- Detta ämne har 414 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 10 månader sedan av gilarski2.
-
FörfattareInlägg
-
29 oktober, 2011 kl. 11:39 #222023GilarskiDeltagare
Är det inte risk att hela mappen är fel när du bytt till tmic?
Eller du kanske inte ska vinterköra?Du har i princip rätt, en FMIC kyler bättre så jag skulle kunan få problem. Problemet blir som värst vid höga gasflöden (högt ladd) så som en försiktigthetsåtgärd sänkte jag laddet på min Greddy från 1,6 till 1,3 bar.
Jag resonerar som så att den luftmängd som man försöker pressa in i motorn kommer mätas upp av luftmängdsmätaren, så den kommer inte gå lean i första taget. Bränslet har dock även en kylande effekt, denna kylning är mer kritisk om luften är varm. FMIC och TMIC är ungefär likabra på att kyla luften upp till en viss nivå, grov gissning, kring 1,3 på en 2L rova med en normalsnurra.
Visst, man har mindre kylande luftflöde på TMIC och en varm turbo untertill, så FMIC är kanske ännu något bättre (gissning).
Nåväl, mappen tar även hänsyn till tempen precis innan spjället (jag har en sensor till sprutet där) så jag tror att 1,3 är en okejj nivå för att minimera risken för knackningar.
Min knocklink har nån gång blinkat till på den andra gröna dioden när jag pressat kärran efter att jag monterat TMIC, men det kunde den göra även med FMIC faktiskt (fast då laddade den 0,3 mer) så det känns Ok just nu.
Däremot skulle jag inte ut & köra bana med nuvarande mapp då man pressar kärran hårdare under långa perioder och riskerar då att sakerna går varma -> smält kolv eller nåt annat spännande.
Långt svar på en annars högst relevant kommentar, tack Tom 🙂
Som Chrisitan säger, blir inte så många mil till, sen skall den in på ‘total makover’ 😀
31 oktober, 2011 kl. 20:01 #222024GilarskiDeltagareHär går det undan. Stod ett stort paket innanför dörren när jag kom hem ikväll, tjejen undrade varför lådan vägde så mycket, så jag förstod att det var snurran som kommit från Japan. 😀
Normalt så får man hämta ut paket för att betala tull & skatt men detta kom hem utan några sådana kostnader, lite tur måste man ha ibland 🙂
Det gick sjukt fort att få hem snurran, enda smolket i bägaren var att nippeln för att kunna mäta laddtrycket (sitter på utblåset som ansluter till IC) hade fått en kyss under frakten så den måste bytas ut men det är inget att gråta över.
Eventuellt har jag ~750 CC spridare på gång, så även grenrör till Twinscroll.
Oljetråget måste tydligen ersättas till V9 eller nåt, tänkte passa på att fixa en ‘baffled’ så att risken för oil surge minimeras.
9 november, 2011 kl. 22:55 #222025GilarskiDeltagareTag två riktigt kassa bilder med Iphonen (mörka bilder blir inget vidare) men det var lite ball ljus på parkeringen jag stod på så jag kunde inte låta bli 🙂
Har börjat fundera på vinteraktiviteterna och behöver börja söka spridare då det är E85 som gäller. Fick tips av Fricke om Deatchwerks som skall lira hyggligt, de var dessutom rätt ‘prisvärda’. De spridare jag hade på gång var tyvärr för toppmatat så de gick bort 🙁
Jag behöver läsa på lite mera i ämnet spridare men tips emottages tacksamt 🙂
Mina Fuelrails from Agency Power (tack för en smidig affär Fricke) är för sidomatade spridare, och de flesta på 750-800 CC tycks vara modifierade spridare. Jag inbillar mig att det vore bättre med ‘orginal’ spridare i den storleken snarare än modifierade för att uppnå ett visst flöde :confused:
Innan månaden är slut kommer bilen ställas in i garaget och därefter skall drivlinan ur, turbo och grenrör plockas av samt då andra spridare monteras. Kommer bli endel bilder 🙂
Till våren blir det till & mappa, min plan är att åka till Maxxtuning då de ska vara rätt bra. Goffemannen fick ju fint resultat hos dem i sin kärra så det känns lovande.
