Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 415 totalt)
  • Författare
    Kvarnis
    Deltagare

Dry kit, vad är det ?

Jag hade från början tänkt köra max 85% dutycycle samt orginal soppatryck då spridarna
      (väll?) är tjunade för 3bar. Jag tänkte nöja mig med närmare 420-430 vevhästar med NOS och lite under
      400 vid bara E85. Tror det är främst turbon som kommer sätta taket.

Men då låter det som jag kan klara mig med 800 spridarna, om jag tweakar lite 🙂

Dry innebär att man inte tillsätter soppa via nos kittet, utan endast via spridarna.

En 18G på på E85 är god för ca 400 :), så dina spridare är lämpligt stora

Gilarski
      Deltagare

Ang. Dry kit, aha då är jag med på noterna 🙂

Har fått tummen ur att lägga upp lite bilder 😮

Fick lossat på alla centrumbultarna och kunde dra ur bakre axlar och diff.

Lådan är på gång, måste bara få ur drivaxlarna, sitter en liten låsning på drivaxeln i form av en tapp som man skall knacka ur.

Kopplingsgaffeln är en historia för sig, först skall man ta en 10 inseks för att öppna en lucka, sen skall man skruva in en M6 eller nåt liknande i en ennan bult, som håler kopplingsgaffeln på plats.

och så sist släppa på alla bultar (vilket skedde flr ett tag sen) mellan låda och motor.

Eftersom spridarna är sålda passade jag på att plocka ur 2 av dem medan de två andra åker ut i helgen eller början på veckan som kommer.

Kommer plocka ut generator, servopump samt plåtbehållaren för kylvattnet och lacka i mattsvart 🙂

Gilarski
        Deltagare

Drivlinan är precis urtagen, sjukt skönt!!!

Nu skall det sista i motorn ur sen börjar E85 konverteringen 🙂

Gilarski
          Deltagare

Nu när lönen kommer så kommer GT99 att kränga av lite godis till mig:
            – Twinscroll grenrör (Tomei, ev. kopia)
            – 800 spridare, sidomatade
            – BTR

Bilder kommer 🙂

Därtill skall det sista på NOS kittet betalas, samt avgasbandage inhandlas. Lite slangar & kopplingar till den nya Fuelrailen kommer behövas dessutom. Denna månadens budget blir katastrof… 😮

fjar
            Deltagare

Nu när lönen kommer så kommer GT99 att kränga av lite godis till mig:
              – Twinscroll grenrör (Tomei, ev. kopia)
              – 800 spridare, sidomatade
              – BTR

Bilder kommer 🙂

Därtill skall det sista på NOS kittet betalas, samt avgasbandage inhandlas. Lite slangar & kopplingar till den nya Fuelrailen kommer behövas dessutom. Denna månadens budget blir katastrof… 😮

kommer att bli grymt 🙂

Gyver
              Deltagare

Vad har du tänkt köra med för fuelrails? 🙂

Gilarski
                Deltagare

Tack Fjar 🙂

Gyver, jag köpte rödeloxerade AP-rails från Fricke.W på forumet för en symbolisk summa så det kommer bli parallellmatning (2+2).

Kan inget om ‘AN’ -anslutningar så det där blir en liten djungel jag måste snåra mig fram genom.

Gyver
                  Deltagare

Tack Fjar 🙂

Gyver, jag köpte rödeloxerade AP-rails från Fricke.W på forumet för en symbolisk summa så det kommer bli parallellmatning (2+2).

Kan inget om ‘AN’ -anslutningar så det där blir en liten djungel jag måste snåra mig fram genom.

Jag är nämligen i samma skede själv så därför jag undrade:)

Ska konvertera originalrailsen till an-6 anslutningar i ändarna, sen lägga en order på stålomspunna slangar och rätt kopplingar. Om du nu hinner före mig så posta gärna lite info om vilka kopplingar du valde ifall du orkar 🙂

Gilarski
                    Deltagare

Jag är nämligen i samma skede själv så därför jag undrade:)

Ska konvertera originalrailsen till an-6 anslutningar i ändarna, sen lägga en order på stålomspunna slangar och rätt kopplingar. Om du nu hinner före mig så posta gärna lite info om vilka kopplingar du valde ifall du orkar 🙂

Hehe, will do. Måste göra ett schema på hur alla rören är kopplade. Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare så jag får kolla runt lite på nätet & se hur man skall koppla allt så det blir rätt 🙂

Nån körde med teflonslangar om jag inte minns fel, så det är väl det som gäller. 🙂

Rev ut insuget idag, alltså fy f@n va slangar, rör & sladdar det sitter i den där skiten 😮 Tur att jag skall bygga nåt eget, skulle nog aldrig få ihop det annars nu när man plockat i sär skiten!

