Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 764 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #209873
    goffemannen
    Deltagare

      Då va motorn utlyft och rensad. Imorgon ska topparna plockas bort och blocket delas. En sak som jag vet är att ena toppen har nån skada. Minst 1 ventil som är krokig för ena kamen går knappt röra på.

      #209973
      TomK
      Deltagare

        Banan ventil! 🙂

        #209874
        goffemannen
        Deltagare

          typ så ja =)

          de va massor olja å flis i oljan som kom ut från tråget. så de är nog mycket som är kass innuti ‘=)

          #209875
          goffemannen
          Deltagare

            Nu va ena toppen borta. Fanns ju lite märken 🙂

            #209436
            Fricke.w
            Deltagare

              Äh! ingenting som inte lite chemisk metall och hand jagad fil fixar 😀

              #209876
              goffemannen
              Deltagare

                Fortsatte skruva med motorn idag. Fick bort den andra toppen och där såg det bra ut. Skruvade sen bort alla rör och annat smått runt om motorn. Sist tog jag bort oljetråget. Oj va mycket bitar det låg där. Sen såg jag att olje pickupen tyvärr hade blivit skadad :(. En ny från Killer B Motorsport kostar 1100kr. Men det är bara att beställa å se glad ut.

                Fattas lite bitar här 🙂

                Oh. Här va dem 😀

                #209877
                goffemannen
                Deltagare

                  Såhär blir nog specen för motorn. Inte bestämmt helt 100 än då ja väntar på besked från AS Performance om va ja får för deal hos dem.

                  Men blir det WMS-Racing/Williams Motorsport så blir det nog till 99% denna specen. Motorn ska palla 500hk med denna specen.

                  2.1L smcd
                  block border and faces skimmed
                  new 79mm heat treated sti crank
                  acl race bearings
                  Williams rods
                  Mahle 4032 pistons
                  genuine subaru 11mm oil pump
                  new front and rear crank seals/block seals
                  completely refurbished v5 STI heads will all gaskets and seals, grinded in valves, decked/skimmed surface etc
                  RCM head gaskets
                  cosworth ultimate head studs

                  All put together measured to get 8:5:1 compression ratio

                  Detta är första steget då.

                  Senare iår ska det dit lite mer saker innan mappning på e85

                  ID1000 spridare
                  DW300 bränslepump
                  CDF-Racing Top Feed conversion fuelrials
                  CDF-Racing insugs/värme spacers
                  Justerbar bränsletrycksregulator
                  Bränsleledningar och kopplingar för konvertering till paralellmatning

                  #209352
                  GT99
                  Deltagare

                    Tycker du borde titta på ett 2.5 block med cdb insert från AS.

                    #209878
                    goffemannen
                    Deltagare

                      Nä. Det blir för mycket pengar med sånt. Jag kommer nöja mig bra med det jag tänkt.

                      #210025
                      Igge
                      Deltagare

                        Vad blir kostnaden för 2.1 vs 2.5?
                        Om man får vara jobbig

                        Inte för jobbighetens skull utan för drömmandets 😛

                        #209879
                        goffemannen
                        Deltagare

                          vet inte exakt. men ett 2.5 måste ju byggas om till closed deck för att hålla riktigt. Sen vet ja inte om delar osv skiljer.

                          #209985
                          Tribbe
                          Deltagare

                            Gått igenom alla 27 sidor nu, förstår inte hälften men spännande ändå speciellt när det finns bilder för en som inte har så stor koll 🙂

                            Verkar vara en riktigt trevlig bil synd med motorn dock 🙁

                            #209383
                            Turbovin
                            Deltagare

                              Jag är själv fortfarande skeptisk till hur bra de där Closed deckade EJ257orna håller. Får väl se efter nån säsong i Time Attack i UK hur de håller. 2.1:an lär väl vara mer varvvillig också. Jag funderar på koncept till nästa vinter för egen del men tror det blir CDB 2.1 med 14mm topplocksskruv. Vill ju ha en maskin som man kan dra till minst 8000 rpm som original utan problem.

                              #210026
                              Igge
                              Deltagare

                                Om man får fortsätta på lite ot så:
                                Finns dom som semi closed?
                                När börjar man behöva closed?

                                #209437
                                Fricke.w
                                Deltagare

                                  Om man får fortsätta på lite ot så:
                                  Finns dom som semi closed?
                                  När börjar man behöva closed?

                                  semi closed är alla ej207 och ej257
                                  Closed dec behöver man, när de börjar bli höga laddtryck/cylinder tryck, även på en högvarvig motor.
                                  Då de blir flexningar i cylindrarna då, om de inte står stadigt, vilket i sin tur leder till stress sprickor i cylinder vägarna 🙂
                                  Hoppas jag kunnde upplysa dig lite i alla fall.
                                  Och tyvärr är de ju så, att ska de plockas rejält med effekt, så är ett hederligt gjutjärn block, att föredra tyvärr.

                                Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.