• Detta ämne har 310 svar, 70,247 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Javiisst.
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 311 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #270627
    Javiisst
    Deltagare

      Nä, men tömde ut det i och med att jag lossade insuget 🙂

      Fyllde på så mycket jag kunde, sedan körde jag lite på neutralen och fyllde på eftersom.
      Gäller att hålla lite varv så att den spolar genom ordentligt.

      Manualen säger i stort sett:
      Fyll på fullt i behållaren på insuget och till markering på den andra.
      Varmkör ca 5 minuter och håll då varvet 2-3krpm
      svalna och fyll på.

      Borde funka ganska bra att ha locket öppet till att börja med och varva och hälla i allt eftersom, så jag gjorde i slutet då den bara svalde och svalde 😛

      Jasså ja men då får man nog göra så med och lilla slangen som ska till expansions behållaren på vänster sida den har jag låtit hänga ute då de verkar komma ut en hel del när den är varm…

      #270628
      Javiisst
      Deltagare

        Idag var det dag 1 av mappning…
        Det har hållits på jätte många timmar men det är i princip där vi va när jag och Patrick började dagen.

        Vid 2900-3600rpm bilen går hackigt och snålt o nej jag vet inte vad asså. Vi provade massa massa olika mappar osv men de verkar inte ge sig. Vi provade med maf rom med SD rom med carberry maf rom… Inger verkade löda eller lokalisera vad problemet är.

        Nu ska Patrick forska vidare på det samma med mig och kolla ifall något dyker upp.
        Någon här som har något klokt så dela gärna med er då detta sög.

        #270455
        Igge
        Deltagare

          Oavsett ladd vid de varven?

          Visst var de sprit du körde på nu?

          #270629
          Javiisst
          Deltagare

            Oavsett ladd vid de varven?

            Visst var de sprit du körde på nu?

            Laddet är precis vid 0 bar typ… även om det är plattan i mattan från typ 1500 rpm så just vid de intervallet där problemet är så går afr upp sen ner igen…

            Nej jag kör 98 just nu.

            #270435
            Patrick P931
            Deltagare

              Precis, 11 timmar igår… dock med en kortare lunchpaus. 😉

              Det blir som resonans under ett litet register, det går att nästan tuna bort med maf rom under closed loop – men bara nästan. Open loop funkar inte alls.

              Misstänkta anledningar (utan vidare djupgående studier) dålig maf sensor, eller mekniskt fel med luft eller bränsle. GR modellerna har problem med svängningar i bränslesystemet, kanske det är det som händer här?

              Hur som helst så sammanställer jag loggar mm under dagen och ska fråga på andra forum om hjälp, för detta suger!

              #270630
              Javiisst
              Deltagare

                Precis, 11 timmar igår… dock med en kortare lunchpaus. 😉

                Det blir som resonans under ett litet register, det går att nästan tuna bort med maf rom under closed loop – men bara nästan. Open loop funkar inte alls.

                Misstänkta anledningar (utan vidare djupgående studier) dålig maf sensor, eller mekniskt fel med luft eller bränsle. GR modellerna har problem med svängningar i bränslesystemet, kanske det är det som händer här?

                Hur som helst så sammanställer jag loggar mm under dagen och ska fråga på andra forum om hjälp, för detta suger!

                GR modellerna?

                Ja asså Patrick gjorde verkligen allt haha han har en jävla tålamod… något jag inte har 🙁

                #270436
                Patrick P931
                Deltagare

                  GR = köttbullen som kom 2008.

                  #270631
                  Javiisst
                  Deltagare

                    GR = köttbullen som kom 2008.

                    Jaha okej, tyvärr så funkade inte att gå tillbaka till original map sensor och köra på original iat/maf sensor.

                    Det måste väl vara något med luft eller bränsle eller har jag fel ?

                    #270632
                    Javiisst
                    Deltagare

                      Då lite up date…

                      Bytte btr vakuum slangen då den var mjuk och tänkte kanske den expanderar och så är den ungefär 1.2 meter lång… det hjälpte inte…

                      Testade lägga tillbaka original btr och då blev det massa komplikationer som tex ena bränsle slangen gick sönder o ringen gick sönder ja med mera men till Slut fixat och ut på runda men problemet är kvar… dock med mindre ryck och afr flyger inte som tidigare (afr på 16-18, nu vid full gas vid problem området så 13-15) och det är på lite högre rpm än tidigare. Ca 32-4000.

                      Allt detta sker med en maf rom och inte SD. Nästa steg blir att lägga tillbaka förra filter och lmm rör o testa…

                      Frågor då är toll kunniga:

                      Spelar det någon roll om vakuum slangen till nya btr (aeromotive) är lång ?

                      Hur mycket pallar original btr och behövs det ens bytas ut?

                      Någon som haft problem förr med aeromotive btr eller som har det och behövt tänka på något speciellt?

                      #270456
                      Igge
                      Deltagare

                        Tråkigt med strul. :/
                        För de AFR-värdena är ju helt fel

                        #270633
                        Javiisst
                        Deltagare

                          Tråkigt med strul. :/
                          För de AFR-värdena är ju helt fel

                          Ja nej detta är inte kul då man sett fram emot de här på aaaaap länge… hoppas bara man inte ger upp för det kan ske

                          #270634
                          Javiisst
                          Deltagare

                            Jag blir gråhårig för varje dag med den här subban…
                            Jag vet inte hur många olika mappar vi har kört men problemet kvarstår där vid 2500 upp emot 3500 får den typ motstånd och afr går upp sen efter 4000 (beroende på olika mapp) flyger afr ännu mer eller går bra långt ner…

                            Patrick letar o letar och detsamma med mig men hittar inte mycket.

                            Det jag hittat och Patrick det är att dem säger Walbro 400 behöver mer ström än vad fuel pump controller ger. Är det någon som ger mer ström till pumpen eller tagit bort den dosan helt?

                            #270427
                            TomK
                            Deltagare

                              Jag blir gråhårig för varje dag med den här subban…
                              Jag vet inte hur många olika mappar vi har kört men problemet kvarstår där vid 2500 upp emot 3500 får den typ motstånd och afr går upp sen efter 4000 (beroende på olika mapp) flyger afr ännu mer eller går bra långt ner…

                              Patrick letar o letar och detsamma med mig men hittar inte mycket.

                              Det jag hittat och Patrick det är att dem säger Walbro 400 behöver mer ström än vad fuel pump controller ger. Är det någon som ger mer ström till pumpen eller tagit bort den dosan helt?

                              Jag körde förut med direktkopplad walbro pump.
                              Då är det fullt sprut hela tiden.

                              #270635
                              Javiisst
                              Deltagare

                                Jag körde förut med direktkopplad walbro pump.
                                Då är det fullt sprut hela tiden.

                                Okej men då körde du med relä istället för original bränsle pumps kontrollen ?

                                Det är det jag tänkt på göra. Skapa en egen med relä och prova där… vi höjde på tuning pump duty till 100% men inget hjälpte och läst på forum att det skiljer att ändra på duty cycle och göra om de till en relä…

                                Gärna mer folk som kan tänka sig vad de är så vore de guld!

                                #270428
                                TomK
                                Deltagare

                                  Ja jag körde med relä istället.

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 311 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.