- Detta ämne har 414 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 10 månader sedan av gilarski2.
-
FörfattareInlägg
-
2 juli, 2012 kl. 07:32 #221846KvarnisDeltagare
Efter lite stiltje så börjar det nu hända lite med bilen. Inser att det inte blir så mycket åkt i år, ett förlorat år får man nog kalla det 🙁
Diff och delar av kardan sitter på plats, väntar nu på växellänkage och kopplingsgaffeln, säljaren hade missat att packa ner detta, host host.
Har beställt nya fram axlar till STI newage från ett företag i UK, kostade lika myckat det där konverteringkittet på RCM till betintliga GC8 axlar.
Har även köpt bakre axlar till STI newage, beggade från UK så snart skall i vart fall drivlinan vara på plats.
APR vingen är ihopskruvad, blir nog bra men måste tillverka specialplattor för fästena mot luckan då vingens ben hamnar lite väl nära kanten på bagageluckan.
Ska ta & wrappa in nya grenrören samt montera twinscroll oilpan inom kort.
Ska fixa lite bilder ikväll.
Länkage m.m ligger i bilen för avfärd mot Kinna, bara jag lyckas få upp Raul ur sängen 😉 😀
2 juli, 2012 kl. 09:53 #222065GilarskiDeltagareLänkage m.m ligger i bilen för avfärd mot Kinna, bara jag lyckas få upp Raul ur sängen 😉 😀
Hehe, lungt Kvarnis. Skönt att det gick & lösa så smidigt. Slå en signal när du är i krokarna så stämmer vi en tid/plats 🙂
3 juli, 2012 kl. 21:39 #222066GilarskiDeltagareBörjat packa upp lite lådor/paket som legat ett tag så nu blir det bråda dagar. Imorgon ska jag & wrappa nya grenröret, bild komemr imorgon kväll.
Därefter skall bränslesystemet byggas ihop, ska bli klart innan helgen, AN-kopplingarna är beställda men lär ta några dagar innan de kommer från Torque i UK.
Det blir paralellmatning och en Fuellab BTR. Spridare matchade av Lateral Performance, skall leverera 800cc, vilket torde räcka till att börja med. Siktar på 400 vevkusar på sprit i år, nästa år ska jag toppa medt NOS så då får vi se vart vi hamnar 🙂 (Har ett kit + Wizard of NOS styr liggandes). Motorn får duga sålänge, ska palla en bra bit över 400 enligt firman som byggt den.
Därtill har jag snubblat över 22B gälar & ett större skoop, ser ut som orginal men lite större öppning. Gälarna blir mattsvarta medan skoopet kommer lämnas in & lackas i vitt.
Nya förutsättningar gör att kärran behöver kunna köras innan Juli är slut, så det finns inte mycket att fundera på.
Främre drivaxlarna är på väg fick jag besked om så inom kort torde drivlinan vara nästintill färdigställd. 🙂
6 juli, 2012 kl. 16:30 #222067GilarskiDeltagareHar inte uppdaterat inköpen på ett tag så här kommer vad som handlats April, Maj, Juni och Juli:
Nya drivaxlar fram, Newage : 1500kr
Beggade drivaxlar bak, STI Newage : 2500krTeflon/steelbraid bränsle-slang : 400kr
V5/V6 fuelrails : 750kr
AN-kopplingar bränslesystem : 1700kr22B gälar : 550kr
22B front (ej HT Autos) : 6000kr
Större skoop (GC8 form men större): 750krAvgasbandage : 700kr
Bafflad Twinscrollsump : 3000krBagagelucka : 750kr
Nu har jag ‘bara’ lite utgifter kvar, dvs. lackering, lite oljor samt mappning. 🙂
16 juli, 2012 kl. 11:20 #222068GilarskiDeltagareLåda/diff sitter i men då jag gjorde en fuling så måste jag invänta ny bussning (den som sitter på bryggan).
Tänkte att eftersom jag har Grupp N fäste behöver jag inte byta till Hardrace eller dito. Tyvärr är det inte bara en styvare bussning man bör ha, den skall även vara avsedd för 6-petat, den bussningen är även tunnare. Just nu touchar länkaget i tunneln, det skall vara ~40mm luft mellan länkaget & tunneln. Blir till & beställa bussning idag.
