Visar 15 inlägg - 631 till 645 (av 764 totalt)
  • Författare
    Gyver
    Deltagare

Varför en original 11mm pump?

goffemannen
      Deltagare

Vad är det för fel på 11mm pumparna? Det sitter ju bara en 10mm på min original. Motorbyggaren rekomenderar 11mm pump. Han säger att han använts sig av 11mm pumparna länge och att 12mm kan flöda så mycket att den där tryck ventilen kan fastna i öppet läget.

Gyver
        Deltagare

Fel? Nej dem funkar säkert utmärkt. Är bara nyfiken på resonemanget bakom valet. Du vill inte ha lite mer tryck då med tanke på en boxers layout så fort det blir g-krafter i sidled? Din Killer-B sump är ju bra för att undvika att oljan skvälper över helt i motsatt topp i kurvorna, men lite extra tryck för att hålla bra flöde i den andra toppen på insida kurva kan ju aldrig skada tänker jag. Det verkar som att du skall köra mycket bana?

goffemannen
          Deltagare

Jag följer bara vad motorbyggaren rekomenderar det är allt. Inte tänkt på om det skulle behövas mer än en 11mm pump. Den i sig är ju uppgradering från original 10mm.

Jag kommer köra mest på gatan. Bana några gånger per år.

Gyver
            Deltagare

Ok var bara nyfiken 🙂 Tänkte bara särskilja lite på flöde och tryck…
              Jag skulle personligen hellre ha en 10mmm högtryckspump än en original 11mm pump, men tyvärr finns ju inte det valet.

goffemannen
              Deltagare

Vilken pump skulle du rekomendera att man kör med då =)?

Gyver
                Deltagare

Vilken pump skulle du rekomendera att man kör med då =)?

Mest valuta för pengarna så är det helt klart en cosworth 11mm högtryckspump, blueprintad och honad. Bra pris på dem från staterna.

goffemannen
                  Deltagare

Okey..a får ta och fundera på det. Se vad Andy på wms säger om det.

http://www.advancedautomotives.com/subaru-impreza-legacy-modified-uprated-high-flow-12mm-gear-oil-pump-1726-p.asp

kanske en sånhär hade varit nått. Jag kommer som sagt köra lite bana, och ja har ju extern oljekylare.

T HAS THE 12mm ROTOR FOR INCREASED CAPACITY AND LARGER PASSAGES FOR BETTER FLOW AND WILL DELIVER AN INCREASED VOLUME OF OIL TO THE ENGINE AND IS IDEAL FOR THE FULL RACE ENGINE BEFORE GOING DRY SUMP SYSTEM
                    IDEAL FOR ENGINES WITH LARGER BEARING CLEARANCES FOR EXTRA BEARING COOLING AND CAMSHAFT JOURNAL CLEARANCES AS THE OIL PUMP CAN DELIVER THE EXTRA VOLUME NEEDED TO ENSURE SUFFICIENT OIL PRESSURE AT IDLE AND LOWER RPM
                    ALSO USEFUL FOR ENGINES THAT ARE FITTED WITH AN EXTERNAL OIL COOLER OR REMOTE OIL FILTER AS THE EXTRA PUMP VOLUME WILL HELP REDUCE THE PRESSURE LOSS IN THE SYSTEM AT LOWER RPM
                    THIS PUMP HAS A MODIFIED OIL PRESSURE RELIEF VALVE AND UPRATED OIL PRESSURE FOR TRACK DAY USE
                    THIS MODIFICATION IS MUCH USED BY TOP ENGINE BUILDERS AND PREVENTS THE PRESSURE RELIEF VALVE FROM STICKING. THIS IS ONE OF THE MAIN REASONS FOR BEARING FAILURE, THE VALVE CAN STICK AND REDUCE OIL PRESSURE AT HIGH LOADS BUT THERE IS STILL ENOUGH THERE TO KEEP THE OIL LIGHT OUT UNTIL THE REVS ARE DROPPED, BUT THE DAMAGE IS DONE AND THE BEARINGS HAVE OVERHEATED AND THEN THE CLASSIC BIG END KNOCK AND AN EXPENSIVE RE-BUILD

