Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 764 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #209717
    goffemannen
    Deltagare

      Suttit med laptopen lite ikväll och gjort om min ena sida i PcLink. Har det viktiga i stora mätare som är lätta att läsa.

      / David J – Superior Media

      #209718
      goffemannen
      Deltagare

        Sådär då va oljetrycket inkopplat i styrsystemet. Men det vekar som nått är lite galet. Allt ska vara kopplat och kalibrerat rätt. Men om man jämför värdet i mätaren(Auto Meter Phantom) och värdet i datorn(styrsystemet) så skiljer det 1.3bar(datorn visar mer).

        Värden på mätaren:

        Tomgång ca 3bar
        Lugn körning i konstant fart ca 5bar
        Fullgas ca 5.5-6bar

        Vad är normalt värde vid varm motor??
        Har oljekylare i övrigt original i motorn, använder 10w60 olja.

        Edit:

        verkar som det visar för högt i datorn. för när ja söker på scoobynet så skriver folk att de har runt 3bar på tomgång och ca 5.5-6bar vid full gas.

        Edit 2:
        Ja litar på att det är rätt i auto meter mätaren för värdena ja får i datorn är för höga. Så ja justerade om lite i kalibreringen för sensorn så nu visar den samma som mätaren gör. Man får väl lita på att det stämmer :).

        #209719
        goffemannen
        Deltagare

          Då va hjulinställning fixat igen. Behövdes efter jag plockat bort bakvagnen vid byte av diffbussningarna, sen behövdes det justeras till lite fram också.

          Såhär blev resultatet.

          såhär såg det ut 2010-2011

          tidigare iår efter första hjulinställningen. Hann inte med att justera camber fram.


          Efter senaste hjulinställningen.

          / David J – Superior Media

          #209720
          goffemannen
          Deltagare

            Körningen på Emmaboda idag gick helt ok. Första gången ut med nya setupen på bilen och första gången jag körde superstage. Körde 6 rundor och fick 1.30.5 som bäst. Hade annars ungefär 1.32-1.34 tider.

            Efter dessa rundor så tankade jag upp 20L och då fylldes tanken helt upp i röret. Då märkte jag att det läckte en massa bensin från höger sidan. Har tyckt det luktat lite bensin emellanåt när jag parkerat hemma men inte sätt nått läckage. Så det va kanske de högre sidokrafterna med r-däcken som gjorde att det läckte ut mer. Det verkar iaf som det är uppe vid pumpen/tankarmaturen som det läcker. För en av muttrarna va inte helt åt dragen och den gick inte dra mer heller för den bara snurrade. När jag kände på de andra då gick en annan pinnbult av. Så ja packade ihop och körde hem. Tittade närmare på det hemma och då gick det av två pinnbultar till av. Varav den som inte gick att dra åt eller lossa va en av dem. Fick vålda bort den å tillslut gick den av.

            Så det blir att ta ner tanken och troligtvis byta den, ser inget annat alternativ. Kikade snabbt på nätet och det verkar som vi har en på jobbet som gått 8500mil. Det är jobbarkväll på tisdag så det blir att skruva som fan då.

            Synd att det inte blev mer körning för min del. Hade velat komma under 1.30 iaf. Det va även kul att träffa allt folk. Vill tacka för en mycket trevlig dag.

            #209721
            goffemannen
            Deltagare

              Kort film från 2 försök…

              https://vimeo.com/43756440

              #209722
              goffemannen
              Deltagare

                Jag tror jag ska testa justera krängningshämmarna lite också. Kändes som den krängde lite för mycket. De är på mjukaste inställningen nu. Det är två hål fram och 3 hål bak. Så tänkte köra hårdaste fram och mitten bak så får vi se hur det känns.

                #209356
                Nikke McRae
                Deltagare

                  Jag tror jag ska testa justera krängningshämmarna lite också. Kändes som den krängde lite för mycket. De är på mjukaste inställningen nu. Det är två hål fram och 3 hål bak. Så tänkte köra hårdaste fram och mitten bak så får vi se hur det känns.