Gyver
                      Deltagare

Hehe, will do. Måste göra ett schema på hur alla rören är kopplade. Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare så jag får kolla runt lite på nätet & se hur man skall koppla allt så det blir rätt 🙂

Nån körde med teflonslangar om jag inte minns fel, så det är väl det som gäller. 🙂

Rev ut insuget idag, alltså fy f@n va slangar, rör & sladdar det sitter i den där skiten 😮 Tur att jag skall bygga nåt eget, skulle nog aldrig få ihop det annars nu när man plockat i sär skiten!

Man får ta lite bilder;) Jag hade haft grymt svårt nu utan dem som referens då det känns som att man glömt bort hur motorn ens såg ut när den var ihopsatt 😀

Här har du något att utgå lite från 🙂
                        Sista t-kopplingen innan btr’en kan man som du ser skippa då jag antar att din fuellab har 3 inkopplingar.

Gilarski
                        Deltagare

Man får ta lite bilder;)

Grymt, precis vad jag behövde, tack! 🙂

Jag funderar på den där kolkarnistern, är det inte den som returnerar där du skrivit ‘breather’ ? Innebär detta att jag bara helt sonika skippar kolkarnistern?

GT99
                          Deltagare

Grymt, precis vad jag behövde, tack! 🙂

Jag funderar på den där kolkarnistern, är det inte den som returnerar där du skrivit ‘breather’ ? Innebär detta att jag bara helt sonika skippar kolkarnistern?

Kolkanistern kan du ta bort ja, men kan tänka mig att bilprovningen kan ha synpunkter på det om dom råkar se att tanken ventileras fritt. Men gör du det lite “snyggt” och gömmer slangen så är det nog lugnt.

En annan sak som jag själv har funderat på är om det är en onödig brandrisk att ventilera tanken i motorutrymmet kan ju potentiellt bli en hel del bensinångor i motorutrymmet.
                            Skulle för säkerhets skull dra ut slangen i ett hjulhus eller ut under bilen så man inte riskerar att det samlas gas under huven.

Måste själv ta bort eller flytta kolkanistern då den sitter ivägen när jag ska dra IC-rör får se om den bara flyttas eller åker ut.

Gilarski
                            Deltagare

Kolkanistern kan du ta bort ja, men kan tänka mig att bilprovningen kan ha synpunkter på det om dom råkar se att tanken ventileras fritt. Men gör du det lite “snyggt” och gömmer slangen så är det nog lugnt.

En annan sak som jag själv har funderat på är om det är en onödig brandrisk att ventilera tanken i motorutrymmet kan ju potentiellt bli en hel del bensinångor i motorutrymmet.
                              Skulle för säkerhets skull dra ut slangen i ett hjulhus eller ut under bilen så man inte riskerar att det samlas gas under huven.

Måste själv ta bort eller flytta kolkanistern då den sitter ivägen när jag ska dra IC-rör får se om den bara flyttas eller åker ut.

Gott, tack för tipsen, ska ta med mig detta när jag kör igång (sker rätt snart).

Gilarski
                              Deltagare

Summerar FEBRUARI:

– Twinscroll grenrör (oanvänt Tomei, ev. kopia) 2500kr
                                – 800 spridare, sidomatade (STI blå matchade Lateral Performance) 3000kr
                                – BTR (Fuelab Mini 3-port ingår även mätare och -6an adaptrar) 1000 kr
                                – Avgasbandage från G force i UK : 500kr
                                – NOS kit slutbetalning (godis på väg med Bussgods) 2500 kr.

Kommer troligen behöva köpa ett separat styr a lá “Wizard of Nos” samt varit i kontakt med Autronic och insett att mitt PnP inte kommer funka. SM4 kan fås med dubbla mappar men får fundera på om jag skall välja nåt annat sprut istället. Har dock bett Autronic svara på om jag kan köpa ett beggat SM4 och flasha om det för att klara 2 mappar, väntar på svar. Vet inte om ekonomin mäktar med NOS planerna denna säsongen, får se.

Lägger upp lite bilder ikväll. 🙂

Gilarski
                                Deltagare

Inför leverans av drivlinan passade jag på att väga grejerna 🙂

Växellåda : 59 kg
                                  Diff : 25 kg
                                  Kardan : 8,5 kg
                                  Drivaxel : 5,5 kg

Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 415 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.