Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 105 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43000
    RS
    Deltagare

      Får lov å gratta till nya bilen, är riktigt avens, nu känns det ju ännu jobbigare utan subba:-( måste få åka en sväng om du är norrut nån gång…

      #42994
      griml0ck
      Deltagare

        Får lov å gratta till nya bilen, är riktigt avens, nu känns det ju ännu jobbigare utan subba:-( måste få åka en sväng om du är norrut nån gång…

        Med denna dåliga vinter vet man aldrig, man får kanske leta sig uppåt för o hitta isen/snön 🙁

        #42972
        simo
        Deltagare

          Välkommen tillbaka Johan!

          Ser att du planerar att åka fort 🙂 …alltså en blå bil 😉 😀

          /U

          #43008
          555_STI
          Deltagare

            Har hört från olika personer om olika ideer när det gäller försäkring 🙂

            En del förstår inte alls hur det fungerar i England och en del tror att det är okej att kör utan 🙂

            En kompis till mig nu letar efter bil i England och jag hittade en ganska bra sida som jag tänkte dela :

            http://www.dayinsure.com/

            På en P1 när jag provade kostade försäkring kostade 29 pund per dag med EU försäkring och breakdown cover eller bara 23 per dag bara försäkring, en UK eller EU körkort behövs. Bättre än fler tusen om man blir stoppad 🙂

            http://www.dayinsure.com/carcustomeracceptancecriteria.aspx

            Finns säkert andra företag man kan göra med men kör inte utan annars får vi kör getaway from alcatraz SSI version

            /Steve

            #43015
            bobban
            Deltagare

              hur är det med imortören en del säger att de inte ordnar med påskrift
              så det går att reg bilen här i swe eller är det bara bilar från japan det gäller eller är det så över lag för import från england med.
              jobparts ska sluta helt att hämta hem bilar från japan pga att han inte får reg bilarna i swe för att de inte godkänner dessa bilar i swe typ som legacy gt och impezan
              Men det är ju vad jobparts säger.lite nyfiken om ni vet något om det som jag skrev eller är det ett att jobparts inte vill ta in fler bilar

              #43042
              ernie4x4
              Deltagare

                Har import reglerna ändrats nått sen 2006 när denna tråden skapades ?
                Tänkte hämta hem en impreza sti 2003-2005 innom en snar framtid.
                Nått mer man ska tänka på ?

                #43034
                camata
                Deltagare

                  Yepp.
                  Runt 20 september 2008 fick SBP hårda direktiv från VV (numera TS) att de SKA HA CoC eller motsvarande vid reg.besiktning.
                  “Motsvarande” för min maskin (Då varken STi eller Type R/RA GC8 fanns för EDM) är “intyg” från generalagent IM, á 2 000:- – totalt 10 st. för bla. vinge, tank/kapacitet/material, motoreffekt/effektnorm, osv,osv.

                  Men en så ny som blobeye så lär det ju finnas CoC till den iom att den såldes inom EDM som STi.
                  Men hur man får tag på CoC vettetusan?
                  Har du tur att få kolla i någon instruktionsbok till en svensksåld kanske det finns att kopiera därifrån (då ska dit chassienummer dock finnas med i det intervall som uppges på CoC!).

                  #43012
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Är det nån som reggat in en Type R eller RA sen de här reglerna började gälla? Ska man alltså behöva lägga 20k på intyg för att lyckas regga en sån bil numera?

                    Vart lite sugen på att sälja min och ta hem en annan men nu blev man ju ganska avskräckt.

                    #43035
                    camata
                    Deltagare

                      Jo, jag.
                      Men besiktningsteknikern var inte varse dessa nya direktiv utan fick reda på det under ett av de två samtal (ett för att bekräfta årsmodell då han inte litade på min “översättning” av chassikoden och det sista för reg.nr.) han ringde SBP teknisk support, vilket höll på att sänka min reg.besiktning – men, citat, “Nu har jag redan tagit mitt beslut, så far innan jag ändrar mig!”.

                      Ring SBP teknisk upplysning och fråga exakt vilka “intyg” du behöver, sen ringer du den här jekla Jan på IM och försöker få honom att vara konsekvent o skriva ut allt på ett papper för ett par tusen.

                      #43013
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Okej tackar för svaret. Får rota i det hela och se om det är lönt att ta hem en.

                        #43045
                        _jensa_
                        Deltagare

                          fick svar från IM idag,ville ha uppgift på effekt och Totalvikt, det kommer kosta 2000kr +moms+ frakt. inte direkt billigt men man har väl inga val

                          #43043
                          ernie4x4
                          Deltagare

                            Tänkte göra en update nu när ja plockat hem o reggat min Impreza sti 05.

                            Kan börja med försäkringen. Ja tecknade en Internationell försäkring hos länsförsäkringar på chassie nummret nåra dar innan vi åkte. Helförsäkring som gäller även i england kosta 3092:- för 30 dagar. Visst är de dyrt men det känndes gött o ha när vi skulle köra hem från birmingham via nürburgring 🙂
                            De stog i deras papper att den bara skulle gälla 7 dagar efter ankomst till sverige men det va ja på dom om så det ska numera va ändrat i deras papper. Känns rätt gött o få använda bilen fram till reggning o sånt är klart.

                            Va gäller betalning av bil i england så köpte ja min bil hos en firma o då funka de bra o betala med visa kort.

                            Engelska regbeviset v5c tillsammans med kvitto där chassie nummer o köpare o säljares namn ska framgå ska skickas till ursprungskontrollen. Kostnad 500:- + rekomenderat brev.
                            Det går inte o boka regtid innan detta har kommit tillbaka o de tar ca 1 vecka.

