Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 105 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43016
    NickeH
    Deltagare

      Köpte mig en Svart STI -05 Type UK förra veckan i London, gick hur bra som helst att köra hem blev aldrig stoppad och behövade inte visa ett enda papper på bilen bara passet. Blev en lång resa från London till Skellefteå(ca 150 mil bara i sverige).

      Hade en del strul med pengar och sånt så kolla allt innan ni åker, jag fick inte med mig kontanter(FOREX) från arlanda(det är skillnad på max uttagsbelopp och max kontantuttagsbelopp på ett VISA kort har jag lärt mig) utan blev tvungen att göra en banköverföring från Handelsbanken till LLOYDS det tog 1 bankdag som jag va tvungen vänta på, fanns inga lediga hotell i semester fyllda london, betalade 2700kr !! för ett dubbelrum helt sjukt.

      Måste säga att jag är sjukt nöjd med STI:n efter att ha kört GT tidigare. STI:n är tystare och känns som en solidare bil, med sänkfjädrar och häftigare koppling känns den som en rejsbil speciellt med alu-huven som inte väger nånting. Ska fixa bilder på denna snygga skapelse så fort jag hinner.

      /Nicke

      #42976
      Kvarnis
      Deltagare

        Hur löste du försäkring?
        Blev det fäja till Danmark eller blev det tunnel till Frankrike?

        Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil 😀

        #43002
        Mats
        Deltagare

          Hur löste du försäkring?
          Blev det fäja till Danmark eller blev det bron till Frankrike?

          Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil 😀

          Har du smakat på singelmalten redan Kvarnis?
          Sist jag kollade så hade de inte byggt nån bro till Frankrike än 😉

          #42977
          Kvarnis
          Deltagare

            LOL tunnel är väl mer korrekt kanske 😉

            #43017
            NickeH
            Deltagare

              Hur löste du försäkring?
              Blev det fäja till Danmark eller blev det tunnel till Frankrike?

              Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil 😀

              Jag fixade försäkring via Länsförsäkringar, 1 månads helförsäkring gick på ca 2500kr men priset beror på var man bor och sånt, enda gången det är bra att vara gammal norrlänning 🙂

              Vi tog färjan mellan Dover – Calais(frugan var skitnöjd med att kunna göra en uppdatering på facebook med texten “..någonstan emellan Dover – Calais..” kostade 80£ för bil och 2 pers, vi åkte också färjan mellan puttgarden tyskland och rödeby nånting i danmark kostade ca 700 DK allmänt väldigt skönt att åka färja och slippa köra bil en stund, en STI med sänkfjädrar är inte bästa sättet att köra från london till skellefteå med.

              Här är några halvtrista bilder till man haft tid att ta några snyggare.
              http://www.hallsten.nu/subaru/sti_bak.JPG
              http://www.hallsten.nu/subaru/sti_fram_2.JPG
              http://www.hallsten.nu/subaru/sti_fram_4.JPG

              Jag gillar reg plåten synd man inte får behålla den.

              #43003
              Mats
              Deltagare

                Mmmm, svart kokare.
                Försäljaren behöll inte reg plåten? De brukar ju vara hur heta som helst på att behålla plåtar som är lite speciella. Dom går ju för stora pengar där borta om man vill köpa nån speciell plåt.

                #42978
                Kvarnis
                Deltagare

                  Snygg bil 🙂

                  #43051
                  parvus
                  Deltagare

                    Hur är det med dimljus bak? Måste det finnas? Har hämtat hem en gc8 från England och just nu är det så att det högra backljuset är konverterat till dimljus och ingen lampa tänds i instrumentpanelen när man sätter på den.

                    #42979
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Om dimljus finns måste dom fungera, men dom behövs inte dvs, det är helt ok att koppla bort /täcka främre dimljus om man önskar

                      #43052
                      parvus
                      Deltagare

                        Ok, Kopplar ur det så länge. En annan fråga; hur är det med intyg från IM? Har inte riktigt förstått vad jag behöver ha papper på. Är det olika för varje import? Det är en WRX STi Type RA -96 Ver II V-Limited.

