Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 105 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1170
    griml0ck
    Deltagare

      10-steg allt du behöver veta för o importera en fet kokare från england:

      1. Hitta en bil. Bästa ställerna att leta på är:

      http://www.type-ra.co.uk
      http://bbs.scoobynet.com
      http://www.autotrader.co.uk
      Tidningen autotrader har ännu mer subaru’s och många type R och RAs. Många av de bilar jag hittade i tidningen fanns inte på nätet.
      Så att köpa tidningen kan ge mer bilar att söka på.
      http://pistonheads.co.uk
      http://bbs.22b.com

      Bevakar man dessa siter kommer något att dyka upp förr eller senare. Kan också vara bra att kolla igenom alla gamla annonser. Ibland kan man hitta en fräsig impreza som las ut för flera månader sen.

      En sak som är säker om engelsmännen är att dom suger på att skriva annonser. Det är väldigt sällan dom ens har bilder o visa på bilen i annonsen. Vanligtvis får man se dom via mail. Bästa tipset är att ta tid på sig och inte skynda. Få fram alla info du behöver om bilen innan du bestämmer dig.

      En type R/RA 99-00 ligger kring 10k pund. Det finns billigare men man ska vara skeptisk till skicket isf! Gamla sti2-3:er kan ligga mellan 2500-4000 pund (40-60 SEK).

      2. När man hittat en bil är ett bra tips att få den provkörd av nån i England som inte känner ägaren. Lättast är att skriva en tråd och fråga om någon som bor nära bilen kan provköra, mot en liten slant så klart.

      3. När man är säker på vilken bil man vill köpa så är det dax o boka flyg och båt. Billigaste flygen kan man hitta hos http://www.ryanair.com. Bokar man nån vecka i förtid kan det bli väldigt billigt. Båt finns att boka på:
      http://www.dfdstorline.com/Infobridge/

      Dom hamnar som finns att välja på är New Castle, Immingham och Tilbury. Dock tar det 48 timmar tillbaka till Sverige från Tilbury. NC och Immingham tar ca 26 timmar. Om möjligt försök göra en deal så den engelske ägaren kör er till hamnen. Man har ingen försäkring i England och råkar man ut för en olycka kan det bli tråkigt. Bor ägaren nära London kan man be han köra er till Immingham, vilket tar ca 3-4 timmar. Bor ägaren mer söderut kan man ta NC. Dock har jag hört att NC routen ska läggas ner.

      5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige.

      6. När man väl ska inspektera bilen i England får man bara ta och använda sig av sitt sunda förnuft. Kolla rost och att allt med drivlinan är som det ska.

      7. De saker du måste få av ägaren är V5C papper, all dokumentation av bilen + alla nyklar. Har han inget V5C papper kommer man aldrig kunna regga bilen i sverige.

      8. Det ska inte vara nån tull eller moms när du tar in bilen i Sverige. Den engelska regplåten går att köra runt på tills du besiktat bilen. Eftersom ingen registrerat när man tog in bilen kan man köra runt med den Engelska plåten ett tag men man har ju inte full försäkring. Om någon stjäl bilen så kommer man ju inte få någon ersättning då.

      9. Hemma i Sverige igen är det dax att göra bilen klar för besiktning. Det man måste ändra på är följande:
      * Huvudstrålkastarna måste bytas. http://www.meca.se har billiga (icke klarglas). Ett annat tips är att leta på skroten: http://www.bildelsbasen.se.
      * Hastighetsmätaren ska visa km/h. Är bilen från japan har dom troligen bara satt ett motstånd vid växellådan eller bakom hastighetsmätaren. Tar man bort denna visar mätaren km/h igen.

      Kolla igenom dina V5C papper. Står inte uppgifter på bilens vikt, mått och effekt är det bäst att göra sig beredd på att visa upp dom uppgifterna för besiktningsgubbarna på något sätt. Antingen har man med sig reg nr på andra bilar med samma specs eller så försöker man använda sig av sin japanska manual om man har en sådan. I den kan det stå specs på bilen. Räcker inte din uppgifter för besiktninggubbarna så får man beställa det från IM till ett pris av 800 kr + moms per uppgift.

      10. När bilen äntligen är besiktad är det bara o fixa till allt, mappa, se över bromsar och köra o va glad 😀

      Kostnader: En regbesiktning kostar ca 1800 kr. Försäkringen på en type R/RA tenderar att vara lite billigare än en vanlig wrx/gt.
      Jag skulle rekommendera att man budgeterar för ca 40-50k utöver bilens pris. Då har man råd med nya fälgar + vinterdäck, underredsbehandling, byta alla oljor, kamrem, mappning plus annat fix utan problem.

      Jag kan ha glömt nått, fyll på isf! Lycka till, till er som letar bilar i England!

      mvh J

      #42970
      syke
      Deltagare

        Trefvligt initiativ! Nu känner jag mig tvungen att skriva något ang. import från japan. 🙂

        #42996
        vskogh
        Deltagare

          5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige

          Om du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.
          Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?

          Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.

          Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.

          #43001
          Mats
          Deltagare

            Riktigt bra guide Grimlock!
            Kanon!!

            Mats GBG
            Regionsansvarig Göteborg

            #42974
            Kvarnis
            Deltagare

              Bra gjort Johan 🙂

              Hoppas att du får dom sista pappren nu bara så att den är bara att åka och njuta med.

