- Detta ämne har 763 svar, 86,588 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2014 kl. 15:59 #209903goffemannenDeltagare
Kom en liten bit idag efter jobbet iaf. Arbetet forsätter under morgondagen.
20 maj, 2014 kl. 19:50 #209904goffemannenDeltagareNu är motorn i stort sett klar. Väntar på några småsaker så ja kan färdigställa den helt. På tisdag är det planerat att stoppa i motorn. Sen få igång den iaf under den veckan.
Sen ska den göras för att se så allt funkar i några mil. Sen ska den förberedas för e85 mappning. Byta spridare, paralellmatade fuel rails, bränslepump osv. Sen den 30e juni är det bokat tid för mappning hos Maxxtuning. Hoppas allt går enligt planen nu bara 🙂
28 maj, 2014 kl. 07:08 #209905goffemannenDeltagareÄNTLIGEN! Nu sitter motorn i bilen igen. Efter en lång kväll igår så är den nu i. Återstår bara lite småsaker innan uppstart. Hoppas ha tid med det idag eller imorgon. Det är närvöst inför uppstart kan ja säga.
Fick även hem lite fina prylar igår 🙂
30 maj, 2014 kl. 18:48 #209906goffemannenDeltagareOj vilken vecka. Fick igång bilen i onsdags men upptäcker ganska fort att det läcker olja från motorn. Lokaliserar det till höger topp vid framkant av insugskamen. Idag va det jag ledig och det va klämdags “öppet” på jobbet. Så spenderade dagen med att skruva med bilen. Kamrem å kamrev bort. Upptäcker att bultarna till yttre överfallet inte är helt dragna. Fick skruva lite för att komma upp i 10nm. Kontrollerade även ventilkåpsbultarna och kunde dra dem lite med. Drog även de på vänster sida lite. Skruva ihop allt igen och varmkör. Inget läckage.
Riktigt skön känsla då. Kör loten runda för att se att allt funkade. In igen å ut med första oljan å i med nästa. Millers inkörningsolja. Så ska rulla på den 1-2v nu. Sen blor det att skruva lite igen :).
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
1 juni, 2014 kl. 17:49 #210063GloremirDeltagareKul att se den igång igen =)
10 juni, 2014 kl. 15:51 #209907goffemannenDeltagareDags att skruva lite igen :). Skruvade bort insuget i helgen för nu är det dags att fixa med nya fuelrails osv.
Fått hem nästan alla saker jag behöver. Väntar bara på några an-kopplingar som kommer nån gång snart.
Senare i sommar kommer det även sättas dit en Nuke Performance surge tank i bagaget. Ska köpa en med plats för dubbla in-tank pumpar och sätta i 2st DW200(255lp/h). Kommer bli cleant och ta hyffsat lite plats då det inte blir några externa filter och pumpar i bagaget.
fast utan stora monteringsplattan och externa filter
10 juni, 2014 kl. 19:44 #209322KvarnisDeltagareSnyggt 🙂
Blir grymt bra 🙂
14 juni, 2014 kl. 17:28 #209908goffemannenDeltagareKommit en bit med nya bränsleledningarna vid insuget nu. Ska bara mäta lite i bilen för att göra de två återstående slangarna. Returen till btr och returen från btr. Sen är det dags att montera insuget, btr, mapsensor, laddtrycksventil och bränslepump.
Som ni ser så har ja plockat bort alla rören under insuget. Kommer plugga återcirkuleringen från dumpen direkt vid turboslangen och vevhusventen mellan ventilkåporna kommer att kopplas ihop med vanlig slang istället.
23 juni, 2014 kl. 07:21 #209909goffemannenDeltagareHelgens planera gick i stöpet när ja skulle montera dit spridarna. Köpte ju ett top feed conversion kit från cdf racing. Men när ja fick hem det så va adaptrarna mot insuget för stora för mina spridare, trots att han sagt att de skulle passa efter han fått kolla på en bild med alla dimensioner på spridaren.
