- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
1 maj, 2011 kl. 22:22 #196674Jonas.LDeltagare
Lycka till och kör hårt med det nya motorbygget, När du väl sätter igång 🙂
1 maj, 2011 kl. 22:46 #196635TurbovinDeltagareTack så mycket 🙂 Har av nyfikenhet pm:at Enginetuner.co.uk om vad deras 2.1L stroker byggd i ett semi closed eller closed deck block med hållbarhetskrav på 500+ bhp går på som shortblock. Uppdaterar när jag fått en prisbild 🙂
2 maj, 2011 kl. 01:57 #196570tendencyDeltagareNej fy, vad tråkigt! 🙁
Men det är bra att du inte gräver ner dig alldeles och faktiskt ser möjligheter. Lycka till med allt!2 maj, 2011 kl. 06:15 #196692GilarskiDeltagareTack så mycket 🙂 Har av nyfikenhet pm:at Enginetuner.co.uk om vad deras 2.1L stroker byggd i ett semi closed eller closed deck block med hållbarhetskrav på 500+ bhp går på som shortblock. Uppdaterar när jag fått en prisbild 🙂
Var i kontakt med dem för nått år sen, trevliga killar. Tror jag fick pris på 5k pund för just 2,1L strokad maskin, minns dock ej om de nämnde nåt om semi/closed deck. ~420 hk var absolut inget problem sa de då (var mitt mål vid förfrågan), vet dock ej om detta avsåg effekt på hjulen eller veven.
2 maj, 2011 kl. 07:23 #196577BodyshotDeltagareTråkig timing måste jag säga, precis i början av säsongen!
Gillar dina closedeck planer, men om du vill komma billigare undan så gör du som mig, nytt kralligare foder och stöd stavar blocket 🙂
Ser fram emot bygget, när ungefär har du räknat att du har råd att börja?
2 maj, 2011 kl. 09:02 #196554KvarnisDeltagare2.1lmed avacs toppar komemr du ganska långt med, ska du bygga en 2.35 blir summa lite större om man säger som, men det är inget fel med det heller.
2.5l fungerar det med men fodren bör förstärkas vid över 500, toppackingnen är inte ett problem om man matchar förbrännings rummet till kolvarnas yta.
Har ett autronic över annars som som du kan styra avcs topparna med til rena rea priset 😉
Har nog iofs allt du behöver igentligen, både stakar,vev, och block 😀
2 maj, 2011 kl. 10:09 #196636TurbovinDeltagareHar inte en aning om när jag ska börja med bygget, den här säsongen är helt körd iaf så vi får se fram mot vintern. Första steget blir väl att lyfta ur nuvarande motor, får se om jag orkar ta det nån helg eller om jag väntar till semestern.
Kvarnis, bra att veta vad du har för grejjer 🙂
2 maj, 2011 kl. 18:56 #196555KvarnisDeltagareCarrillo/cosworth(dvs medanns dom köpte dom från carrillo stakar),79mm org vev, några slutna block 😀
Cosworth lager.Autronicen är en SM4 standalone som kan styra avcs 🙂
2 maj, 2011 kl. 23:39 #196637TurbovinDeltagareFick svar från Alan Jeffery på Enginetuner.co.uk
”
We could supply a closed deck block for around £600.
We charge £150 for the rear thrust machining.
A built short block, based on that unit would cost £2500.
That includes a new nitrided crank, Wiseco pistons, K1 H beam rods and ACL Race engine bearings.
As an alternative we could supply Cosworth pistons costing another £100.
We use stress plates for boring and honing and we balance the assemblies.
All work is carried out in our own machine shop, and for continuity the engineer who machines the parts also builds the engine.
We have so far achieved 530 bhp on 98 octane fuel with stock heads, rising to 567 bhp running with a methanol mix. This was using a twisted kit with a GT35R turbo.
The 2.35 would cost another £700 or so, due to the extra costs of the block.
”Om jag tolkar det rätt så borde det hamna kring 3250 pund för ett färdigbyggt 2.1 CDB, inte så blodigt som jag trodde 🙂
3 maj, 2011 kl. 07:12 #196701goffemannenDeltagareFick svar från Alan Jeffery på Enginetuner.co.uk
”
We could supply a closed deck block for around £600.
