- Detta ämne har 414 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 9 månader sedan av gilarski2.
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2011 kl. 09:51 #222014GilarskiDeltagare
Hepp, här går det undan.
VF34’an är bokad (95% säkerhet) av Oskar.
Bilder på TMIC jobbet kommer. Konsoler måste förlängas. Staget på fjäderbenen måste bort 🙁
Blir FMIC till nästa vår…. 😮
20 oktober, 2011 kl. 11:39 #221889OlaaaDeltagareStår kärran nerplockad nu eller får man se den på söndag? 😀
20 oktober, 2011 kl. 14:11 #222015GilarskiDeltagareStår kärran nerplockad nu eller får man se den på söndag? 😀
Hehe, bilen är helt intakt men saknar Intercooler, räknar med att
få till det sista ikväll. Skulle bli bra väder på Söndag så planen är att
damen ska rastas då 🙂23 oktober, 2011 kl. 19:53 #222016GilarskiDeltagareFick så äntligen ihop kärran natten till idag.
TMIC’et hade en svetsad fläns som jag behövde få bort för att sätta dit min fläns.
Eftersom den högra orginalkonsolen inte passade med den större IC’n så byggde jag mig en ny av bodstål. Tyvärr har jag itne tillgång till svets så det blev till & skruva ihop bitarna 😮
Därefter slipa lite & på med några omgångar Hagmans mattsvarta.
Eftersom kopplingsbehållaren var för hög var jag tvungen att kapa ner den. Inte ideeal lösningen men locket sitter mycket bra ändå faktiskt (lär inte gå nånstans heller för den delen).
Tyvärr, i nuläget, så är det några millimeter för tight för att behålla krängningsstaget 😡 med jag kommer åtgärda detta utifall jag behåller TMIC nästa sommar. Man får säga vad man vill men responsen blev uppenbart rappare med denna TMIC jämfört med min tidigare FMIC, dock har jag sänkt laddet till 1,3 mot tidgare 1,6 med FMIC, helt enkelt för att inte stressa komponenterna & för att jag inte vill mappa om i slutet på säsongen.
23 oktober, 2011 kl. 19:59 #222017GilarskiDeltagareTempsensorn skruvades ner i flänsen, fick göra hål i IC bakom flänsen så rätt insugs temp mäts.
Man kan även säga attt det blev sjukt tight men det gick tillslut. Mest glad är jag nog för att jag kunde återanvända min FORGE dump och köra den som återcirkulerande.
Slutresultatet blev helt OK. 🙂
25 oktober, 2011 kl. 19:11 #222018GilarskiDeltagareOk, needless to say, Oktober lönen gick upp i rök så nu får jag samla tomburkar i en månad :rolleyes:
Som om inte detta vore nog, blev kontaktad idag av en kille som hade ett finfint NOS-kit liggandes i våras men då nappade jag inte, nu hade han inte blivit av med det så han undrade om jag var intresserad……
OKTOBER blev som följer:
4000 kr – Kvarnis drivlina, nu är det bara 2 papp kvar att betala 🙂
5200 kr – Ny Spec C Twinscroll TD06SL2-18G (moms/tull tillkommer när den anländer om 4 veckor)26 oktober, 2011 kl. 05:56 #221843KvarnisDeltagareOk, needless to say, Oktober lönen gick upp i rök så nu får jag samla tomburkar i en månad :rolleyes:
Som om inte detta vore nog, blev kontaktad idag av en kille som hade ett finfint NOS-kit liggandes i våras men då nappade jag inte, nu hade han inte blivit av med det så han undrade om jag var intresserad……
OKTOBER blev som följer:
4000 kr – Kvarnis drivlina, nu är det bara 2 papp kvar att betala 🙂
5200 kr – Ny Spec C Twinscroll TD06SL2-18G (moms/tull tillkommer när den anländer om 4 veckor)Du ska ha WON om det ska vara riktigt bra, sen ska soppan strya från ecu’n
26 oktober, 2011 kl. 13:59 #222019GilarskiDeltagareDu ska ha WON om det ska vara riktigt bra, sen ska soppan strya från ecu’n
Host, host, okej Kvarnis, då får jag nog rådfråga dig lite efter nyår för affären gick precis i lås. Skall börja betala från Decemberlönen och 2 månader till. Kalaset slutar på totalt 8 laxar men det är lätt halva priset så detta känns ok 🙂
Vet att nån mer här kör på lustgas så jag får börja läsa på lite, detta blir galet kul i slutändan.
Så vad får jag för pengarna (säljarens text):
NOS Nitrous oxide systems kit i absolut Nyskick!Har endast provats någon gång.
Flaskan är nästan full.
Köpte även dom flesta options.
OBS! Det är med den nya modellen på flaska. Den som är blåeloxerad.
Passar bränsleinsprutade bilar med 3L motorvolym eller mindre.
Klarar leverera upp till 150 extra hästar.Flaskvärmare med termostatstyrning, för att få rätt tryck i flaskan.
Blå LED purgekit för dumpning av gas före och efter användning. Gasen lyses upp av 5 blåa dioder.
Fjärrstyrd flasköppnare, gör så att man kan öppna flaskan från förarplatsen med en strömbrytare.
Ställbar bränsletrycksvakt ser till att det finns bränsle innan det kan komma gas.
