- Detta ämne har 763 svar, 86,588 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
25 juli, 2012 kl. 12:02 #209319KvarnisDeltagare
Så där ja 🙂
Snyggt , slangen gav med sig till slut då 🙂
25 juli, 2012 kl. 12:04 #209799goffemannenDeltagareWoho. De funkar skit bra. Har 0.6 bar på 10% duty nu.
Nu ska kurvan bara finjusteras lite 🙂
/ David J – Superior Media
25 juli, 2012 kl. 17:38 #209341FeADeltagareJäklar vilken spricka! :O Men den lär väl inte vara igenom godsets tjocklek, så det gör säkert inget?
25 juli, 2012 kl. 17:42 #209800goffemannenDeltagareVa pratar du om för spricka??
Ja tror du förväxlar en skugga för att vara en spricka.
/ David J – Superior Media
25 juli, 2012 kl. 18:08 #209967TomKDeltagareSer väl mer ut som en gjutkant med en skugga?
25 juli, 2012 kl. 18:08 #209801goffemannenDeltagareSer väl mer ut som en gjutkant med en skugga?
Precis
/ David J – Superior Media
26 juli, 2012 kl. 05:42 #209320KvarnisDeltagareWoho. De funkar skit bra. Har 0.6 bar på 10% duty nu.
Nu ska kurvan bara finjusteras lite 🙂
/ David J – Superior Media
kanon, precis som det ska var 🙂
26 juli, 2012 kl. 07:33 #209802goffemannenDeltagareJa. Tack för hjälpen
/ David J – Superior Media
27 juli, 2012 kl. 19:00 #209803goffemannenDeltagareSuttit och spånat lite på framtiden igen :). Denna gången ang motorn.
Funderat på tre olika vägar att gå. Mitt mål är minst 400hk och bra register och spool up. bilen kommer gå på gatan sen 5-10 bankörningar per år.
Nr1: 2.0L cdb med smidda prylar och stroke till 2.1L. – lär väll hålla för 500hk med rätt prylar. Ger mer vrid än 2.0L. Samma pris som att bygga 2.5L tror ja..?
Nr:2 2.0L semi cdb från en new age. Köra standard prylar- billigaste alternativet men också det osäkraste, man vet ju aldrig vilken kondition ett beg block är i. Dessa block klarar väl iaf 450hk med standard grejor?
Nr3: 2.5L block med smidda prylar. Den extra volymen ger bättre spool up och vrid i maskin vilket är fint för en gatbil. Dessa håller väl för 450-500hk med rätt prylar om ja inte har fel?
Turbo till detta blir troligen en Sc42 billet.
Sen tillkommer ju allt annat man behöver då.
Va tycker ni där ute ?? Vilken väg ska jag gå?
/ David J – Superior Media
27 juli, 2012 kl. 19:21 #209999GyverDeltagareKöpte på mig ett jdm v8 sti block nyligen innan jag sålde mitt strokerblock. Tycker att det är en väldigt kostnadseffektiv lösning för att kunna köra med mer effekt, 400-420hk på e85 med en billetsnurra känns optimalt för mest bang for the buck! Skulle jag köra över 450hk så skulle jag definitivt köpa ett färdigt 2.1l block från enginetuner eller lateral:) Men då kostar det blocket bra mer än dubbelt så mycket också.
27 juli, 2012 kl. 19:55 #209804goffemannenDeltagareOkej. Ja de gäller ju isf att hitta ett fräscht block som inte rullat så långt och gärna från en som inte varit trimmad.
Vad betalade du för ditt block?
Eller går man på strokad 2.1L cdb direkt, även om ja bara ska hålla mig till 400-450hk. Skulle ja vilja ha mer senare så har jag ju en bottendel som tål det. Visst det blir dyrare men det tål mycket stryk.
/ David J – Superior Media
28 juli, 2012 kl. 08:39 #209805goffemannenDeltagareKommer givetvis ha uppdaterad oljepump vilken väg ja än väljer att gå.
Utöver block behövs ju lite andra prylar med.
Såhär ser nuvarande lista ut:
sc42 billet turbo
740cc spridare eller större(beror på om det blir e85 eller inte)
justerbar btr
parallell matade fuelrails
vassare bränsle pump.
annat grenrör och uppipe.
3 el 4 bars mappsensorSen en behövs det kanske bättre koppling också. Ja vet inte. Om det behövs nån som har tipps på en lättkörd?
Detta borde väl räcka till mina tänkta 400-420hk?
Vad ska man göra med topparna? Vad finns det att byta ur ren “service” synpunkt.
Kammar, andra ventiler osv, känns inte som de behövs.
Tror det blir att jag börjar köpa in prylar till detta från nu. Så har ja allting tillslut :), även om set kan dröja. Man måste ju börja nån gång. Inte säkert allt kommer köpas nytt. Man kan ju hitta bra beg grejor för mkt bra priser.
/ David J – Superior Media
31 juli, 2012 kl. 07:20 #209485GilarskiDeltagareDet finns folk som kör över 500 vevhästar med 2L men hade jag själv fått välja så skulle jag köra 2.1L block.
Vad gäller turbo så hade jag gått på en Twinscroll, finns i vart fall för ~500 vevhästar. Din sump lirar ju med Twinscroll men visst behöver du lite annat oxo då men det är ju enkelt att lösa 🙂
31 juli, 2012 kl. 14:23 #209806goffemannenDeltagareSka man ändå låta nån bygga ett block så kör man ju 2.1L utan tvekan. Varför inte liksom?
Men ja funderar på om ja ska gå den billigare vägen först. Köpa ett new age block. Byta oljepump,vattenpump,kamrem osv osv. Köpa en SC42 turbo och köra på 400-420hk. Det borde bli rätt lagom effekt i en GC8. Skulle jag vilja ha mer senare så går det ju plocka i smidda prylar i blocket och åka 500hk.
Twinscroll är ju såklart lite lite lockande. Men det blir ju några tusenlappar dyrare än singel scroll. Bara en SC42 twin scroll är ju 4000kr dyrare än en SC42 singel scroll. Sen behövs det en ny downpipe eller svetsa om nuvarande med en ny fläns. Men jag tror inte det är värt de extra tusenlapparna som det kostar.
1 augusti, 2012 kl. 09:33 #210000GyverDeltagareEtt newageblock med ny kringutrustning som hänger med till 500k och börja köra med runt 400hk för att sedan känna av om man verkligen vill ha mer effekt eller inte är det mest ekonomiska kan jag tycka 🙂 Då har man samtidigt råd att köpa en fin billetturbo, soppasystem, oljepump osv redan från början för att sen bara byta turbo och eventuellt spridare i kringutrustning om man vill öka effekten sen.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.