We charge £150 for the rear thrust machining.
A built short block, based on that unit would cost £2500.
That includes a new nitrided crank, Wiseco pistons, K1 H beam rods and ACL Race engine bearings.
As an alternative we could supply Cosworth pistons costing another £100.
We use stress plates for boring and honing and we balance the assemblies.
All work is carried out in our own machine shop, and for continuity the engineer who machines the parts also builds the engine.
We have so far achieved 530 bhp on 98 octane fuel with stock heads, rising to 567 bhp running with a methanol mix. This was using a twisted kit with a GT35R turbo.
The 2.35 would cost another £700 or so, due to the extra costs of the block.
”Om jag tolkar det rätt så borde det hamna kring 3250 pund för ett färdigbyggt 2.1 CDB, inte så blodigt som jag trodde 🙂
som hittat ju..ta två =)
3 maj, 2011 kl. 13:37 #196667NickeHDeltagareFick svar från Alan Jeffery på Enginetuner.co.uk
”
We could supply a closed deck block for around £600.
We charge £150 for the rear thrust machining.
A built short block, based on that unit would cost £2500.
That includes a new nitrided crank, Wiseco pistons, K1 H beam rods and ACL Race engine bearings.
”Om jag tolkar det rätt så borde det hamna kring 3250 pund för ett färdigbyggt 2.1 CDB, inte så blodigt som jag trodde 🙂
Jag skulle tolka det som att ett färdigt “short block kostar” £2500 men du får nog fråga upp för att vara säker.
Det blir en perfekt uppgradering till Type-R ihop med en 6vxl sti låda.
Vad kommer du köra för turbo?
3 maj, 2011 kl. 13:45 #196693GilarskiDeltagareFick svar från Alan Jeffery på Enginetuner.co.uk
”
We could supply a closed deck block for around £600.
We charge £150 for the rear thrust machining.
A built short block, based on that unit would cost £2500.
That includes a new nitrided crank, Wiseco pistons, K1 H beam rods and ACL Race engine bearings.
As an alternative we could supply Cosworth pistons costing another £100.
We use stress plates for boring and honing and we balance the assemblies.
All work is carried out in our own machine shop, and for continuity the engineer who machines the parts also builds the engine.
We have so far achieved 530 bhp on 98 octane fuel with stock heads, rising to 567 bhp running with a methanol mix. This was using a twisted kit with a GT35R turbo.
The 2.35 would cost another £700 or so, due to the extra costs of the block.
”Om jag tolkar det rätt så borde det hamna kring 3250 pund för ett färdigbyggt 2.1 CDB, inte så blodigt som jag trodde 🙂
Fy f*n va grymt!! Ärligt talat, kanonpris ju 🙂
3 maj, 2011 kl. 13:57 #196703TomKDeltagareJag skulle tolka det som att ett färdigt “short block kostar” £2500 men du får nog fråga upp för att vara säker.
Så tolkar jag det med.
Det är ju bra pris isf! 🙂3 maj, 2011 kl. 15:48 #196638TurbovinDeltagareInte en chans att jag får ett komplett closed deck block för 2500 pund utan det priset gällerom man lämnar in ett cdb som redan är bearbetat för bakre axiallager 🙂 Bara ett sånt block går ju som sagt på 600 pund. Frågade även om 3250 pund stämde, dock svarade han inte på det specifikt men sa inte heller emot mig.
Kommer köra med en S206 turbo från Enginetuner eller en Scoobyclinic SC54 billet.
3 maj, 2011 kl. 18:22 #196556KvarnisDeltagare2500 är för delar+byggkostnad, dvs inget block eller maskinarbete.. TRUST ME I been doing this for 11 years 😉 😀
Jag skulel dock vara något tvecksam för att köra just stakrana över 600, annars så är ok.
En 2.33 komemr blir dyrare då bättre stakar är ett måste om man ska ha glädjen av det man kan ta utt från en sådan motor.
Som sagt inegn nyhet att det är billigare i UK 😀
Dock så är det några kr som kommer tilli kamrem,bultar,packingar m.m
Så räkna med ~10-15k i övrigt det glömmer många.Kör på en SC snurra S206 synns för mycket vid besiktning.
Dom har en anna snurra över just för tillfället om Martyn inte sålt den 😉 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.