Inspirerad av InzoLino har jag även börjat kolla på att bygga en liten datalogger, för att läsa oljetryck, avgastemp per cylinder, insugstemp före/efter IC, ladd, etc. Informationen skall presenteras på en LCD (touch vore nice), ska botanisera vidare i alla I/O kort som finns därute först bara, evemtuellt får kodningsjobbet läggas ut, men en spec måste jag ju skriva i vart fall :rolleyes: Det är främst grafiken som är det trixiga tycker jag 😮
Nåväl, utöver ovan så skall lite grejer lackas i samma vita färg som bilen, det som ligger i pajpen till vintern är:
– Vortex takspoiler (ligger i garaget)
– Gandor backspeglar (ligger i garaget, måste dock dubbelkolla passformen så det inte ser ut som Hobbex)
– Newage Scoop (på gång)
– APR vingens ben (kolfiberbladet samt all metalldetaljer förblir orörda)Därtill kommer lite motordetaljer att lackas antingen i samma vita färg, eller mattsvart, ännu ej bestämt.
Huaaa, blir dyrt men de mest kostsamma investeringarna är nu gjorda skulle jag våga säga så från Nyår kommer jag lugna mig lite då man ligger lite över budget fram till nu 😮
3 december, 2011 kl. 19:03 #222026GilarskiDeltagareSådär, då kan denna månaden summeras som relativt billig 🙂
2000 kr för sista betalningen till Kvarnis för Newage STI-paketet, så nu skall jag planera in transport efter nyår 🙂
Har ett större skoop på ingång, förhoppningsvis innan Jul.
Snurrade runt lite på Ebay och hittade en Twinscroll VF49, verkade vara en ny ‘potent’ snurra, låg på 6000 kr. Om nån är sugen så sök på Ebay i UK efter VF49, själv klarar jag mig med min nyinköpte SPEC C Twin Scroll TD06SL2-18G 🙂
Blev inget med de där spridarna, de var topmatade medan min fuelrail är för sidomatade, fortsätter söka.
Nästa månad börjar jag slanta av NOS kittet som säljaren skeppar över i slutet på Februari, senast. Skall kontakta Maxxtuning efter Nyår och beställa tid för mappning, måste dock först kolla om mitt sprut är låst (har faan inte fixat det ännu 😮 )
Lovar lägga upp lite bilder när nuvarande drivlinan skall rivas ur samt nya sättas in, kommer börja så smått i mitten på December.
27 december, 2011 kl. 21:31 #222027GilarskiDeltagarePå söndag börjar vinterprojektet, då skall kärran pallas upp, turbo, grenrör & drivlina ur. Kommer posta endel bilder under resan, steg 1 blir att plocka ur IC och börja lossa på turbon.
Funderar allt mer på att plocka av fronten & kränga av den till förmån för en 22B front + custom APR kolfiberläpp från staterna, ska fundera vidare men det lockar så in i… 😎
27 december, 2011 kl. 22:37 #222153fjarDeltagarePå söndag börjar vinterprojektet, då skall kärran pallas upp, turbo, grenrör & drivlina ur. Kommer posta endel bilder under resan, steg 1 blir att plocka ur IC och börja lossa på turbon.
Funderar allt mer på att plocka av fronten & kränga av den till förmån för en 22B front + custom APR kolfiberläpp från staterna, ska fundera vidare men det lockar så in i… 😎
nice ska följas lycka till 🙂
29 december, 2011 kl. 22:52 #222028GilarskiDeltagarenice ska följas lycka till 🙂
Tack Fjar.
Summerar DECEMBER:
CTEK laddare mxs 4003 : 550 kr
Newage V8 low scoope (avsedd för Classic) : 650 kr
NOS kit, delbetalning 1/3 : 2500 krGår sjukt med pesetas men det får ta den tid det tar, allt kommer inte hinnas med under 2012 men jag räknar med att få köra endel bana & några mil gata i vart fall. Troligen kommer bilen inte mappas förrän i Maj då jag måste hålla hårdare i pengarna framöver 🙁
Fick nys om att PPF även skall vara duktiga på att mappa. Eftersom de är duktiga på just Autronic så blev jag sugen på att slå en signal i vinter & snacka även med dem. Nån som har erfarenhet av PPF ?
30 december, 2011 kl. 07:27 #221908SnofiDeltagareTack Fjar.
Summerar DECEMBER:
CTEK laddare mxs 4003 : 550 kr
Newage V8 low scoope (avsedd för Classic) : 650 kr
NOS kit, delbetalning 1/3 : 2500 krGår sjukt med pesetas men det får ta den tid det tar, allt kommer inte hinnas med under 2012 men jag räknar med att få köra endel bana & några mil gata i vart fall. Troligen kommer bilen inte mappas förrän i Maj då jag måste hålla hårdare i pengarna framöver 🙁
Fick nys om att PPF även skall vara duktiga på att mappa. Eftersom de är duktiga på just Autronic så blev jag sugen på att slå en signal i vinter & snacka även med dem. Nån som har erfarenhet av PPF ?
