- Detta ämne har 763 svar, 86,588 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2012 kl. 17:04 #209780goffemannenDeltagare
Okej. Ja har ju hela veckan på mig så 🙂
/ David J – Superior Media
22 juli, 2012 kl. 16:31 #209781goffemannenDeltagareJag kom prescis hem efter en kort provtur. Skulle ut och testa turbon om den funkar som den ska. Ja kopplade bort slangarna med t-korset mellan kompressorhuset och wastegaten. Ersatte dem med en vanlig vakuum slang för att se om turbon laddar grundladd eller inte.
Jag gjorde några test repor mellan växlarna men loggade bara den sista. Jag drog då på 3-5an.
På 3an laddar den som mest 1.29 bar vid 6100rpm sen sjönk det sakta till 1.21bar vid 7100rpm.
På 4an laddade den som mest ca 1.37bar vid 6100rpm som sen sjönk till ca 1.25bar vid 6800rpm då jag växlade till 5an.
På 5an så började jag på ca 5300rpm å hade då ca 0.7 bar sen vid 5800-5900rpm hade jag 1.48-1.49bar som sjönk sakta till 1.42 bar vid 6200rpm då ja släppte gasen(trafik).
Repan innan kunde ja dock köra lite fortare så lyckades växla till 6an och hade då ca 5000-5500rpm då slog laddtrycksspärren till vid 1.5bar.
Så nått är ju helt klart fel på turbon. Så får väl bli att plocka bort den och porta wastegaten, eller va säger ni som kan??
22 juli, 2012 kl. 17:47 #209348GT99DeltagareHar du nyligen bytt turbo eller har problemet bara uppstått nu?
Om wastegaten inte öppnar som den ska sticker ju laddtrycket iväg.22 juli, 2012 kl. 17:48 #209782goffemannenDeltagareHar du nyligen bytt turbo eller har problemet bara uppstått nu?
Om wastegaten inte öppnar som den ska sticker ju laddtrycket iväg.Nej har inte bytt turbo.
Jo det är ju nått med det. Kan ju va som kvarnis skrev. Boost creep.
/ David J – Superior Media
22 juli, 2012 kl. 17:50 #209783goffemannenDeltagare..
22 juli, 2012 kl. 18:02 #209349GT99DeltagareTror inte det är det om den fortfarande laddar när du kopplat bort restriktorkulan.
Skulle nog kolla så wategaten öppnar som den ska.
Går att skicka in tryckluft i wategaten o se så armen rör sig var dock försiktig med trycket. Skruva även bort downpipen och titta så inte wg porten har lossnat från axeln.22 juli, 2012 kl. 18:04 #209784goffemannenDeltagareOkej..drar man i armen så rör den sig iaf.
Men ska felsöka lite imorn. Tack för tipsen iaf.
Men om den inte hade öppnat alls borde den väl ladda ännu mer och trycket borde sticka fort som fan???
/ David J – Superior Media
22 juli, 2012 kl. 18:14 #209350GT99DeltagareDen kan ju kärva, öppna för lite eller långsamt.
Om det är boostcreep tycker jag rimligtvis att du borde haft problem innan också.22 juli, 2012 kl. 18:19 #209785goffemannenDeltagareDen kan ju kärva, öppna för lite eller långsamt.
Om det är boostcreep tycker jag rimligtvis att du borde haft problem innan också.Ja de e sant. Får kika på det imorgon å se om ja hittar nått problem. Kanske är så att nån har en wastegate att låna mig som ja kan testa.
/ David J – Superior Media
23 juli, 2012 kl. 07:15 #209312KvarnisDeltagareAlltså, det är sällan man får för högt ladd pga av WG’n därimot för lågt.
Til lskane hör ju att du fri gjort mänder med restriktioner vilket är bra.
Tyvärr hinner inte wg’n göra sig av med all extra energi och då uååstår boost creep.Är wg’n ställbar?, i så fall prova att slacka på den det kan vara en del av problemet.
prova även om do kan blåsa med lågt tryck typ 0.8bar om det öpnnarFör portning.
När du plockat bort turbon och tittar infrån up-pipe sidan så vill du att luft ska gå ut ur wg’n så att säga.
Dvs du får runda av så avgaserna får en finnare bana med ut ur wg’n det är viktigast.23 juli, 2012 kl. 07:39 #209786goffemannenDeltagareOkej. Det är orginal wg så ja vet inte. Men de brukar de väl vara?
Ja får plocka turbon imorn för ja hann inte idag. Har en tråd på scoobynet också där ja fått lite hjälp.http://m.scoobynet.com/showthread.php?p=10719188#post10719188
/ David J – Superior Media
23 juli, 2012 kl. 08:44 #209313KvarnisDeltagareDet är viktigt att få till så avgaserna vill åka ut ur wg’n med.
Där la jag mest tid när min GT30 hybrid strulade, det är inte bara själva storleken på hållet som har betydelse.
Sedan så kan kan det vara som så när du fippalt med både insug och avgas att mappen skulle behöva ses över en del.
Ändras mängden bränsle som går ått sas, får du överskott och det blir mer energi över.
Boost crrep kan vara ett tecken på attt bilen map även behöver ses över, inte bara bränsle mässtig utan även ur tändnings synpunkt.
Du hade WB.lamba eller hur?Mitt förslag är att du portar lite och kanske bokar en tid för en mindre justering av mappen.
Kör du med llink G4 med dubbla mappar kan du väl passa på att göra en race map med ex 20% eller 40% E85 beroende på hur spriddarna hänger med 🙂23 juli, 2012 kl. 08:49 #209787goffemannenDeltagareOkej..ja får börja med att porta för att se hur det funkar. Ta lite på storleken på hålet sen runda av kanterna in i wg hålet.
japp ja har bredbandslambda. Jag tycker den visar samma nu som innan alla ändringar.
Men de kanske hade varit en bra idé att göra. För då kanske man kan mosa på lite mer också. När vi mappade bilen så höll vi tillbaka lite pga att ja ville va rädd om lådan. Men nu med 6vxl så behövs ju inte det. Hur mycket vågar man ladda i en orginal maskin föresten? Är 1.5bar max eller ska man hålla sig till 1.4bar?
Jag själv har inte ändrat nått i bränsle eller tändning.
Nja det skiter ja i. Blir bara massa problem när man ska tanka. Tror inte spridarna hänger med på det ändå.
23 juli, 2012 kl. 11:39 #209489matte555DeltagareDu har väl bytt avgas till ett med friare flöde sen mappningen? Kanske laddtrycket vill ge en högre peak därför.
Prova byt tillbaka om du har kvar det gamla eller justera mappen efter det nya.
Bara gissningar men kan ju vara värt ett försök. 🙂
23 juli, 2012 kl. 12:09 #209314KvarnisDeltagareDu kan ladda tills det spikar, du har smidda kolvar så länge de är en sti bottten 🙂
Så en peak på 1.7 och 1.4 kanske på toppvarv 🙂
eller byter du spridare på en gång och sprit mappar :D, du kör väl ändå inte på vintern eller?
Du kan ju utan problem ha en 98&E85 mapp annars 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.