Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 415 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #222014
    Gilarski
    Deltagare

      Hepp, här går det undan.

      VF34’an är bokad (95% säkerhet) av Oskar.

      Bilder på TMIC jobbet kommer. Konsoler måste förlängas. Staget på fjäderbenen måste bort 🙁

      Blir FMIC till nästa vår…. 😮

      #221889
      Olaaa
      Deltagare

        Står kärran nerplockad nu eller får man se den på söndag? 😀

        #222015
        Gilarski
        Deltagare

          Står kärran nerplockad nu eller får man se den på söndag? 😀

          Hehe, bilen är helt intakt men saknar Intercooler, räknar med att
          få till det sista ikväll. Skulle bli bra väder på Söndag så planen är att
          damen ska rastas då 🙂

          #222016
          Gilarski
          Deltagare

            Fick så äntligen ihop kärran natten till idag.

            TMIC’et hade en svetsad fläns som jag behövde få bort för att sätta dit min fläns.

            Eftersom den högra orginalkonsolen inte passade med den större IC’n så byggde jag mig en ny av bodstål. Tyvärr har jag itne tillgång till svets så det blev till & skruva ihop bitarna 😮

            Därefter slipa lite & på med några omgångar Hagmans mattsvarta.

            Eftersom kopplingsbehållaren var för hög var jag tvungen att kapa ner den. Inte ideeal lösningen men locket sitter mycket bra ändå faktiskt (lär inte gå nånstans heller för den delen).

            Tyvärr, i nuläget, så är det några millimeter för tight för att behålla krängningsstaget 😡 med jag kommer åtgärda detta utifall jag behåller TMIC nästa sommar. Man får säga vad man vill men responsen blev uppenbart rappare med denna TMIC jämfört med min tidigare FMIC, dock har jag sänkt laddet till 1,3 mot tidgare 1,6 med FMIC, helt enkelt för att inte stressa komponenterna & för att jag inte vill mappa om i slutet på säsongen.

            #222017
            Gilarski
            Deltagare

              Tempsensorn skruvades ner i flänsen, fick göra hål i IC bakom flänsen så rätt insugs temp mäts.

              Man kan även säga attt det blev sjukt tight men det gick tillslut. Mest glad är jag nog för att jag kunde återanvända min FORGE dump och köra den som återcirkulerande.

              Slutresultatet blev helt OK. 🙂

              #222018
              Gilarski
              Deltagare

                Ok, needless to say, Oktober lönen gick upp i rök så nu får jag samla tomburkar i en månad :rolleyes:

                Som om inte detta vore nog, blev kontaktad idag av en kille som hade ett finfint NOS-kit liggandes i våras men då nappade jag inte, nu hade han inte blivit av med det så han undrade om jag var intresserad……

                OKTOBER blev som följer:
                4000 kr – Kvarnis drivlina, nu är det bara 2 papp kvar att betala 🙂
                5200 kr – Ny Spec C Twinscroll TD06SL2-18G (moms/tull tillkommer när den anländer om 4 veckor)

                #221843
                Kvarnis
                Deltagare

                  Ok, needless to say, Oktober lönen gick upp i rök så nu får jag samla tomburkar i en månad :rolleyes:

                  Som om inte detta vore nog, blev kontaktad idag av en kille som hade ett finfint NOS-kit liggandes i våras men då nappade jag inte, nu hade han inte blivit av med det så han undrade om jag var intresserad……

                  OKTOBER blev som följer:
                  4000 kr – Kvarnis drivlina, nu är det bara 2 papp kvar att betala 🙂
                  5200 kr – Ny Spec C Twinscroll TD06SL2-18G (moms/tull tillkommer när den anländer om 4 veckor)

                  Du ska ha WON om det ska vara riktigt bra, sen ska soppan strya från ecu’n

                  #222019
                  Gilarski
                  Deltagare

                    Du ska ha WON om det ska vara riktigt bra, sen ska soppan strya från ecu’n

                    Host, host, okej Kvarnis, då får jag nog rådfråga dig lite efter nyår för affären gick precis i lås. Skall börja betala från Decemberlönen och 2 månader till. Kalaset slutar på totalt 8 laxar men det är lätt halva priset så detta känns ok 🙂

                    Vet att nån mer här kör på lustgas så jag får börja läsa på lite, detta blir galet kul i slutändan.

                    Så vad får jag för pengarna (säljarens text):


                    NOS Nitrous oxide systems kit i absolut Nyskick!

                    Har endast provats någon gång.
                    Flaskan är nästan full.
                    Köpte även dom flesta options.
                    OBS! Det är med den nya modellen på flaska. Den som är blåeloxerad.
                    Passar bränsleinsprutade bilar med 3L motorvolym eller mindre.
                    Klarar leverera upp till 150 extra hästar.

                    Flaskvärmare med termostatstyrning, för att få rätt tryck i flaskan.

                    Blå LED purgekit för dumpning av gas före och efter användning. Gasen lyses upp av 5 blåa dioder.

                    Fjärrstyrd flasköppnare, gör så att man kan öppna flaskan från förarplatsen med en strömbrytare.

                    Ställbar bränsletrycksvakt ser till att det finns bränsle innan det kan komma gas.