              Ps. du har väl bokat in en Tid hos Per va 😉 😀

              #42990
              griml0ck
              Deltagare

                Bra gjort Johan :)Hoppas att du får dom sista pappren nu bara så att den är bara att åka och njuta med.Ps. du har väl bokat in en Tid hos Per va 😉 😀

                Den gick igenom besiktningen igår janne 😀 Tack för all hjälp på alla frågor du ställt upp på föresten! Har varit till stor hjälp! Var oxo en av anledningarna jag tänkte jag skulle skriva en sån här guide. Så man slipper ringa kvarnis hela tiden 😉 Ska boka in en stor service på furstenhoff, sen när det är klart blire trollspeed 😀

                mvh J

                #42991
                griml0ck
                Deltagare

                  5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige

                  Om du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.

                  Ja, det är ju ett bra förslag. Jag ringde o försäkrade i förtid. Men det borde väl gå att ringa när man landat i Sverige. Jag använde mig av Salus Ansvar. Funkade kanon. Och som stått tidigare så har man ingen försäkring alls i England. Även om han skriver in dig i sin försäkring kan man ju tydligen hamna i fängelse 😮

                  mvh J

                  #43006
                  Adam K
                  Deltagare

                    OT: Grattis Johan!!!

                    /Adam

                    #42999
                    Lefty
                    Deltagare

                      Fan va gött brosan!!! Nu har du ingen liten palle nå mer 😀

                      #42997
                      vskogh
                      Deltagare

                        5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige

                        Om du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.

                        Ja, det är ju ett bra förslag. Jag ringde o försäkrade i förtid. Men det borde väl gå att ringa när man landat i Sverige. Jag använde mig av Salus Ansvar. Funkade kanon. Och som stått tidigare så har man ingen försäkring alls i England. Även om han skriver in dig i sin försäkring kan man ju tydligen hamna i fängelse :omvh J

                        Jo man kan hamna i fängelse, eller iaf häkte 😉
                        Men jag hade ingen försäkring öht, trodde dock att ett försäkringsbevis från sverige hade hjälpt mig ur knipan.
                        Men inte enligt dig?

                        #42992
                        griml0ck
                        Deltagare

                          5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige

                          Om du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.

                          Ja, det är ju ett bra förslag. Jag ringde o försäkrade i förtid. Men det borde väl gå att ringa när man landat i Sverige. Jag använde mig av Salus Ansvar. Funkade kanon. Och som stått tidigare så har man ingen försäkring alls i England. Även om han skriver in dig i sin försäkring kan man ju tydligen hamna i fängelse :omvh J

                          Jo man kan hamna i fängelse, eller iaf häkte ;)Men jag hade ingen försäkring öht, trodde dock att ett försäkringsbevis från sverige hade hjälpt mig ur knipan.Men inte enligt dig?

                          Aha, fick för mig du hade försäkring. Vet att dom kan skriva in dig i sin försäkring. Men om detta fungerar är jag inte hundra på. För herr kvarngren funkade men han krockade ju inte nått heller. Att ta med ett försäkringsbevis från sverige tror jag inte hjälper. Fast jag är inte helt hundra som sagt men det vore ju underligt om man kan försäkra en bil i ett land och sedan bli försäkrad i ett annat automatiskt.

                          Jag gjorde iaf så att jag betalade för soppan och hans resa hem så körde han upp bilen med mig till Immingham. Det funkar ju oxo bra som ett lång test. Har bilen problem med kylning eller andra saker lär de ju dyka upp under dom 4+ timmar man spenderar på vägen. Så det är ju bra om man inte betalar förren man verkligen är framme vid hamnen.

                          Juste kom på en grej. Ang. betalning ere bara cash som fungerar. Höll på i typ en månad o frågande min bank o en engelsk bank ang. olika alternativ: tourist payment, resecheckar, föra över till en lokalbank i Immingham och sedan till hans konto. Men alla alternativ visade sig inte kunna visa för säljaren att pengar var på hans konto på direkten. Vänte tiden kunde vara 1-2 dar. Så cash ere som gäller.

                          #42998
                          vskogh
                          Deltagare

                            Vad det gäller försäkring så tipsar jag folk att ringa sitt försäkringsbolag här i sverige innan avresa, då lär ni få allt klart för er. Är tämligen säker på att de kan ordna en försäkring som gäller för er i utlandet även om det säkert kostar multum.
                            Själv kommer jag be Kent Terry ta hem bilen till GBG. Blir mest kostnadeseffektivt för mig, tyvärr få jag inte se bilen innan det är för sent om det nu skulle vara några problem men med tanke på hans rykte ska det inte vara några problem.

                            #42973
                            Manor
                            Deltagare

                              Jäkligt bra guide :).
                              Duracell-kaninen är back in business…

                              #42993
                              griml0ck
                              Deltagare

                                Jäkligt bra guide :).Duracell-kaninen är back in business…

                                Snart är batterierna laddade oxo 😀 See you @ the kvarnIS 2007 😛

                                #43004
                                STIred
                                Deltagare

                                  See you @ the kvarnIS 2007 😛

                                  Då bokar jag passagerarplats bredvid dig hela helgen 😉 😀

                                  /r

                                  [font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
                                  I can live with the despair, it’s the hope that kills me
                                  ————————————————————————————————————————————-
                                  I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
                                  ———————————————————————————————————————————————————————————-
                                  I hooked up my accelerator pedal in my car to my brake lights. I hit the gas, people behind me stop, and I’m gone
                                  ———————————————————————————————————————————————————————————-


                                  rödSTI

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 105 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.