                  Snyggt kört!

                  Helt rätt tänkt med inställningen på krängarna. Det kommer göra susen.
                  Ställer man på hårdaste bak så släpper baken så fort man släpper gasen i en kurva, så mitten brukar bli bra.

                  #209723
                  goffemannen
                  Deltagare

                    Ja då blir det att plocka ner tanken imorn kväll då. Hittade en tank på jobbet från en 00a. Men när jag jämför den med en tank från en 07a så ser de exakt likadana ut. Så istället för att byta min tank, som är fin förutom pinnbultarna då, till en skabbig rostig tank från en 00a så byter jag till en fin tank från en 07a som gått 1000mil.

                    http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=”/mnt/newftp/76/bil/lgnr/2133393_3.jpg&width=&height=%5B/IMG”%5D

                    http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=”/mnt/newftp/76/bil/lgnr/2133393_1.jpg&width=&height=%5B/IMG”%5D

                    Det borde gå rätt så enkelt att byta den. Va ja såg när ja glodde under så får ja plocka bort avgassystem,kardanaxel, diff och främre balken som diffen sitter i. Allt det har ja ju haft borta 2 gånger på kort tid redan så de går snabbt att skruva ner =).

                    Tännkte passa på att byta bakre delen på avgasystemet också. Har en slutdel från ett remus system. Det är en vanlig japsdämpare så jag tror bilen kommer låta som fan iom ja inte har några dämpare på mitten delen. Den bakre som sitter där nu är en stor dämpare som dämpar en hel del. Dock tror jag den stryper flödet lite för den är inte 3″ rakt igenom utan har en 2″ strypning vid ingången eller utgången från dämparen. Dock kommer bilen låta alldeles för mycket med denna slut del på, det gjorde den iallafall förra gången jag hade den monterad. Och då ökade även laddet 0.1-0.15 bar, har jag för mig. Jag har ingen dämpare på mellanröret just nu så måste sätta dit nån mer dämpare nånstans om ja ska ha remus slutdelen.

                    #209724
                    goffemannen
                    Deltagare

                      Måste man verkligen det? Fan va dumt isf. Då måste ja göra hjulinställning igen. Baaaahh. Aja det ser jag imorn när ja kommit så långt. Måste den bort så måste den bort inte mkt att fundera på :).

                      Ja precis. Jag är ju helt oerfaren när de gäller bankörning så ja har mycket att lära.

                      / David J – Superior Media

                      #209452
                      Christian S
                      Deltagare

                        Trist med tanken.

                        Tyvärr har jag för mig att du måste plocka bort hela bakvagnsbryggan också, tror varken du kommer åt bakre skruvarna till tankbanden eller får in tanken riktigt med den på plats. Det var iofs ett tag sen jag plockade bort min men jag är nästan säker på att det ligger till så!

                        stämmer mycket bra, vi plockade ner en tank för bara några veckor sedan och vi fick inte ner den innan vi tog bort bryggan.

                        #209725
                        goffemannen
                        Deltagare

                          Okej då vet jag det. Då blir det att försöka märka upp hur bryggan satt så man inte behöver justera så mycket vid nästa hjulinställning.

                          Ang avgassystemet så kommer jag att använda mig av hela remussystemet som jag har. Har tänkte att tästa det iaf för det är nog bättre flöde i det jämfört med det jag har på nu(zero sport). Mellanröret till remus systemet har en rätt lång lagom stor dämpare så det kommer nog låta lite mer än nu men ändå lagom, vilket är det ja vill =). Blir det för högljutt så kan ja alltid svetsa dit en av de små dämparna som jag tog bort från zero sport systemet.

                          Sen så sitter det en toyota kat på remus mellanröret just nu. Det mellanröret har jag använt vid besiktning och är tänkt att ja ska göra det i framtiden också. Men jag ska kapa bort katen(sitter längst fram) och svetsa dit en fläns på den i bakkant. Sen ska det dit en fläns på mellanröret och sen ska ett rör med två flänsar kapas till och svetsas. Så byter jag bara den delen när det är dags för besiktning sen.