                    Totalt innefattar det:
                    * NOS-kit inkl. 10lb flaska
                    * LED Puge valve kit
                    * Termostatstyrd flaskvärmare
                    * Fjärrstyrd flasköppnare
                    * Autometer 52mm Nitromätare i kolfiber
                    * Stålomspunnen slang till mätaren
                    * Bräsletrycksvakt
                    * 3st täckta “flygströmbrytare”
                    * Elsystem
                    * Bestyckning för 35 och 50Hk
                    * Instruktioner

                    #222141
                    goffemannen
                    Deltagare

                      ja här handlas det rejält =)

                      #222020
                      Gilarski
                      Deltagare

                        ja här handlas det rejält =)

                        Hehe, ja det har ballat ur lite men kommande månader blir
                        lite lugnare hoppas jag 😮

                        Till senvintern blir det lite värre spridare (~750) och
                        mappning sen ska jag försöka köra lite den sommaren,
                        inte som i år, nästan ingen körning alls (200 mil). 🙁

                        #222021
                        Gilarski
                        Deltagare

                          Säkert en & annan som kliar sig i huvet och undrar vart detta ska sluta och hur jag tänkt grejerna ska hålla 🙂

                          TSL Motorsport i uk har byggt motorn, det är inga märkvärdigheter men den uppges palla 450 hk så mitt effektmål är 375-400, med ett mycket fint register i synnerhet på de låga rpm. Det låga registret kommer att bli bra tack vare den kommande vinterns jobb, E85 och Twinscroll. TMIC
                          sitter på och vi får se om den byts ut då jag gillar dess karaktär sjukt mycket. Kör just nu med samna mapp som med FMIC men har skruvat ned laddet lite för att undvika tråkigheter 🙂

                          Eventuellt åker NOS kittet på samtidigt men det är inte bestämt, beror på vilka merkostnader som uppstår under tiden bygget fortlöper, måste försöka hålla mig till budgeten 😮

                          Motorn, som sagt, inga herrejössusgrejjer:

                          Crowder-stakar
                          CP-kolvar (2 storlekar större än orginal)
                          V9 STI vev
                          ARP grupp N toppbult
                          Gasflödesoptimerade V5/V6 STI toppar
                          ACL racelager
                          Bättre oljepump
                          Cometic topp packningar
                          Lättat svänghjul
                          550 spridare

                          Jag tror att detta och nästa år är de dyraste då alla investeringar görs då, sen kommer det bli lite mindre förfiningar. För mig är detta ett långt projekt och en bil jag ‘aldrig’ tänker sälja 🙂

                          #222022
                          Gilarski
                          Deltagare

                            Efter bytet från Fmic till Tmic gick tomgången upp från 1200 till 2400 😮 vilket stört mig grymt mycket 😡 Först tänkte jag att tempsensorn till sprutet gått sönder när jag monterat den, eftersom termistorn satt rätt öppet och hade fått sig några ‘smällar’ men efter att jag mätt resistansen insåg jag att problemet måste ligga nån annanstans.

                            Aha, en luftläcka kanske, nja. Förvisso var en av slangklämmorna på gränsen till för stor, vilket resulterade i en något orolig tomgång men även svagt visslande när turbon började ladda. Åtgärdade detta, vilket resulterade i stabil hög (2400) tomgång samt försvann visslandet vid ladd.

                            Eftersom bilen stått i över 3 månader och batteriet gått i botten tänkte jag för en kort stund att tomgångsmappen försvunnit ur sprutet men detta kändrs inte troligt att just datan skulle lagras annolunda mot övriga mappdata så jag släppte även den teorin.

                            Lambda kanske lämnat in,den används ju trots allt under låglast, så, eftersom jag hade en rätt fräsch liggandes så byttes den ut men icke hjälpte det 🙁

                            Började nu bli slut på ideer så jag besökte en svensk Autronic site MRM-racing och där fick jag intrycket att tjuna tomgången var allt annat än enkelt men insåg att mitt problem måste ligga utanför enheten så jag snackade med en polare som har bra koll på det mesta vad gäller motorer. Efter lite filosoferande kom vi fram till att det krävs mer av motorn att suga i sig luft om luftvägen är längre (~2m längre med Fmic) och för att kompensera denna ‘ansträngning’ måste spjället öppnas mera, vilket man kan styra med en tomgångsskruv.

                            Jag ställde mig lite frågande till den skruven verkligen skulle ha så stor betydelse då det finns nån form av tomgångsventil som skall hantera tomgången, dock är jag inte så påläst på hur detta funkar så jag skruvade ut tomgångsskruven knappt 2 varv, och vipps, tomgången gick mer till 950 rpm, snacka om lycka :p !!!

                            #222166
                            TomK
                            Deltagare

                              Är det inte risk att hela mappen är fel när du bytt till tmic?
                              Eller du kanske inte ska vinterköra?

                              #221910
                              Christian S
                              Deltagare

                                Är det inte risk att hela mappen är fel när du bytt till tmic?
                                Eller du kanske inte ska vinterköra?

                                nä han ska snart ställa in den i vårat fina scooby garage, kommer stå 2st Type R och 1st Type RA där i vinter:)

                                #222167
                                TomK
                                Deltagare

                                  nä han ska snart ställa in den i vårat fina scooby garage, kommer stå 2st Type R och 1st Type RA där i vinter:)

                                  Trevligt! 😀

                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 415 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.