- Detta ämne har 763 svar, 86,588 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2013 kl. 17:06 #209858goffemannenDeltagare
Har pm:at lite med WMS-Racing / Williams Motorsport på Scoobynet och en 2.1 stroker byggd semi closed deck block uppborrat för 14mm topplocksskruvar skulle gå på ungefär £3300 inkl skruven, £4000 som long engine. Antar att det är med original V5 STI toppar men ska dubbelkolla.
Tänkte bara om du var nyfiken på prisbilden. Går ju att få det gjort billigare om man håller sig till OBD-block, skippar 14mm osv. Själv vill jag ha nåt som är stadigt för 500 hk iaf, gärna lite överdimensionerat. Tror inte CDB behövs men 14mm topplocksskruv är nog inte fel.
Det låter ju ganska överkomligt iaf. Va är för prylar i blocket då? Färdigbyggt underlättar ju en del för en annan även om jag har vänner med kunskap eller bra kontakter inom sånt.
Gäller bara att spara. Man ska ju ha allt runt om också 🙂
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
23 juni, 2013 kl. 17:14 #210005GyverDeltagareCrowers +1mm långa vevstakar (samma som lateral levererar), den nya induktionshärdade 79mm veven, några bra kolvar med lite högre kompressionshöjd för att motverka den stora deckhöjden som finns på scd-blocken och jag tror att man kan bygga en väldigt responsiv bottendel för relativt små medel 🙂 Komp på 8,6 typ.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
23 juni, 2013 kl. 17:15 #209381TurbovinDeltagareÄr nog ungefär det här innehållet. Finns nog vassare kolvar och stakar men då bör man nog gå upp på closed deck också.
Visst är det så, men jag planerar att köra in blocket nästa säsong för att byta turbo, koppling och låda vid senare tillfälle.
23 juni, 2013 kl. 17:16 #209970TomKDeltagareCosworths starkaste 12mm bultar räcker med god marginal för 500hk 🙂
Men med 14mm så får man mer “clamping force” lika väl att man drar dom ca ~120ft\lb
23 juni, 2013 kl. 17:20 #209859goffemannenDeltagareJa ni verkar ju ha mer koll än mig iaf =). Pengar är det första som behövs iaf .
23 juni, 2013 kl. 17:34 #209971TomKDeltagareJa ni verkar ju ha mer koll än mig iaf =). Pengar är det första som behövs iaf .
Jo tyvärr så behöver man det, ganska mycket också.
Det tillkommer alltid små kostnader också som i slutändan blir rätt stora.23 juni, 2013 kl. 17:40 #209860goffemannenDeltagareJa så är det ju…Men fan ja har redan lagt sjukt mkt pengar på denna bil och tänker inte sälja den på flera år. Så nu när ja väl ska göra nått med motorn är de lika bra att få det riktigt gjort så de håller och funkar bra. Det får ta den tid det tar helt enkelt.
23 juni, 2013 kl. 17:43 #209972TomKDeltagareJa så är det ju…Men fan ja har redan lagt sjukt mkt pengar på denna bil och tänker inte sälja den på flera år. Så nu när ja väl ska göra nått med motorn är de lika bra att få det riktigt gjort så de håller och funkar bra. Det får ta den tid det tar helt enkelt.
Rätt inställning!
Så många som börjar bygga och sen direkt säljer bilen när den börjar bli klar.23 juni, 2013 kl. 17:47 #210006GyverDeltagareMen med 14mm så får man mer “clamping force” lika väl att man drar dom ca ~120ft\lb
Självklart får man det, men jag tänkte ur kostnadsperspektiv 🙂
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
23 juni, 2013 kl. 17:53 #209861goffemannenDeltagareHur som haver så kommer det bli en sjukt potent och komplett bil när motorn väl är klar =).
Motorn ska ur nu i sommar nån gång iaf sen kommer bilen ställas undan i garaget till hösten. Sen får man plocka isär motorn och undersöka lite. Sen planera mer hur man ska gå tillväga med det hela.
23 juni, 2013 kl. 20:21 #209362kamikazeDeltagareJag och Carl lät Enginetuner bygga ett nytt shortblock när vi krökte en stake förra året.
Blev deras 2.1 stroker med mahle kolvar, nitritad vev, ACL lager, H-profil stakar, Roger Clark oljepump och 11mm topplocksbultar för 3494 pund så det kan ju också va ett ställe att kolla på23 juni, 2013 kl. 21:49 #209365TurbovinDeltagareAbsolut, de verkar va mycket kompetenta, var i kontakt med dem precis efter att lagren hade gått.
Vilken sorts block vart det för de pengarna?
24 juni, 2013 kl. 20:30 #209363kamikazeDeltagareVilken sorts block vart det för de pengarna?
Ett standard Open Deck
25 juni, 2013 kl. 10:54 #209862goffemannenDeltagareNu har jag kollat lite närmare i hålet i blocket. Drog runt motorn och såg att det är staken som gått rakt av. Så det är lite pajj inne i den cylindern. Får hoppas att toppen har klarat sig där bara.
24 september, 2013 kl. 10:53 #209863goffemannenDeltagareHar nu haft tid att fundera lite på framtiden med denna bil. Den kommer ställas undan som den är tills sommaren nästa år då kommer motorn att plockas ur och undersökas närmare. Sen kommer det förhoppningsvis byggas ihop ett nytt block osv till säsongen 2015.
Känner att ja behöver lite tid att få ihop suget och framförallt pengarna att göra det bra redan från början utan att snåla.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.