                        #42980
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Tyvärr är det inte lätt att säga, det är upp til den som regar in bilen.
                          Normalt total vikt, effekt.
                          Men regelrna har ändrats, nu är det transportsyrelsen som löser det administrativa.

                          #43053
                          parvus
                          Deltagare

                            Tyvärr är det inte lätt att säga, det är upp til den som regar in bilen.
                            Normalt total vikt, effekt.
                            Men regelrna har ändrats, nu är det transportsyrelsen som löser det administrativa.

                            Får höra med besiktningsföretaget då. Tack för hjälpen!

                            #43050
                            Mäki
                            Deltagare

                              Ämne :Fordon – Import
                              Fordon

                              Kategori: Import

                              Fråga: Hej.

                              Jag går i tankarna att importera en bil från England.
                              Bilen jag funderar på är en Subaru Impreza WRX STi Type R -98.
                              Har hört en massa om olika dokument som kan behövas för att få registrera bilen i
                              Sverige, men vilka är det som behövs nu när ni sköter det administrativa och vad är
                              det för priser på dom?
                              Det finns andra bilar av samma modell som är registrerade i Sverige om det gör
                              någon skillnad.
                              Denna som ex: xxx.

                              Tack på förhand!
                              Mvh Marcus

                              Hej Marcus!
                              För att registrera ett fordon i Sverige behöver du ansöka om ursprungskontroll.
                              Detta kan du göra först efter det att du tagit in fordonet i Sverige.
                              Du ansöker enklast via vår hemsida, och det kostar 700 kr.
                              Förutom en ifylld ansökan om ursprungskontroll behöver vi fordonets
                              registreringsbevis i original och en köpehandling.

                              Efter ursprungskontrollen skickar vi beslut till dig och du kan då vända dig
                              till ett besiktningsföretag för registreringsbesiktning. För mer information och
                              prisuppgifter kan du kontakta ditt besiktningsföretag.
                              När registreringsbesiktningen är klar tilldelas fordonet ett registreringsnummer
                              och vi skickar hem skyltar och registreringsbevis. Efter detta kan du ta fordonet i
                              trafik genom att anmäla detta till oss med hjälp av registreringsbeviset. Observera
                              att du först måste ha en giltig trafikförsäkring.

                              Det finns utförlig information om privatimport av begagnade och nya fordon på
                              vår webbplats.
                              http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/

                              Där kan du även fylla i din ansökan om ursprungskontroll och ladda ned
                              ansökningsblanketter för tillfällig registrering vid import.

                              Med vänlig hälsning

                              Malin Lövestig
                              Handläggare

                              Trafikregistret

                              Transportstyrelsen
                              701 81 Örebro
                              http://www.transportstyrelsen.se
                              Telefon: 0771-503 503
                              Fax: 019-26 26 12

                              Kanske underlättar lite för en del 🙂

                              #43018
                              NickeH
                              Deltagare

                                På min bil va de inte nåra speciella grejjer o fixxa mer än framlampor o dimljuset bak. Hastighetsmätaren får ha dubbla skalor.
                                Dimljuset bak måste sitta på vänster sida eller i mitten. Ja tog bara bort lampan men de räckte inte för de får inte lysa i instrumentet när man trycker in knappen. Så man får peta loss kontakten till knappen eller så.

                                Nån som vet hur det är med dimljuset bak? Som jag kan förstå så är det bara ett dimljus på höger sida bak, kan man ta bort det och besikta utan dimljus eller måste man sätta dit ett på vänster sida?

                                Det gäller allstå en reg besiktning och STI -05.

                                #42981
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Det går bra att ta bort, men då ska du även ta bort fram, samt helst ta bort knappen, deaktivera den.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 105 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.