Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 105 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43040
    hellebjork
    Deltagare

      Livet är orättvist 🙂

      Jag har krånglat med avgas, bränsle rör, dump, vevhus vent och lite till sen dög inte ens intyget från subaru nej jag var tvungen att be subaru modifiera intyget för att bilprovningen skulle godkänna det och så åker du rakt igenom. Din besiktningskille har uppenbarligen inte följt reglerna jag får åka till Sandviken nästa gång!

      Sent from my Xperia Ray using Tapatalk

      Jag besiktade med öppen dump och 3″ bakre dämpare, i övrigt standard. Jag hade ordnat bränslepåfyllningen.

      Jag besiktade inte i Sandviken men om du är intresserad av att veta mer så är det bara skicka ett PM. 🙂

      Jag håller med om att livet är orättvist, fantastiskt orättvist!

      #43067
      Deleterious
      Deltagare

        Onekligen orättvist 🙂
        Rullade också igenom idag med 3″ rakt igenom, bränt massa pengar på att fixa tankstrypning men så kollar dom inte ens där.
        De milen hem från Västerås var nog de lyckligaste milen jag kört! 🙂

        Nu är det väl bara regga sig o fixa SMA till nästa säsong.

        #43009
        555_STI
        Deltagare

          Fixat och klar!

          #43005
          GT99
          Deltagare

            Står väl antingen EJ20 eller EJ25 på blocket. Utöver det finns väl ingen kod på motorn utom på id brickan på fjäderbenstornet. Så du kan nog vara lugn.

            #43031
            NickeH
            Deltagare

              Imorse åkte jag för att träffa en riktigt trevlig kille, och hittar verkligen drömbilen, vi har diskuterat och haft mycket kontakt under sista tiden, och kommit överens om pris osv på hans Spec C.

              Idag när vi träffades så åkte vi med bilen till ScoobyClinic i England, där skall den mappas om och vissa origonaldelar skall återmonteras för att klara av inreggning i Sverige. Lämnade en större handpenning och kommer hem överlycklig.

              Jag fick en hel pärm fullt med papper också kvitto mm mm från bilen, allt känns riktigt bra. Nu gick jag igenom dem, så hittade jag en kvitto från en motor ombyggnation för en 2.5l Cosworth motor, så fick jag veta efter ha kontaktat honom om detta att bilen har någon gång tidigare haft en 2.5l motor, och sedan innan försäljning till honom fått tillbaks en Spec C 2.0l motor.

              Nu blir jag självklart mycket orolig, OK, jag litar på honom och på ScoobyClinic om att motor är i bra skick, och att den fungerar bra. Jag har varit helt öppen med att det är viktigt att allting stämmer med dokumentation och att de är helt sjukt noggran i Sverige, jag bad om historiken bakom bilen, jag känner inte att han har ljugit till mig, han verkar bara inte förstå att det är viktigt, och ärlig talat kan jag inte förstå att han inte har tänkt på detta innan.

              Men vad i hlvete kommer att hända nu om det visar sig att motorn är inte origonalen och så kommer inte dens “serienummer” stämma med papper jag får hem från IM. Kommer det då vara omöjligt att regga in i Sverige? finns det något sätt att man kan få det att fungera? Räcker det att motor är av samma typ? DVS samma Engine Type? Någon som kan hjälpa mig med information?

              Helt sjukt att man kan gå från att vara helt överlyckligt till att plötsligt inte fattar någonting alls om hur man hamnade här!

              Mycket tacksam för information

              Dom kollar inte motortyp så det är lugnt bara chassinr stämmer och allt ser orginal ut som avgas, dämpare, bromsar, ic och sånt.

              Sent from my Xperia Ray using Tapatalk

              #43010
              555_STI
              Deltagare

                Fixat och klar!

                #43032
                NickeH
                Deltagare

                  Tack! Då känns det bättre. Är de hårda med coilovers? Vill iofs inte chansa, kanske bäst att byta oavsätt, tråkigt bara att behöva göra fyrhjulsinställning igen.

                  Coilovers kan gå gick bra i mitt fall men beror nog på hur tur man har. Är dom lila så syns det att dom är bytta och då blir det svårare 🙂

                  Sent from my Xperia Ray using Tapatalk

                  #43068
                  Snilsson
                  Deltagare

                    Hej!

                    Funderar starkt på att åka över till England och plocka hem en STI, dock undrar jag hur ni gjort med betalning om man nu köper av en privatperson?

                    Jag vill inte ta ut pengar innan och sen komma fram till ett riktigt lik med 9000£ på fickan och att ta ut så mycket när man väl är där är väl inte helt enkelt heller?

                    Hur har ni gjort? d—0.o—b

                    #43033
                    NickeH
                    Deltagare

                      Hej!

                      Funderar starkt på att åka över till England och plocka hem en STI, dock undrar jag hur ni gjort med betalning om man nu köper av en privatperson?