Får passa på att tacka Goffemannen & Kvarnis för telefon supporten. Stort tack till Adam B.W för insatsen med att få grejerna på plats, det var inget enmans-jobb… Jobbet i sig tog inte mer än max 2 timmar men det var just när man skjuter ihop lådan med motorn som krävde lite jox så splinsen gick i varandra.
Ett tips är att låta urtrampningslagret sitta kvar och sen lirkar man i kopplingsgaffeln när lådan sitter på de 2 nedre pinnbultarna. 🙂
Ikväll skall drivaxlarna monteras & hjulen srkuvas på.
Just det ja, om nån vill köpa flong nya främre drivaxlar till Neage så hojta. Firman skickade fel & ville inte ha tillbaka dem. Dessa har ‘hona’ i ändan som monteras mot lådan. ABS ring sitter på dem.
16 juli, 2012 kl. 12:26 #221881MuminDeltagareKul att se den bli ihopplockad nu 🙂 Och en riktig låda sitter på plats!
Dock det där tipset med uttrampningslaget skulle jag inte rekomendera då man kan sätta det fel och knäcka sönder det.. jag lyckades med det förra året 😮Bästa är ju sätt lagret på ingåendeaxel ihop med armen så allt är komplett. sen är det ju bara att trycka på armen så skiten hoppar i.. simplast och kan ej bli fel 🙂
Kämpa på så kanske det bli lite åka denna sesång 😀
16 juli, 2012 kl. 13:44 #221890OlaaaDeltagareKul att höra att den är på väg ut på gatan igen!
Kämpa på!
16 juli, 2012 kl. 16:05 #222069GilarskiDeltagareMumin:
Tackar, det börjar arta sig. Skulle ringt Trollspeed idag men har varit för mycket på jobbet.Ang lagret, det lät inget kul du! Vi var extremt försiktiga just för att inte bända på grejerna så det borde gått bra, men det var bra info.
Genom att snurra på utgående axel på lådan (kardan) kunde vi rätt snabbt hitta ett läge där lådan ‘gled in’ smidigt.
by the way: socklarna är på väg.
Olaa:
Tack, jag hoppas få köra lite innan bilen ställs av. Denna vintern skall jag dock inte göra så mycket på en gång 😮 Faktum är att det som skulle göras över två år skedde på ett år, det ballade ur lite…Förresten, nu har Apex Performance precis bekräftat att de kommer skicka ett Hardrace växellådsfäste för 6-petat. ~750 kr inkl frakt 🙂
16 juli, 2012 kl. 16:34 #222147goffemannenDeltagarehärligt att ni fick dit lådan sen..Ja själv kanske får riva ner min snart igen. Wohoo! not.
Ja hittade mitt orginal 6pet fäste i förådet innan, om nån behöver =)
16 juli, 2012 kl. 22:43 #222070GilarskiDeltagarehärligt att ni fick dit lådan sen..Ja själv kanske får riva ner min snart igen. Wohoo! not.
Tackar, börjar hända lite 🙂 Fasiken va’ trist det där med din låda 😡
Idag blev det ett race med att montera drivaxlar, gick bra, insåg att man inte behöver tagit Nobels pris i Mekanink för att fixa detta 🙂
De främre drivaxlarna passade som en smeck, inhandaldes av J&R i England, kanonställe som jag varmt kan rekommendera (de finns på Ebay).
Trots att det var ABS ring på axlarna så passade de utan problem 🙂
De bakre köptes av en annan Ebayer som också var kanonkille. Pick up only, men när jag frågade så var det inga problem att skeppa till Sverige. Drivaxlarna var exakt lika långa & passade rätt i.
För att få in de bakre axlarna valde jag att plocka loss bultarna till stötdämparen samt stagen som går från hubben till i närheten av diffen, därmed var hubben nästan helt fri och man kunde då enkelt få i axlarna.