                          Och hela mitt nuvarande system(zero sport) blir intakt om jag skulle vilja ha det igen.

                          #209406
                          karlzzon.
                          Deltagare

                            Enklast blir om du gör som jag gjorde!!! satte dit en racekat SBF godkänd då behöver du inte röra avgasröret mer samt att du inte förlorar så mycket effekt.

                            #209726
                            goffemannen
                            Deltagare

                              Men en sån kostar ju en massa pengar :). Det ja ska göra är gratis 🙂

                              Sen att byta den lilla biten tar mig inte många minuter. Har tillgång till lyft på jobbet..

                              / David J – Superior Media

                              #209727
                              goffemannen
                              Deltagare

                                Då va tanken bytt. Gatbeläggen monterade och krängningshämmarna justerade.

                                Dock märkte jag att det inte såg likadant ut inne i tankarna där pumpen sitter. Det är som en skvalp balja runt pumpen. På den gamla så va denna balja större i omkrets än den nya. Märkte det för ja tyckte att jag inte fick ner pumpen riktigt i tanken. Jämförde då filtret till pumpen från min och en 06-07. De på 06-07 va mer vinklat uppåt så ja tänkte att de va mitt filter som tog emot kanten på baljan eller nån annanstans. Så jag bytte filter till 06-07. Fick ner pumpen utan att det tog emot.

                                Allt va frid fröjd. Bilen går som den ska förutom i högersvängar. Då får jag fuelsurge vid inspirerad körning. Jag har över halv tank i bilen och har aldrig varit med om detta innan jag bytte tanken och filtret. Kan de va så att den nya tanken inte är lika skvalptålig iom mindre balja runt pumpen? Eller är det för jag monterat det andra filtret?? Man kanske måste använda hela tankarmaturen från 06-07…

                                Nån som tror sig veta vad det kan vara?

                                Tänkte testa byta tillbaka till det andra filtret imorn och se hur det funkar. Även jämföra insidan på de andra tankarna vi har på lagret för att se hur baljan runt pumpen ser ut på dem.

                                Edit: Har nu kollat de andra pumparna och tankarna på jobbet. Alla andra wrx och sti har ett annat filter, modell som liknar mitt ja hade innnan. Och insidan på wrx och sti tankarna ser ut som på min gamla tank. Skvalp baljan runt om pumpen är större. Så får testa byta filter först som jag tänkt. Hjälper inte det(vilket jag inte tror det gör) så är det bara att byta tank igen. Inte mycket att göra åt om det är så. Storleken på baljan har nog betydelse känns det som. För kollade jag på en vanlig forester tank så har den också den lilla baljan. Tanken jag tog är från en vanlig impreza 2.0(160hk).

                                Edit 2: jag märkte nyss att den bilen jag tagit det andra filtret ifrån är en wrx 2.5t -07. Och den tanken har en stor skvalp balja. Så jag är till 99 % säker på att det är tanken de är fel på. Inte att jag har fel filter. Så om 2 veckor då det är jobbarkväll igen blir det byte av tank, igen. Det gick faktiskt ganska smidigt igår så det går fort att byta igen. Tråkigt att de strular men hade ja varit smart hade jag gått ut på lagret och kikat på de andra tankarna igår kväll. Och då upptäckt att ja hade fel typ av tank. Då hade ja kunnat ta rätt typ direkt. Men det är ju lätt att vara efterklok.

                                / David J – Superior Media

                                #209728
                                goffemannen
                                Deltagare

                                  Jag testade att byta filter igår. Det blev lite bättre iaf. Men fortfarande inte bra. Så det blir att byta tank. Och denna gången till en med stor skvalp balja. Sen så ska det förhoppningsvis funka felfritt.

                                  / David J – Superior Media

                                Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.