Men iaf så gjorde han nya och dem fick ja förra veckan. Tog upp en och den passade fint. Men när ja skulle montera allt i helgen så visade sig att de va bara 3 av dem som va den nya storleken och den 4e va den gamla. Så troligtvis kommer jag få skjuta upp min mappning som ja hade nu på måndag dn 30e pga bilen inte kommer att vara klar. Så lite fortsatt strul helt enkelt. Förhoppningsvis så har Natanael på maxxtuning en tid 1-2v efter den 30e så man slipper vänta allt för länge.
Upptäckte en annan grej i helgen. Det finns möjlighet att montera dit en e85 sensor till ecun. Dennna kommer konstant mäta etanolhalten i bränslet och ecun kommer justera efter tändning och bränsle för att motorn inte ska spika sönder om etanolhalten blir för låg. Med denna kommer man slippa mäta e85 innan man tankar eller va orolig när man råkar glömma.
EDIT: Fick svar från cdf racing nu. Han hade lyckats blanda ihop en av de gamla med de nya. Den 4e adaptern låg vid maskinen nu när han kollade. Han skulle skicka den idag så vi får väl se när den kommer.
23 juni, 2014 kl. 12:07 #210056emilboylarssonDeltagareHelgens planera gick i stöpet när ja skulle montera dit spridarna. Köpte ju ett top feed conversion kit från cdf racing. Men när ja fick hem det så va adaptrarna mot insuget för stora för mina spridare, trots att han sagt att de skulle passa efter han fått kolla på en bild med alla dimensioner på spridaren.
Men iaf så gjorde han nya och dem fick ja förra veckan. Tog upp en och den passade fint. Men när ja skulle montera allt i helgen så visade sig att de va bara 3 av dem som va den nya storleken och den 4e va den gamla. Så troligtvis kommer jag få skjuta upp min mappning som ja hade nu på måndag dn 30e pga bilen inte kommer att vara klar. Så lite fortsatt strul helt enkelt. Förhoppningsvis så har Natanael på maxxtuning en tid 1-2v efter den 30e så man slipper vänta allt för länge.
Upptäckte en annan grej i helgen. Det finns möjlighet att montera dit en e85 sensor till ecun. Dennna kommer konstant mäta etanolhalten i bränslet och ecun kommer justera efter tändning och bränsle för att motorn inte ska spika sönder om etanolhalten blir för låg. Med denna kommer man slippa mäta e85 innan man tankar eller va orolig när man råkar glömma.
EDIT: Fick svar från cdf racing nu. Han hade lyckats blanda ihop en av de gamla med de nya. Den 4e adaptern låg vid maskinen nu när han kollade. Han skulle skicka den idag så vi får väl se när den kommer.
Smart grej! Visste inte att det fanns.
24 juni, 2014 kl. 07:58 #209910goffemannenDeltagareJa det är så det funkar på de flesta nya flex fuel bilar. Så blir en billig försäkring. Lätt att montera och koppla in också.
24 juni, 2014 kl. 08:03 #209911goffemannenDeltagareMysteriet med mina spridare och adaptrar är nu äntligen löst. Det visade sig att ja hade fel spridare för top feed conversion kitet ja hade köpt. Verkar sitta olika spridare på olika subarus och årsm, wrx å sti osv.
De ja köpte såg ut såhär, den längst ner.
De ska se ut såhär. Som ni ser är det en helt annan tätning.
Anledningen hur ja kom på detta va att jag hittade spridare från en forester här på jobbet som hade den typen av tätning. Den passade perfekt i mina adaptrar, de första som jag fick. Så jag mätte och kollade lite på mina spridare ja hade och kom fram till att ja bara kunde ta bort o-ringen och sen ta bort plast ringen som sitter i nederkant. Den sitter ju bara där för att o-ringen inte ska glida av. Så väl när den va borta så gled den nya tätningen på fint och nu passar spridaren kanon i adaptern.
25 juni, 2014 kl. 21:10 #209912goffemannenDeltagareNu är bilen ihop och uppstartad. Gick ganska så bra med uppstarten. Lite små justeringar behövdes det ju såklart.
Nu är det bara byte av olja å filter innan måndag som återstår. Sen mappning efter lunch på måndag.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
25 juni, 2014 kl. 21:46 #209989FladricDeltagareSpännande! Ska bli kul att se resultatet 🙂
26 juni, 2014 kl. 05:36 #210046ZlasherDeltagareJa ska bli jäkligt spännande. Kul projekttråd:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.