                            På min bil va de inte nåra speciella grejjer o fixxa mer än framlampor o dimljuset bak. Hastighetsmätaren får ha dubbla skalor.
                            Dimljuset bak måste sitta på vänster sida eller i mitten. Ja tog bara bort lampan men de räckte inte för de får inte lysa i instrumentet när man trycker in knappen. Så man får peta loss kontakten till knappen eller så.
                            Kostnad reggning 970:- vägning 250:-

                            Min bil är en typ uk så den är helbilsgodkänd i england o därmed behövdes inte nåra andra papper än jusst regbevis o kvitto.
                            Kanske skulle köpt en JDM bil istället men de känns krångligare o regga en sådan o så fanns de ingen som passa in på mina krav jusst då.

                            Klara reg bes i dag så nu är det bara o vänta på ett svenskt reg nummer som kommer om några dagar så man kan boka en vanlig bes kontroll.

                            Hoppas detta kan hjälpa nån 🙂

                            Här kommer en liten sammanställning av min o polarens mini semester på ringen inklusive bil hämtning.

                            Flyg Göteborg-Stansted 1750:-
                            Holidays in 1 natt +2 öl + frukost 1070:-
                            Hyrbil 450:- (med rabbat) från Stansted till Birmingham ca 18 mil.
                            Eurotunneln obokat 1950:- dyrt som attans.
                            4 varv på ringen 805:-
                            2 nätter hotell vid ringen 1070:-
                            Öresundsbron 395:-
                            Scandlines Puttgarden – Rödby 686:-
                            Bensin 230 mil 276 liter ca 3900:-
                            Sen va de lite mer för mat o öl men de har ja inte koll på.

                            Det går säkert o göra detta mycke billigare men vi hade iaf kul 🙂

                            Hämta bilen den 27/07/09 o änsålängre har ja inte kört nån annan bil 😀

                            //ernie en glad Impreza sti ägare

                            #42975
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Tänkte göra en update nu när ja plockat hem o reggat min Impreza sti 05.Kan börja med försäkringen. Ja tecknade en Internationell försäkring hos länsförsäkringar på chassie nummret nåra dar innan vi åkte. Helförsäkring som gäller även i england kosta 3092:- för 30 dagar. Visst är de dyrt men det känndes gött o ha när vi skulle köra hem från birmingham via nürburgring :-)De stog i deras papper att den bara skulle gälla 7 dagar efter ankomst till sverige men det va ja på dom om så det ska numera va ändrat i deras papper. Känns rätt gött o få använda bilen fram till reggning o sånt är klart.Va gäller betalning av bil i england så köpte ja min bil hos en firma o då funka de bra o betala med visa kort.Engelska regbeviset v5c tillsammans med kvitto där chassie nummer o köpare o säljares namn ska framgå ska skickas till ursprungskontrollen. Kostnad 500:- + rekomenderat brev.Det går inte o boka regtid innan detta har kommit tillbaka o de tar ca 1 vecka. På min bil va de inte nåra speciella grejjer o fixxa mer än framlampor o dimljuset bak. Hastighetsmätaren får ha dubbla skalor.Dimljuset bak måste sitta på vänster sida eller i mitten. Ja tog bara bort lampan men de räckte inte för de får inte lysa i instrumentet när man trycker in knappen. Så man får peta loss kontakten till knappen eller så.Kostnad reggning 970:- vägning 250:- Min bil är en typ uk så den är helbilsgodkänd i england o därmed behövdes inte nåra andra papper än jusst regbevis o kvitto.Kanske skulle köpt en JDM bil istället men de känns krångligare o regga en sådan o så fanns de ingen som passa in på mina krav jusst då.Klara reg bes i dag så nu är det bara o vänta på ett svenskt reg nummer som kommer om några dagar så man kan boka en vanlig bes kontroll. Hoppas detta kan hjälpa nån 🙂 Här kommer en liten sammanställning av min o polarens mini semester på ringen inklusive bil hämtning. Flyg Göteborg-Stansted 1750:-Holidays in 1 natt +2 öl + frukost 1070:-Hyrbil 450:- (med rabbat) från Stansted till Birmingham ca 18 mil. Eurotunneln obokat 1950:- dyrt som attans.4 varv på ringen 805:-2 nätter hotell vid ringen 1070:-Öresundsbron 395:-Scandlines Puttgarden – Rödby 686:-Bensin 230 mil 276 liter ca 3900:-Sen va de lite mer för mat o öl men de har ja inte koll på.Det går säkert o göra detta mycke billigare men vi hade iaf kul 🙂 Hämta bilen den 27/07/09 o änsålängre har ja inte kört nån annan bil 😀 //ernie en glad Impreza sti ägare

                              Kanon

                              Får se om det blir en ny vardagsbil nu 😉 😀

                              #43036
                              camata
                              Deltagare

                                Varför åkte ni Eurotunneln? Något fel på Dover – Calais?

                                Sen har du ju glömt att speca Calles-räkningen från Puttgarden! =)

                                Jag slapp då betala bron. Är det så enkelt att det är fritt att köra däröver på helg/kväll?

                                #43044
                                ernie4x4
                                Deltagare

                                  Varför åkte ni Eurotunneln? Något fel på Dover – Calais?Sen har du ju glömt att speca Calles-räkningen från Puttgarden! =)Jag slapp då betala bron. Är det så enkelt att det är fritt att köra däröver på helg/kväll?

                                  Vi hade väl tänkt o åka båten men så blev de ett lite snabbt beslut o när vi hade svängt av så gick de inte o vända. Hade vi vetat att de kosta som de gjorde så hade vi åkt båten.

                                  Calles räkningen blev inte så farligt dyr några hundra euro elle så 😉
                                  Inte som en blå sv reggad wrx som kom med fullastad bil+släpkärra 😀

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 105 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.