- Detta ämne har 763 svar, 86,588 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
10 juli, 2012 kl. 22:25 #209401MuminDeltagare
Folk kör ju med adepter kit från olje trycket och kopplar isamman olje tryck, temp, orginal tryck sensor. Sen har du 3 cyl fri. Dock jag hade nog inte kört med det kittet. Men ger det rätt så varför inte!
11 juli, 2012 kl. 05:33 #209750goffemannenDeltagareFolk kör ju med adepter kit från olje trycket och kopplar isamman olje tryck, temp, orginal tryck sensor. Sen har du 3 cyl fri. Dock jag hade nog inte kört med det kittet. Men ger det rätt så varför inte!
Det kitet har jag. Där sitter trycksensor till mätaren inne i bilen sen så har jag en extra som är inkopplad till styrsystemet :). Så det ör fullt där med.
/ David J – Superior Media
11 juli, 2012 kl. 19:07 #209751goffemannenDeltagareNya fräschare R888 däck inhandlat idag. Bara gått ett fåtal varv på bana. Det tillsammans med de nya vassare hjulvinklarna så ska de fan gå snabbare på banan 🙂
Fälgarna och gamla däcken kommer att säljas till ett mkt bra pris. De som är sugna kan skicka pm.
/ David J – Superior Media
12 juli, 2012 kl. 11:24 #209752goffemannenDeltagare1st downpipe lindad med DEI Titanium avgasbandage…
/ David J – Superior Media
13 juli, 2012 kl. 20:16 #209753goffemannenDeltagareDet är ju ofta såhär på kvällskvisten att man sitter å funderar på vad man kan göra med bilen. Just ikväll så satt ja å funderade på att få kallare luft till luftfiltret. Allt från luftintag i huven till att flytta filtret till inne i skärmen. Tillslut så gick jag ut och började kika lite på bilen.
Slutade med detta(se bilder). Så nu ska jag bara göra hål i plåten så är det klart =). Orginal innerskärm kan användas utan problem.
Ja den blåa slangen ska bytas ut :). Precis som alla andra blåa slangar. Det blir svarta istället.
Såhär ser det ut bakom dimljuskåpan. Så ska kapa bort lite plåt där och köpa en dimljuskåpa med hål i för att få in kalluft..
Tänkte köpa sånt här. Va tror ni om de? Ska bara ha det på höger sida. Sen kanske montera en slang som går till filtret.
13 juli, 2012 kl. 22:30 #209754goffemannenDeltagarepuuhh..då kan ja pusta ut. va rädd du inte skulle tycka de va bra…
14 juli, 2012 kl. 14:38 #209755goffemannenDeltagaredå va filtret flyttat. det blev väl inte jätte stor skillnad först. Men sen när jag tog bort dimljuskåpan så det kom in mer frisk fin luft så verkar det bli kanon. Så med den dimljuskåpan med luftintag kommer nog bli kanon.
Vet inte om det va bara nya platsen för filtret eller det kombinerat med att downpipen är lindad nu. men jag fick justera ner laddtrycket igen, inte så mycket men lite. Den gick i laddtrycksspärren på 1.5 bar iaf. Så jag justerade ner det till ca 1.35-1.4(peak).
Men det är väl att den får kallare luft när man ligger å trycker på 3,4,5,6 som gör att den orkar ladda mer. Så nån nytta ska ju nya platsen ha gjort iaf =).
15 juli, 2012 kl. 12:47 #209756goffemannenDeltagareJaha. Efter en spontan tur till ring knutstorp för att köra lite bana så är troligen bakdiffen kass. Han bara köra ett fåtal varv utan att hinna pressa fullt.
Efter lite egen felsökning så har ja kommit fram till att det troligvis är bakdiffen. Ligger man på 1an och vrider fult och bara rullar runt så låter det från bakdiffen, klonkar å har sig typ.
Tror den tog skada när jag när ja gav fullt på tvåan ut ur en kurva och tappade drivet helt i samma veva. Det va drivaxeln höger bak som hade hoppat ut ur diffen. Jag fick broms mitten diffen för att få driv i bilen och kunna smyga in i depån. Så jag tror splinesen har fuckas eller nått annat inne i diffen. För det är precis som det kuggar över som fan när jag gasar när dccd’n är på de två gröna lägena. När dccd’n är i dem lägena så skickas ju typ all drivning bak vilket gör att det blir mer belastning på diffen osv bak. När jag kommer in på de orangea lägena så kuggar det inte över längre iom drivning skickas framåt och de inte blir samma belastning bak iom framhjulen hjälper till att driva bilen framåt.
Ska riva bort diffen imorn och titta hur det ser ut.
Anledningen till att drivaxeln hoppade ut är att hjulen har flyttats ut pga att ja justerat så mycket camber bak. Jag justerar bärarmarna så de blir längre för att få mer camber vilket gör att hjulet kommer längre ut.