                      Jag vill inte ta ut pengar innan och sen komma fram till ett riktigt lik med 9000£ på fickan och att ta ut så mycket när man väl är där är väl inte helt enkelt heller?

                      Hur har ni gjort? d—0.o—b

                      Jag överförde pengar via internetbanken, gick bara in på ett internetcafe och fixade det. Men det gick bara överföra 100tkr(handelsbanken) per dygn, fick ta ut resten i kontanter och sen var jag ju tvungen att vänta till nästa dag så att köparen såg pengarna på sitt konto, hade ju varit jobbigt om han var försvunnen dan efter :-). Så enklast och “säkrast” är nog ändå kontanter.

                      #43069
                      Snilsson
                      Deltagare

                        Jag överförde pengar via internetbanken, gick bara in på ett internetcafe och fixade det. Men det gick bara överföra 100tkr(handelsbanken) per dygn, fick ta ut resten i kontanter och sen var jag ju tvungen att vänta till nästa dag så att köparen såg pengarna på sitt konto, hade ju varit jobbigt om han var försvunnen dan efter :-). Så enklast och “säkrast” är nog ändå kontanter.

                        Jaså, det går att göra så? Jag har visserligen LF men det går ju undersöka närmare. 🙂 Tack för infon!

                        #43070
                        Snilsson
                        Deltagare

                          Börjar dra ihop sig till en import nu så har några frågor till.. 😀

                          Till att börja med, när man landat i England.. Kan man fixa en hyrbil från flygplatsen till den staden Imprezan står i och sen lämna den där eller hur funkar det? Tips på några bra firmor, hemsidor?

                          Sen är det pengarna, vart kan man ta ut ca 7000£ ifall man kör kontant? Eller om man för över med internetbanken och är där på helgen så tar det ju ett par dagar innan pengarna kommit över, kan man göra på något smidigare sätt måntro?

                          Vilka papper behöver man ha med sig och måste fylla i när man gör ägarbytet? Vet att jag måste ha V5C dokumentet men annars då?
                          Hur gör man med reg.skyltarna när man kommit till Sverige sen, slänga eller skicka tillbaka?

                          Sen ska man ju försöka ta sig tillbaka till Svedala också och har hört lite om en färja som går till Nederländerna som ska vara smidig och relativt billig. Återigen, tips på företag/hemsidor, andra resvägar osv?

                          Försäkring och reg. besiktning har jag listat ut men alla tips och råd uppskattas om allt annat! d—0.o—b

                          #43011
                          555_STI
                          Deltagare

                            Hello!

                            Man kan hyra en bil och lämna någon annanstans, brukar innebär en extra kostnad (så var det iaf sist jag behövde göra så), Europcar, Alamo, Hertz, Avis, bara att googla, men jag brukar använda :

                            http://www.skyscanner.se/

                            För där kan man jämföra.

                            Kan bli lite svårt att ta ut kontanter, eller så mycket kontanter som du kommer behöva på plats. Jag har hjälpt några på SSC tidigare, tre gånger har jag tagit kontant med mig till England och två gånger har jag fixat pengar till min engelsk konto och tagit ut på plats. Lyxigt att ha engelsk konto. Beror väldig mycket på bilen och säljaren, är det en dyr bil och en entusiast, så kanske du kan be att göra överföring, men de flesta vill ha kontant eller kommer inte lämna bilen över till dig tills att de har pengar (inte konstigt). Så kolla med din bank om de kan hjälpa med bra växlingskurs och fundera på att ta med kontant. En av säljaren var t.om skeptisk till kontant där fick jag ta pengarna till en bank i England och be dem plombera efter ha kontrollerat 🙂 Var ärlig med säljaren och bestäm det som passar bäst, inte säker de vill vänta för en överföring.

                            Kontrakt skall man ha som beskriver vem som är säljare, köpare, bilen med chassisnummer etc, jag har en jag har använt några gånger, viktigt att du få med den hem för man behöver den till ursprungskontrollen. Försäkringspapper och allt man vill ha utskriven som t.ex båtbokning osv osv. V5 pappret skall du in princip ta hela med dig, vissa säljare har varit skeptiska till det. Du skall bara lämna en liten bit vilket de skall skicka in för att säga att bilen skall exporteras, man skall absolut inte skicka in ägarbyte om du inte tycker om att förlora mycket tid 🙂 Jag har gjort HPI check på mina bilar, inte alla som gör det, men bilen kan ha varit stulen eller krockad, bra att kolla upp det om du vill verkligen regga in bilen. Och gamla reg-skyltar var det bara att kasta sedan, med min egen bil sökte jag en tillfällig registrering och då fick jag fina röda skyltar efter någon vecka.