Ppf är riktigt bra att ha och göra med, dom kommer få mappa min drag Audi.
Andreas ägaren har ju en egen top doorslammer som han bygger på själv och mappar 😉1 januari, 2012 kl. 20:28 #222029GilarskiDeltagareTack för svaret Snofi, en halvpolare mappade sin BMW där vet jag med bra resultat men vet inte hur mycket de kan om Subaru, ska ringa dem längre fram & kolla lite med dem 🙂
Nu börjar vinterprojektet så sakta ta fart. Var iväg idag och lyfte upp bilen så den står på pallbockar i vart fall, kommer få lyfta upp den lite till för att få ut/in växellådan då allt skall göras underifrån men nu är vi på gång 🙂
Plockade ur IC och allt runt omkring denna.
Därefter åkte vämreskölden på turbon av, samt fick jag av 3 bult mellan turbo/DP relativt enkelt, de 2 övriga har fått smaka på WD-40 så jag skall känna på dessa senare i veckan. 🙂
Passade även på att spraya lite på bultarna som hålelr ihop motor och växellåda.
När turbon är ur så står drivlinan på tur. Räknar inte med några konstigheter där, däremot kan nog grenröret sitta hårt. Detta har dock monterats för <2000 mil sedan så detta bör vara görbart. Grenröret skall ersättas med ett Twinscroll grenrör så även oljesumpen måste bytas ut. 😮
2 januari, 2012 kl. 21:10 #222203GyverDeltagareSer fint ut:) Du har en snygg impreza! Lite avis på att du kommer få en sexpetad låda i kärran dock 😀 Jag skulle nog också ha nytta av det sen 🙂
/David
2 januari, 2012 kl. 21:13 #222142goffemannenDeltagareSer fint ut:) Du har en snygg impreza! Lite avis på att du kommer få en sexpetad låda i kärran dock 😀 Jag skulle nog också ha nytta av det sen 🙂
/David
vem skulle in ha det =)
Föresten. Vi får ha en egen Type R parkering på nån träff sen =)
2 januari, 2012 kl. 21:34 #222030GilarskiDeltagareTack grabbar. En Type-R parkering låter trevligt.
Ja bilen är jag i stort väldigt nöjd med & 6-växlat ska bli lite spännande. Faktum är att en arbetskamrat var nere med sin Evo X på Nürnburg Ring förra året och ja sa då till mig själv att om jag skaffar 6-petat så lockar Ringen, så vi får se om det blir nåt till sommaren/hösten 2012 😎
Nu är avgasystemet ute, in total bara 2 delar (rör/dämpare + DP) smidigt 🙂
Turbon plockades ut i samma veva, gick riktigt enkelt faktiskt så nu är det som sagt drivlinan på tur, ska se om jag hinner med detta innan helgen.
12 januari, 2012 kl. 21:55 #222031GilarskiDeltagareDå vart lucka med fastmonterad vinge sålt, blir till & beställa kolfiber lucka från staterna om nån månad, kommer med stor sannolikhet lackas i vit men ännu inte spikat. 🙂
Testmonterade Newage low scope, blev riktigt bra då detta var mer runt i formen & påminde mer om GT skopet, även detta kommer lackas i vit kulör.
Skall försöka åka ut i helgen & fortsätta plocka ner drivlinan.
12 januari, 2012 kl. 22:38 #222204GyverDeltagareDå vart lucka med fastmonterad vinge sålt, blir till & beställa kolfiber lucka från staterna om nån månad, kommer med stor sannolikhet lackas i vit men ännu inte spikat. 🙂
Testmonterade Newage low scope, blev riktigt bra då detta var mer runt i formen & påminde mer om GT skopet, även detta kommer lackas i vit kulör.
Skall försöka åka ut i helgen & fortsätta plocka ner drivlinan.
Är det ett Ver.7 liknande scoop? Isåfall, mkt smakfullt :):)
14 januari, 2012 kl. 22:11 #222032GilarskiDeltagareÄr det ett Ver.7 liknande scoop? Isåfall, mkt smakfullt :):)
Säljaren (Sternborn) nämnde att det var ett ver.8 men jag ska fixa en bild nästa gång jag åker ut. (skulel skett nu på Söndag men har fått ändrade planer)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.