Annars kanske jag haft otur att fått dit drivaxlarna på fel sidan för den högra ska vara längre än den den vänstra. Vänster sida är inte alls lika utsträckt som höger nämligen, om man tittar på damaskerna.
En annan grej som måste fixas, om det nu bara är att drivaxlarna blivit skiftade, är att valsa skärmkanterna bak. För med r-räcken så tog det emot idag.
Är det inte det att drivaxlarna blivit skiftade måste bärarmarna justeras tillbaka in för att få in hjulen igen. Då får det nog bli camber bultar eller nått för att fortfarande kunna köra med samma camber som nu.
Så blir troligvis inköp av ny diff och drivaxel, vilken sida får vi se =). vet ju inte om jag råkat sätta dem på fel sida. Det är väl samma drivaxlar bak på alla som har R180 diff va?
15 juli, 2012 kl. 13:45 #209757goffemannenDeltagareOm man har båda bakhjulen i luften. Dccd helt öppen. Ska båda bakhjulen snurra åt samma hål när man snurrar på det ena?? Eller ska det ena snurra andra hållet?
/ David J – Superior Media
15 juli, 2012 kl. 20:31 #209357Nikke McRaeDeltagareEftersom det är en riktig diff så ska väl hjulen snurra åt olika håll. Men kanske snurrar åt samma när man inte har växel i. Minns inte riktigt hur det ska vara.
Har läst om Imprezor som poppat drivaxlar när man breddar för mycket med justerbara bärarmar. Hur mycket bredare spårvidd kör du?
När du körde runt i cirklar, var mittdiffen helt öppen?
Drivaxlarna borde vara samma längd. Har inte hört talas om att de skulle vara olika långa.
Du kör väl drivaxlar från Newage?15 juli, 2012 kl. 21:18 #209758goffemannenDeltagareEftersom det är en riktig diff så ska väl hjulen snurra åt olika håll. Men kanske snurrar åt samma när man inte har växel i. Minns inte riktigt hur det ska vara.
Har läst om Imprezor som poppat drivaxlar när man breddar för mycket med justerbara bärarmar. Hur mycket bredare spårvidd kör du?
När du körde runt i cirklar, var mittdiffen helt öppen?
Drivaxlarna borde vara samma längd. Har inte hört talas om att de skulle vara olika långa.
Du kör väl drivaxlar från Newage?Ja har också för mig de ska snurra åt olika håll. Har för mig den gjort det innan iaf. Nu så snurrar hjulen åt samma hål iaf.
Okej…ja vet inte hur mkt bredare den är. Men det synns iaf att den är bredare. R-däcken tar ju t.ex i lite bak nu å det gjorde de inte förut. Får nog hitta en annan lösning för att ha så mycket camber bak å skruva in bärarmarna en bit. Får väl skaffa camber bultar.
Yes diffen i öppet läge. Ja vet att det är normalt att det klonkar å slår när man justerar fram dccd.
Jasså? Diffen är ju inte helt i center utan bygger ut lite åt vänster så trodde den va lite kortare. Yes de är från New Age. Men det va samma drivaxlar som jag hade orginal iom ja hde en R180 diff innan också. Den byggde också ut åt vänster.
15 juli, 2012 kl. 22:08 #209358Nikke McRaeDeltagareJasså? Diffen är ju inte helt i center utan bygger ut lite åt vänster så trodde den va lite kortare. Yes de är från New Age. Men det va samma drivaxlar som jag hade orginal iom ja hde en R180 diff innan också. Den byggde också ut åt vänster.
Jag har läst att Newage drivaxlar är lite längre än oldage R180 drivaxlar, ska inte spela någon större roll, med kanske i ditt fall. Men om du har Newage så är det lugnt.
Drivaxlar till 2006 och uppåt är längre iom widetrack. Men de passar kanske bara i 114,5 hubbar.15 juli, 2012 kl. 22:09 #209759goffemannenDeltagarenja. lugnt är de inte. den hoppade ju ut =). Men löser det på nått sätt…
16 juli, 2012 kl. 00:38 #209374TurbovinDeltagareJag vet inte vilken typ av bakdiff du har med din 6-pets-konvertering men med lamelldiff ska hjulen snurra åt samma håll när du inte har växel i.
Förresten, du har väl låda från en 06:a? De blir aldrig helt öppna med DCCD:n i “öppet” läge. Subaru la till en grundförspänning från och med det året. Iaf enligt dem på Scoobynet.
Men körde du loss en drivaxel så ville nog det mest av kraften gå ut genom diffen dit och då räckte inte förspänningen i centrumdiffen till för att driva bilen framåt.
16 juli, 2012 kl. 06:01 #209760goffemannenDeltagareJa det är en låda från en 06a. Och de Ska ju va en lamelldiff så det är nog inget fel med det då :).
Men även om det är en förstämning så verkar den inte vara tillräcklig för att driva bilen framåt nu när det pajjat och när drivaxeln hoppade.
Ska snart åka bort till jobbet och börja riva ner så får vi se va de är
/ David J – Superior Media
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.