                            Har provat lite olika, båt från Tilbury, Immingham direkt till Göteborg och även båt från Harwich till Holland och sedan körde hem. Plus några resor via Dover – Calais men utan nyinköpt bil 🙂

                            Det var smidigt med båten till Holland, vi åkte nattbåt också och kunde sova, räkna med en hel del bensin och att man måste även betala bro eller båt hem till Sverige sen. Nattbåten passade bra även för man kom fram till Hook of Holland tidigt på morgonen redo för resa 🙂

                            Jag kollade upp väldigt mycket innan och när vi var två i bilen så var det den bästa alternativ inkl restid. Man kan åka med fraktbåten http://freight.dfdsseaways.com/DFDS_ferries/ och den är inte överpris men man får räkna med att det tar väldigt mycket tid.

                            Du får skicka PM om du undrar något mer! 🙂

                            Börjar dra ihop sig till en import nu så har några frågor till.. 😀

                            Till att börja med, när man landat i England.. Kan man fixa en hyrbil från flygplatsen till den staden Imprezan står i och sen lämna den där eller hur funkar det? Tips på några bra firmor, hemsidor?

                            Sen är det pengarna, vart kan man ta ut ca 7000£ ifall man kör kontant? Eller om man för över med internetbanken och är där på helgen så tar det ju ett par dagar innan pengarna kommit över, kan man göra på något smidigare sätt måntro?

                            Vilka papper behöver man ha med sig och måste fylla i när man gör ägarbytet? Vet att jag måste ha V5C dokumentet men annars då?
                            Hur gör man med reg.skyltarna när man kommit till Sverige sen, slänga eller skicka tillbaka?

                            Sen ska man ju försöka ta sig tillbaka till Svedala också och har hört lite om en färja som går till Nederländerna som ska vara smidig och relativt billig. Återigen, tips på företag/hemsidor, andra resvägar osv?

                            Försäkring och reg. besiktning har jag listat ut men alla tips och råd uppskattas om allt annat! d—0.o—b

                            #43071
                            Snilsson
                            Deltagare

                              Kan man önska sig ett bättre svar? d—0.o—b

                              Tror jag har koll på det mesta nu faktiskt, slänger iväg ett PM om det skulle vara något!

                              #43073
                              MegaMolle
                              Deltagare

                                Onekligen orättvist 🙂
                                Rullade också igenom idag med 3″ rakt igenom, bränt massa pengar på att fixa tankstrypning men så kollar dom inte ens där.
                                De milen hem från Västerås var nog de lyckligaste milen jag kört! 🙂

                                Nu är det väl bara regga sig o fixa SMA till nästa säsong.

                                Lätt att vara efterklok men receptet på detta med tankstrypning är att man gör följande:

                                1: Ser till att man har massor med bensin i tanken.
                                (Går snabbast)
                                2: Åker till lokala macken ber om att få en trasig H4a lampa.
                                3: Slänger den i backen och stampar på den så glaset går sönder.
                                4: Klipper bort innerringen som håller själva lampan.
                                5: Öppnar tanklocket på sin bil och meckar dit denna tankstrypning. (kan vara lite mikkel)
                                6: En sträng bränsle tålig silicon eller pp flex på den och man har kommit undan med en 20 lapp max för en tankstrypning.

                                Sedan efter besiktningen river man bara bort den, man ska se till att bensin i tanken innan denna procedur för det kan ta en stund att tanka när man upptäcker att man är försenad till regg besiktningen och inte har mer än reservern kvar i bilen. 😛 därav punkt 1:)

                                Mvh

                                #43072
                                Nathan
                                Deltagare

                                  As far as I understand,

                                  Bilprovning can’t ask you to add anything to or modify the car so long as you have an EU certificate of conformity and the specific part that they’re bitching about is stock/OEM and not missing or modified, (with the exception of headlights that are pointed in the wrong direction).

                                  Additionally if the car has been proven roadworthy in another EU country and that period of roadworthyness still exists Vägverket cannot deny you the roadworthyness certificate, I’d imagine that this even covers exhaust gasses and exhaust systems.

                                  The below information comes from: http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/formalities/index_en.htm

                                  The authorities in the country where you want to register your vehicle may first require it to undergo a roadworthiness test.

                                  Nevertheless, they are obliged to recognise a roadworthiness certificate issued in another EU country.

                                  Certificate of conformity

                                  Issued by the manufacturer – shows that the technical characteristics of the vehicle meet safety and environmental standards. Can be either a European (EC) or a national certificate.

                                  EC certificate of conformity – valid in all EU countries.

                                  If your car has a valid EC certificate, national authorities cannot request any additional technical documentation – unless your car has been modified since leaving the factory (they can then require it to undergo a new approval).

                                  National certificate of conformity – valid only in the country that issued it.

                                  Generally for buses, trucks, vans, trailers and custom-built before May 2009 or vintage cars.

                                  If your car is already registered and you move it to another EU country, the authorities in your new country will often require additional technical checks or certificates before registration.

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 105 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.