Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 764 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #209780
    goffemannen
    Deltagare

      Okej. Ja har ju hela veckan på mig så 🙂

      / David J – Superior Media

      #209781
      goffemannen
      Deltagare

        Jag kom prescis hem efter en kort provtur. Skulle ut och testa turbon om den funkar som den ska. Ja kopplade bort slangarna med t-korset mellan kompressorhuset och wastegaten. Ersatte dem med en vanlig vakuum slang för att se om turbon laddar grundladd eller inte.

        Jag gjorde några test repor mellan växlarna men loggade bara den sista. Jag drog då på 3-5an.

        På 3an laddar den som mest 1.29 bar vid 6100rpm sen sjönk det sakta till 1.21bar vid 7100rpm.

        På 4an laddade den som mest ca 1.37bar vid 6100rpm som sen sjönk till ca 1.25bar vid 6800rpm då jag växlade till 5an.

        På 5an så började jag på ca 5300rpm å hade då ca 0.7 bar sen vid 5800-5900rpm hade jag 1.48-1.49bar som sjönk sakta till 1.42 bar vid 6200rpm då ja släppte gasen(trafik).

        Repan innan kunde ja dock köra lite fortare så lyckades växla till 6an och hade då ca 5000-5500rpm då slog laddtrycksspärren till vid 1.5bar.

        Så nått är ju helt klart fel på turbon. Så får väl bli att plocka bort den och porta wastegaten, eller va säger ni som kan??

        #209348
        GT99
        Deltagare

          Har du nyligen bytt turbo eller har problemet bara uppstått nu?
          Om wastegaten inte öppnar som den ska sticker ju laddtrycket iväg.

          #209782
          goffemannen
          Deltagare

            Har du nyligen bytt turbo eller har problemet bara uppstått nu?
            Om wastegaten inte öppnar som den ska sticker ju laddtrycket iväg.

            Nej har inte bytt turbo.

            Jo det är ju nått med det. Kan ju va som kvarnis skrev. Boost creep.

            / David J – Superior Media

            #209783
            goffemannen
            Deltagare

              ..

              #209349
              GT99
              Deltagare

                Tror inte det är det om den fortfarande laddar när du kopplat bort restriktorkulan.
                Skulle nog kolla så wategaten öppnar som den ska.
                Går att skicka in tryckluft i wategaten o se så armen rör sig var dock försiktig med trycket. Skruva även bort downpipen och titta så inte wg porten har lossnat från axeln.

                #209784
                goffemannen
                Deltagare

                  Okej..drar man i armen så rör den sig iaf.

                  Men ska felsöka lite imorn. Tack för tipsen iaf.

                  Men om den inte hade öppnat alls borde den väl ladda ännu mer och trycket borde sticka fort som fan???

                  / David J – Superior Media

                  #209350
                  GT99
                  Deltagare

                    Den kan ju kärva, öppna för lite eller långsamt.
                    Om det är boostcreep tycker jag rimligtvis att du borde haft problem innan också.

                    #209785
                    goffemannen
                    Deltagare

                      Den kan ju kärva, öppna för lite eller långsamt.
                      Om det är boostcreep tycker jag rimligtvis att du borde haft problem innan också.

                      Ja de e sant. Får kika på det imorgon å se om ja hittar nått problem. Kanske är så att nån har en wastegate att låna mig som ja kan testa.

                      / David J – Superior Media

                      #209312
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Alltså, det är sällan man får för högt ladd pga av WG’n därimot för lågt.
                        Til lskane hör ju att du fri gjort mänder med restriktioner vilket är bra.
                        Tyvärr hinner inte wg’n göra sig av med all extra energi och då uååstår boost creep.

                        Är wg’n ställbar?, i så fall prova att slacka på den det kan vara en del av problemet.
                        prova även om do kan blåsa med lågt tryck typ 0.8bar om det öpnnar

                        För portning.
                        När du plockat bort turbon och tittar infrån up-pipe sidan så vill du att luft ska gå ut ur wg’n så att säga.
                        Dvs du får runda av så avgaserna får en finnare bana med ut ur wg’n det är viktigast.

                        #209786
                        goffemannen
                        Deltagare

                          Okej. Det är orginal wg så ja vet inte. Men de brukar de väl vara?
                          Ja får plocka turbon imorn för ja hann inte idag. Har en tråd på scoobynet också där ja fått lite hjälp.

                          http://m.scoobynet.com/showthread.php?p=10719188#post10719188

                          / David J – Superior Media

                          #209313
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Det är viktigt att få till så avgaserna vill åka ut ur wg’n med.

                            Där la jag mest tid när min GT30 hybrid strulade, det är inte bara själva storleken på hållet som har betydelse.

                            Sedan så kan kan det vara som så när du fippalt med både insug och avgas att mappen skulle behöva ses över en del.

                            Ändras mängden bränsle som går ått sas, får du överskott och det blir mer energi över.

                            Boost crrep kan vara ett tecken på attt bilen map även behöver ses över, inte bara bränsle mässtig utan även ur tändnings synpunkt.
                            Du hade WB.lamba eller hur?

                            Mitt förslag är att du portar lite och kanske bokar en tid för en mindre justering av mappen.
                            Kör du med llink G4 med dubbla mappar kan du väl passa på att göra en race map med ex 20% eller 40% E85 beroende på hur spriddarna hänger med 🙂

                            #209787
                            goffemannen
                            Deltagare

                              Okej..ja får börja med att porta för att se hur det funkar. Ta lite på storleken på hålet sen runda av kanterna in i wg hålet.

                              japp ja har bredbandslambda. Jag tycker den visar samma nu som innan alla ändringar.

                              Men de kanske hade varit en bra idé att göra. För då kanske man kan mosa på lite mer också. När vi mappade bilen så höll vi tillbaka lite pga att ja ville va rädd om lådan. Men nu med 6vxl så behövs ju inte det. Hur mycket vågar man ladda i en orginal maskin föresten? Är 1.5bar max eller ska man hålla sig till 1.4bar?

                              Jag själv har inte ändrat nått i bränsle eller tändning.

                              Nja det skiter ja i. Blir bara massa problem när man ska tanka. Tror inte spridarna hänger med på det ändå.

                              #209489
                              matte555
                              Deltagare

                                Du har väl bytt avgas till ett med friare flöde sen mappningen? Kanske laddtrycket vill ge en högre peak därför.

                                Prova byt tillbaka om du har kvar det gamla eller justera mappen efter det nya.

                                Bara gissningar men kan ju vara värt ett försök. 🙂

                                #209314
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Du kan ladda tills det spikar, du har smidda kolvar så länge de är en sti bottten 🙂

                                  Så en peak på 1.7 och 1.4 kanske på toppvarv 🙂
                                  eller byter du spridare på en gång och sprit mappar :D, du kör väl ändå inte på vintern eller?
                                  Du kan ju utan problem ha en 98&E85 mapp annars 🙂

                                Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.