Såhär går det om man använder 5-petad bussning, dvs. den är för tjock & därmed kommer lådan för nära tunneln…
Tanken var att jag skulle hinna få alla grejerna lackade innan bilen måste flyttas men så kommer inte ske, dock kan avslöjas att 22B gälarna kommer bli mattsvarta medan det nya skoopet kommer förbli vitt.
Bulten till spindeln på vänster framhjul har en låsning i form av en liten ståltråd, denna skulle bytas ut till ny dito men det ville sig inte så jag får lösa detta nu på Onsdag, sen sitter alla hjulen på plats 🙂
Så, på Onsdag kväll skall den där låsningen fixas samt skall generator & vattenpump återmonteras. Planen var att pimpa dessa i mattsvart men detta får jag ta i vinter, nu är det fokus på att få ihop kärran.
Satt & räknade lite på vad jag lagt på 1 år och inser att jag kommer stanna på närmare 80 loppor. Nästa år blir därmed avsevärt snålare år, max 2k per månad. Det kommer bli mer av finlir karaktär. Jag har även bestämt mig för att lära känna bilen med den effekt den kommer ha innan NOS nästa år, därmed får lustgaskittet vänta till vintern 2013-2014 som det ser ut just nu.
2013 måste det bli mycket körning, främst på bana. Har talat med en vän som vunnit Miata serien samt nu senast även Elise serien (tror han även leder detta årets Elise-serie), så jag tänkte ta med honom i bilen & lära mig köra lite bana nästa år.
18 juli, 2012 kl. 21:14 #222071GilarskiDeltagareFick monterat startmotorn ordentligt, även generator och några andra småsaker kom på plats.
När man låg där under bilen, skitigt & trångt, samtidigt som stereon spelade Lambada kände jag mig som en fet bilmek som låg under nån VW 1600 ute i en by i Brasilien. :rolleyes:
Väntar fortfarande på nya teflon/stålomspunna slangar från Torque i UK 🙁
Började släppa på sumpen då denna skall ersättas, behöver fixa en bitsmejsel med ‘flexibelt skaft’ då det är ett hel”!#¤ att komma åt de två bultarna som sitter ovanför motorbryggan. Fick tips om att man kan släppa på motorkuddarna & lyfta motorn lite, så det ska nog gå vägen imorgon. Efter att sumpen monterats skall jag börja sätta tillbaka insug, rails, ignitioncoil, spridarna etc.
Kollade även på hur Twinscrollsnurran (TD06G18) skall fästas till motorn, är lite osäker på om jag måste skaffa nån annan konsol som håller turbon på plats mot motorn, nån som har koll? :confused:
Blir nog en tur in på Fredag också, så jag får dit grenrören innan minisemestern. 🙂
18 juli, 2012 kl. 21:27 #221882MuminDeltagareHahah Napoleon vad du funderar 😉 ja släppte balken samt lyfte motorn då gick. Det smidigt 😉 och stort tack för lamp socklarna 😉
18 juli, 2012 kl. 23:56 #222214GyverDeltagareJag tror vi beställde teflonslang och kopplingar från Torques samtidigt, min beställning kom i fredags dock var den försenad pga brist på slang av vad jag förstod. Alex som driver firman skickade dock allt med UPS expressleverans på onsdagen då han hade min order komplett. Dina prylar borde dyka upp innan fredag kan jag tänka mig.. 😉
19 juli, 2012 kl. 16:02 #222072GilarskiDeltagareTack boys, då borde det lösa sig på båda fronterna 🙂
Gott att socklarna kommit fram, lessen att det drog ut lite på tiden.
Har precis insett att det inte räcker med oljesump & grenrör för Twinscroll snurra 🙁 Efter lite surfande fann jag att man även behöver en speciell bracket (art# 14421AA091) så den har jag beställt nu från ett företag i Italien av alla ställen. Kunde säkert hitta närmare men de hade en webshop med artikeln så nu håller vi tummarna för att det går vägen.
Mumin, skiter det sig så kanske du kan fixa fram nåt (du jobbar väl på Subaru?) 🙂
19 juli, 2012 kl. 16:11 #221883MuminDeltagareSlutade på Subaru för 1.5 år sedan.. Har jobbat med DKV sen dess 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.