- Detta ämne har 104 svar, 67,718 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Nathan.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2010 kl. 09:58 #43016NickeHDeltagare
Köpte mig en Svart STI -05 Type UK förra veckan i London, gick hur bra som helst att köra hem blev aldrig stoppad och behövade inte visa ett enda papper på bilen bara passet. Blev en lång resa från London till Skellefteå(ca 150 mil bara i sverige).
Hade en del strul med pengar och sånt så kolla allt innan ni åker, jag fick inte med mig kontanter(FOREX) från arlanda(det är skillnad på max uttagsbelopp och max kontantuttagsbelopp på ett VISA kort har jag lärt mig) utan blev tvungen att göra en banköverföring från Handelsbanken till LLOYDS det tog 1 bankdag som jag va tvungen vänta på, fanns inga lediga hotell i semester fyllda london, betalade 2700kr !! för ett dubbelrum helt sjukt.
Måste säga att jag är sjukt nöjd med STI:n efter att ha kört GT tidigare. STI:n är tystare och känns som en solidare bil, med sänkfjädrar och häftigare koppling känns den som en rejsbil speciellt med alu-huven som inte väger nånting. Ska fixa bilder på denna snygga skapelse så fort jag hinner.
/Nicke
26 juli, 2010 kl. 10:26 #42976KvarnisDeltagareHur löste du försäkring?
Blev det fäja till Danmark eller blev det tunnel till Frankrike?Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil 😀
26 juli, 2010 kl. 15:19 #43002MatsDeltagareHur löste du försäkring?
Blev det fäja till Danmark eller blev det bron till Frankrike?Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil 😀
Har du smakat på singelmalten redan Kvarnis?
Sist jag kollade så hade de inte byggt nån bro till Frankrike än 😉26 juli, 2010 kl. 16:58 #42977KvarnisDeltagareLOL tunnel är väl mer korrekt kanske 😉
27 juli, 2010 kl. 08:15 #43017NickeHDeltagareHur löste du försäkring?
Blev det fäja till Danmark eller blev det tunnel till Frankrike?Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil 😀
Jag fixade försäkring via Länsförsäkringar, 1 månads helförsäkring gick på ca 2500kr men priset beror på var man bor och sånt, enda gången det är bra att vara gammal norrlänning 🙂
Vi tog färjan mellan Dover – Calais(frugan var skitnöjd med att kunna göra en uppdatering på facebook med texten “..någonstan emellan Dover – Calais..” kostade 80£ för bil och 2 pers, vi åkte också färjan mellan puttgarden tyskland och rödeby nånting i danmark kostade ca 700 DK allmänt väldigt skönt att åka färja och slippa köra bil en stund, en STI med sänkfjädrar är inte bästa sättet att köra från london till skellefteå med.
Här är några halvtrista bilder till man haft tid att ta några snyggare.
http://www.hallsten.nu/subaru/sti_bak.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/sti_fram_2.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/sti_fram_4.JPGJag gillar reg plåten synd man inte får behålla den.
27 juli, 2010 kl. 16:21 #43003MatsDeltagareMmmm, svart kokare.
Försäljaren behöll inte reg plåten? De brukar ju vara hur heta som helst på att behålla plåtar som är lite speciella. Dom går ju för stora pengar där borta om man vill köpa nån speciell plåt.27 juli, 2010 kl. 18:14 #42978KvarnisDeltagareSnygg bil 🙂
14 oktober, 2010 kl. 10:28 #43051parvusDeltagareHur är det med dimljus bak? Måste det finnas? Har hämtat hem en gc8 från England och just nu är det så att det högra backljuset är konverterat till dimljus och ingen lampa tänds i instrumentpanelen när man sätter på den.
14 oktober, 2010 kl. 10:45 #42979KvarnisDeltagareOm dimljus finns måste dom fungera, men dom behövs inte dvs, det är helt ok att koppla bort /täcka främre dimljus om man önskar
14 oktober, 2010 kl. 12:17 #43052parvusDeltagareOk, Kopplar ur det så länge. En annan fråga; hur är det med intyg från IM? Har inte riktigt förstått vad jag behöver ha papper på. Är det olika för varje import? Det är en WRX STi Type RA -96 Ver II V-Limited.
14 oktober, 2010 kl. 13:20 #42980KvarnisDeltagareTyvärr är det inte lätt att säga, det är upp til den som regar in bilen.
Normalt total vikt, effekt.
Men regelrna har ändrats, nu är det transportsyrelsen som löser det administrativa.14 oktober, 2010 kl. 16:04 #43053parvusDeltagareTyvärr är det inte lätt att säga, det är upp til den som regar in bilen.
Normalt total vikt, effekt.
Men regelrna har ändrats, nu är det transportsyrelsen som löser det administrativa.Får höra med besiktningsföretaget då. Tack för hjälpen!
19 oktober, 2010 kl. 13:22 #43050MäkiDeltagareÄmne :Fordon – Import
FordonKategori: Import
Fråga: Hej.
Jag går i tankarna att importera en bil från England.
Bilen jag funderar på är en Subaru Impreza WRX STi Type R -98.
Har hört en massa om olika dokument som kan behövas för att få registrera bilen i
Sverige, men vilka är det som behövs nu när ni sköter det administrativa och vad är
det för priser på dom?
Det finns andra bilar av samma modell som är registrerade i Sverige om det gör
någon skillnad.
Denna som ex: xxx.Tack på förhand!
Mvh MarcusHej Marcus!
För att registrera ett fordon i Sverige behöver du ansöka om ursprungskontroll.
Detta kan du göra först efter det att du tagit in fordonet i Sverige.
Du ansöker enklast via vår hemsida, och det kostar 700 kr.
Förutom en ifylld ansökan om ursprungskontroll behöver vi fordonets
registreringsbevis i original och en köpehandling.Efter ursprungskontrollen skickar vi beslut till dig och du kan då vända dig
till ett besiktningsföretag för registreringsbesiktning. För mer information och
prisuppgifter kan du kontakta ditt besiktningsföretag.
När registreringsbesiktningen är klar tilldelas fordonet ett registreringsnummer
och vi skickar hem skyltar och registreringsbevis. Efter detta kan du ta fordonet i
trafik genom att anmäla detta till oss med hjälp av registreringsbeviset. Observera
att du först måste ha en giltig trafikförsäkring.Det finns utförlig information om privatimport av begagnade och nya fordon på
vår webbplats.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Där kan du även fylla i din ansökan om ursprungskontroll och ladda ned
ansökningsblanketter för tillfällig registrering vid import.Med vänlig hälsning
Malin Lövestig
HandläggareTrafikregistret
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12Kanske underlättar lite för en del 🙂
20 oktober, 2010 kl. 18:23 #43018NickeHDeltagarePå min bil va de inte nåra speciella grejjer o fixxa mer än framlampor o dimljuset bak. Hastighetsmätaren får ha dubbla skalor.
Dimljuset bak måste sitta på vänster sida eller i mitten. Ja tog bara bort lampan men de räckte inte för de får inte lysa i instrumentet när man trycker in knappen. Så man får peta loss kontakten till knappen eller så.Nån som vet hur det är med dimljuset bak? Som jag kan förstå så är det bara ett dimljus på höger sida bak, kan man ta bort det och besikta utan dimljus eller måste man sätta dit ett på vänster sida?
Det gäller allstå en reg besiktning och STI -05.
21 oktober, 2010 kl. 11:18 #42981KvarnisDeltagareDet går bra att ta bort, men då ska du även ta bort fram, samt helst ta bort knappen, deaktivera den.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.