Totalt innefattar det:
* NOS-kit inkl. 10lb flaska
* LED Puge valve kit
* Termostatstyrd flaskvärmare
* Fjärrstyrd flasköppnare
* Autometer 52mm Nitromätare i kolfiber
* Stålomspunnen slang till mätaren
* Bräsletrycksvakt
* 3st täckta “flygströmbrytare”
* Elsystem
* Bestyckning för 35 och 50Hk
* Instruktioner26 oktober, 2011 kl. 14:44 #222141goffemannenDeltagareja här handlas det rejält =)
26 oktober, 2011 kl. 16:01 #222020GilarskiDeltagareja här handlas det rejält =)
Hehe, ja det har ballat ur lite men kommande månader blir
lite lugnare hoppas jag 😮Till senvintern blir det lite värre spridare (~750) och
mappning sen ska jag försöka köra lite den sommaren,
inte som i år, nästan ingen körning alls (200 mil). 🙁26 oktober, 2011 kl. 22:04 #222021GilarskiDeltagareSäkert en & annan som kliar sig i huvet och undrar vart detta ska sluta och hur jag tänkt grejerna ska hålla 🙂
TSL Motorsport i uk har byggt motorn, det är inga märkvärdigheter men den uppges palla 450 hk så mitt effektmål är 375-400, med ett mycket fint register i synnerhet på de låga rpm. Det låga registret kommer att bli bra tack vare den kommande vinterns jobb, E85 och Twinscroll. TMIC
sitter på och vi får se om den byts ut då jag gillar dess karaktär sjukt mycket. Kör just nu med samna mapp som med FMIC men har skruvat ned laddet lite för att undvika tråkigheter 🙂Eventuellt åker NOS kittet på samtidigt men det är inte bestämt, beror på vilka merkostnader som uppstår under tiden bygget fortlöper, måste försöka hålla mig till budgeten 😮
Motorn, som sagt, inga herrejössusgrejjer:
Crowder-stakar
CP-kolvar (2 storlekar större än orginal)
V9 STI vev
ARP grupp N toppbult
Gasflödesoptimerade V5/V6 STI toppar
ACL racelager
Bättre oljepump
Cometic topp packningar
Lättat svänghjul
550 spridareJag tror att detta och nästa år är de dyraste då alla investeringar görs då, sen kommer det bli lite mindre förfiningar. För mig är detta ett långt projekt och en bil jag ‘aldrig’ tänker sälja 🙂
28 oktober, 2011 kl. 20:14 #222022GilarskiDeltagareEfter bytet från Fmic till Tmic gick tomgången upp från 1200 till 2400 😮 vilket stört mig grymt mycket 😡 Först tänkte jag att tempsensorn till sprutet gått sönder när jag monterat den, eftersom termistorn satt rätt öppet och hade fått sig några ‘smällar’ men efter att jag mätt resistansen insåg jag att problemet måste ligga nån annanstans.
Aha, en luftläcka kanske, nja. Förvisso var en av slangklämmorna på gränsen till för stor, vilket resulterade i en något orolig tomgång men även svagt visslande när turbon började ladda. Åtgärdade detta, vilket resulterade i stabil hög (2400) tomgång samt försvann visslandet vid ladd.
Eftersom bilen stått i över 3 månader och batteriet gått i botten tänkte jag för en kort stund att tomgångsmappen försvunnit ur sprutet men detta kändrs inte troligt att just datan skulle lagras annolunda mot övriga mappdata så jag släppte även den teorin.
Lambda kanske lämnat in,den används ju trots allt under låglast, så, eftersom jag hade en rätt fräsch liggandes så byttes den ut men icke hjälpte det 🙁
Började nu bli slut på ideer så jag besökte en svensk Autronic site MRM-racing och där fick jag intrycket att tjuna tomgången var allt annat än enkelt men insåg att mitt problem måste ligga utanför enheten så jag snackade med en polare som har bra koll på det mesta vad gäller motorer. Efter lite filosoferande kom vi fram till att det krävs mer av motorn att suga i sig luft om luftvägen är längre (~2m längre med Fmic) och för att kompensera denna ‘ansträngning’ måste spjället öppnas mera, vilket man kan styra med en tomgångsskruv.
Jag ställde mig lite frågande till den skruven verkligen skulle ha så stor betydelse då det finns nån form av tomgångsventil som skall hantera tomgången, dock är jag inte så påläst på hur detta funkar så jag skruvade ut tomgångsskruven knappt 2 varv, och vipps, tomgången gick mer till 950 rpm, snacka om lycka :p !!!
28 oktober, 2011 kl. 20:35 #222166TomKDeltagareÄr det inte risk att hela mappen är fel när du bytt till tmic?
Eller du kanske inte ska vinterköra?29 oktober, 2011 kl. 08:51 #221910Christian SDeltagareÄr det inte risk att hela mappen är fel när du bytt till tmic?
Eller du kanske inte ska vinterköra?nä han ska snart ställa in den i vårat fina scooby garage, kommer stå 2st Type R och 1st Type RA där i vinter:)
29 oktober, 2011 kl. 10:27 #222167TomKDeltagarenä han ska snart ställa in den i vårat fina scooby garage, kommer stå 2st Type R och 1st Type RA där i vinter:)
Trevligt! 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.