Finns även modifierad i 11mm.

http://www.advancedautomotives.com/subaru-impreza-p1-wrx-type-r-legacy-newly-modified-uprated-11mm-rotor-oil-pump-1682-p.asp

Turbovin
                    Deltagare

Har för mig jag läst nånstans att 12mm är överkurs på motorer utan AVCS, men ta det inte som fakta. Sök runt lite på bbs.22b.com, brukar finnas mycket gamla rävar där som har koll.

goffemannen
                      Deltagare

Ja får söka lite där. Men den modifierade 11mm pumpen på advance automotives kanske skulle va nånting att satsa på?

goffemannen
                        Deltagare

Frågade Andy på WMS om den modifierade 12mm och 11mm pumpen på Advance Automotives. Han säger att en std 11mm räcker väl till min bil iom den inte har avcs. Som turbovin sa blir det överkurs med 12mm på non avcs. Han har använt sig av std 11mm pumparna i 10+ år på massor av olika byggen utan problem.

goffemannen
                          Deltagare

Dags för liten uppdatering igen. Motor är nu beställd. Det blev Andy på WMS/Williams Motorsport som får äran att bygga ihop det. Han har bidragit med bra service. Svarat på massa frågor och varit allmänt hjälpsam. Att han även kunde ge ett mycket bra pris gör inte saken sämre.

Såhär blev slutliga specen.

> Low milage 2.0L semi closed deck block
                            > block border and faces skimmed
                            > new genuine 79mm heat treated sti crank
                            > acl race bearings
                            > Williams rods
                            > Mahle 4032 pistons
                            > genuine subaru 11mm oil pump
                            > new front and rear crank seals/block seals
                            > all other seals as required
                            > refurbished low milage v5 STI heads, grinded in valves, decked/skimmed surface etc
                            > Rocker Cover Gaskets
                            > Plug Seal Gaskets
                            > rocker cover Bolt Washer Seals
                            > Oil Separator Gasket
                            > half moon seals
                            > Supertech valve steam seals
                            > crank shaft oil seals
                            > Cosworth 1.1mm head gaskets
                            > COSWORTH ULTIMATE head studs

Motorn ska va klar nån gång nästa vecka så borde ha den hemma om ca 2-3 veckor. Sen ska bara alla saker runt om kring skruvas dit sen åker motorn i bilen. Så om ca 4-6 veckor borde bilen kunna rulla för egen maskin igen om allt går som planerat. När den väl är igång ska den köras in nästan 100 mil. Min förhoppning är att det är gjort tills ungefär juli då semestern börjar. För då är det tänkt att nya bränslesystemet för e85 ska dit. Spridare, fuelrails osv osv. Efter det väntar mappning hos Maxxtuning igen.

Gloremir
                            Deltagare

Denna setup låter ju inte helt fel. Köra med orginal turbo eller vad har du tänkt dig?

goffemannen
                              Deltagare

Tillsvidare blir det så ja. Turbo och grenrör kommer gå på en del då ja inte vill snåla på det utan ha bra saker som kan prestera. Turbo och grenrör kommer hamna på ca 25-30k :O. Blir ju en SC42+ och säkerligen ett Killer B Motorsport grenrör. Deras Holy headers ser grymt nice ut.

Gloremir
                                Deltagare

Tillsvidare blir det så ja. Turbo och grenrör kommer gå på en del då ja inte vill snåla på det utan ha bra saker som kan prestera. Turbo och grenrör kommer hamna på ca 25-30k :O. Blir ju en SC42+ och säkerligen ett Killer B Motorsport grenrör. Deras Holy headers ser grymt nice ut.

Nice. Vad gissar du på för siffror med dom delarna? Har kollat på det grenröret också. Men ekonomin tillåter inte det. Just nu snålas det för att köpa 3″ race katt samt pengar till mappning. Men jag blir nöjd med detta ändå. Tills hornen växer fram och jag vill ha mer.

Visar 15 inlägg - 631 till 645 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.