- Detta ämne har 763 svar, 86,588 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
1 april, 2014 kl. 20:17 #209873goffemannenDeltagare
Då va motorn utlyft och rensad. Imorgon ska topparna plockas bort och blocket delas. En sak som jag vet är att ena toppen har nån skada. Minst 1 ventil som är krokig för ena kamen går knappt röra på.
1 april, 2014 kl. 20:55 #209973TomKDeltagareBanan ventil! 🙂
1 april, 2014 kl. 21:21 #209874goffemannenDeltagaretyp så ja =)
de va massor olja å flis i oljan som kom ut från tråget. så de är nog mycket som är kass innuti ‘=)
2 april, 2014 kl. 11:28 #209875goffemannenDeltagareNu va ena toppen borta. Fanns ju lite märken 🙂
2 april, 2014 kl. 13:46 #209436Fricke.wDeltagareÄh! ingenting som inte lite chemisk metall och hand jagad fil fixar 😀
3 april, 2014 kl. 16:04 #209876goffemannenDeltagareFortsatte skruva med motorn idag. Fick bort den andra toppen och där såg det bra ut. Skruvade sen bort alla rör och annat smått runt om motorn. Sist tog jag bort oljetråget. Oj va mycket bitar det låg där. Sen såg jag att olje pickupen tyvärr hade blivit skadad :(. En ny från Killer B Motorsport kostar 1100kr. Men det är bara att beställa å se glad ut.
Fattas lite bitar här 🙂
Oh. Här va dem 😀
4 april, 2014 kl. 14:27 #209877goffemannenDeltagareSåhär blir nog specen för motorn. Inte bestämmt helt 100 än då ja väntar på besked från AS Performance om va ja får för deal hos dem.
Men blir det WMS-Racing/Williams Motorsport så blir det nog till 99% denna specen. Motorn ska palla 500hk med denna specen.
2.1L smcd
block border and faces skimmed
new 79mm heat treated sti crank
acl race bearings
Williams rods
Mahle 4032 pistons
genuine subaru 11mm oil pump
new front and rear crank seals/block seals
completely refurbished v5 STI heads will all gaskets and seals, grinded in valves, decked/skimmed surface etc
RCM head gaskets
cosworth ultimate head studsAll put together measured to get 8:5:1 compression ratio
Detta är första steget då.
Senare iår ska det dit lite mer saker innan mappning på e85
ID1000 spridare
DW300 bränslepump
CDF-Racing Top Feed conversion fuelrials
CDF-Racing insugs/värme spacers
Justerbar bränsletrycksregulator
Bränsleledningar och kopplingar för konvertering till paralellmatning4 april, 2014 kl. 15:06 #209352GT99DeltagareTycker du borde titta på ett 2.5 block med cdb insert från AS.
4 april, 2014 kl. 15:08 #209878goffemannenDeltagareNä. Det blir för mycket pengar med sånt. Jag kommer nöja mig bra med det jag tänkt.
4 april, 2014 kl. 15:35 #210025IggeDeltagareVad blir kostnaden för 2.1 vs 2.5?
Om man får vara jobbigInte för jobbighetens skull utan för drömmandets 😛
4 april, 2014 kl. 15:42 #209879goffemannenDeltagarevet inte exakt. men ett 2.5 måste ju byggas om till closed deck för att hålla riktigt. Sen vet ja inte om delar osv skiljer.
4 april, 2014 kl. 16:26 #209985TribbeDeltagareGått igenom alla 27 sidor nu, förstår inte hälften men spännande ändå speciellt när det finns bilder för en som inte har så stor koll 🙂
Verkar vara en riktigt trevlig bil synd med motorn dock 🙁
4 april, 2014 kl. 20:39 #209383TurbovinDeltagareJag är själv fortfarande skeptisk till hur bra de där Closed deckade EJ257orna håller. Får väl se efter nån säsong i Time Attack i UK hur de håller. 2.1:an lär väl vara mer varvvillig också. Jag funderar på koncept till nästa vinter för egen del men tror det blir CDB 2.1 med 14mm topplocksskruv. Vill ju ha en maskin som man kan dra till minst 8000 rpm som original utan problem.
4 april, 2014 kl. 21:04 #210026IggeDeltagareOm man får fortsätta på lite ot så:
Finns dom som semi closed?
När börjar man behöva closed?5 april, 2014 kl. 08:57 #209437Fricke.wDeltagareOm man får fortsätta på lite ot så:
Finns dom som semi closed?
När börjar man behöva closed?semi closed är alla ej207 och ej257
Closed dec behöver man, när de börjar bli höga laddtryck/cylinder tryck, även på en högvarvig motor.
Då de blir flexningar i cylindrarna då, om de inte står stadigt, vilket i sin tur leder till stress sprickor i cylinder vägarna 🙂
Hoppas jag kunnde upplysa dig lite i alla fall.
Och tyvärr är de ju så, att ska de plockas rejält med effekt, så är ett hederligt gjutjärn block, att föredra tyvärr. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.