Vi får se vad det blir men det lutar åt guld just nu.

Kanske man lackar banfälgarna i gunmetal istället 🙂

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.