- Detta ämne har 414 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 10 månader sedan av gilarski2.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2012 kl. 18:51 #222073GilarskiDeltagare
Har åkt nu iväg till Öland (sommarställe) för att spendera några dagar i lugn & ro, sista halvåret har varit väldigt intensivt på flera fronter (jobbet, husrenovering, bröllopsplaner, 3 kids, bilen + endel annat) så detta blir välbehövlig vila.
Hann montera i det mesta i motorrummet så nu är det grenrör, sump & turbo som återstår. OK, bränsleslangarna måste även tillverkas men detta hoppas jag hinna med i slutet på nästa vecka (bränsleslangen från Torque har kommit) Bussningen till lådan skulle skeppas nu på Tisdag enligt Apex Performance, så även detta är på G 🙂
Döm av min förvåning när jag fann att killen som skickat Twinscrollsumpen även skickat med den unika turbo bracketen, så nu har jag snart två 😮
24 juli, 2012 kl. 22:23 #222229JoakimgabrielssonDeltagareHej Napoleon! Hade vart kul å kika pån när den är klar! Mitt kolv, turbo och kopplingsbyte blev klart idag :). Men behöver drivaxlar bak. Hittade inte J&R på ebay. Har du någon länk man kan få ta del av?
-Joakim
25 juli, 2012 kl. 08:23 #221847KvarnisDeltagareProva med denna 😀
http://stores.ebay.co.uk/J-R-CV-JOINTS-DRIVESHAFTS?_trksid=p4340.l256326 juli, 2012 kl. 11:16 #222074GilarskiDeltagareTack detsamma Joakim, gött att det börjar hända lite på din front också. Kvarnis länk var klockars, dock, när jag talade med JR’s kundsupport så frågade jag just om bak axlar för Newage med R180 & tyvärr hade de bara för framaxlarn till STI Newage så jag fick fixa beggade i Uk.
Har en kille i Uk som hade R180 liggandes för några veckor sen, tror inte han skulle ha mer än 200 för båda, återkom ifall du är intresserad. Frakt för axlar ligger på ~35£
Hej Napoleon! Hade vart kul å kika pån när den är klar! Mitt kolv, turbo och kopplingsbyte blev klart idag :). Men behöver drivaxlar bak. Hittade inte J&R på ebay. Har du någon länk man kan få ta del av?
-Joakim
30 juli, 2012 kl. 15:16 #222075GilarskiDeltagareÄntligen sitter Twinscrollsumpen på plats, det va ett smått hel”!#e att få loss alla skruven. Framförallt var det 4 ‘på baksidan av sumpen’ som jag hade problem med, fick lossa på motorfästena, höja upp motorn samt sänka lådan så att lådan tiltade upp motorn så att säga. Testade även att sänka motorbalken genom att släppa på bultarna som håller den i ramen.
Passformen på mina grenrör var riktigt bra, smackade i bultfästena till topplocken direkt, det enda som inte strulat 😮
Även railsen är på plats inkl spridarna men bulten för att skruva fast ‘hatten’ till spridarna var för långa så dessa måste jag ordna kortare.
Railsen var även de ett helv”#¤e att montera. Fick slipa bort 10 mm alu-gods på ena sidan (det blanka uppe till höger) då nån bult skulle fixeras just där railsen behövde plats 😡 (jo jag vet, bulten är rostiga men alla skall bytas ut i vinter till nån elox variant…)
Även Twinscroll bracketten sitter på plats, känns skönt att detta löste sig. Den andra nya bracketen från Italien stoppade jag ordern på 🙂
Just nu försöker jag förstå varför växellådans länkagefäste ligger sjukt nära tunneln. Det blev bättre med Hardrace (tunnare) fästet men inte tillräckligt bra. Har gått över alla bussningar & bryggor och fattar inte vad som är felet, skall vara 40mm spel men jag har knappt 5. 🙁
Får lägga upp mera info inatt, ska iväg & mecka vidare strax.
Kan väll lungt säga att allt som kunnat strula har strulat men det är bara & kämpa vidare.
30 juli, 2012 kl. 15:43 #221861GT99DeltagareSå där, inte så mycket kvar nu då.
Är mappningen inbokad?30 juli, 2012 kl. 16:56 #222170TomKDeltagareBörjar bli riktigt bra nu! 🙂
31 juli, 2012 kl. 10:41 #222076GilarskiDeltagareTom & Pontus, jotack det börjar bli nåt men inser att jag får vänta med mappning till i värsta fall September 🙁 då det runnit i väg sjukt mycket kontanter på bygget.
Har funderat mycket på vem som ska mappa & skall kolla med Trollspeed först, sen Maxxtuning.
Höll på til 02.00 i morse. Givetvis var jag tvungen att plocka av grenröret och lyfta motorn samt sänka motorfästet för att få in up-pipen, men tillslut så satt grejerna på plats(papperstussar i uppipen).
Bränsleslangar började monteras. 2 st färdiga 1,15 m längder från Demon Motorsport (Ebay), bra pris, levtid & service.
Den vid servopumpen går in under insuget och kommer upp mellan insugsrören på höger sida och viker sen av till fjädertornet (där jag avser montera Y-kors samt min ställbara 3-ports BTR från Fuellab. Den andra slangen kommer från samma rail men jag försöker dra den lite mer dskret (under TMIC) för att inte reta SBP för mycket.
Har fortsatt att undersöka varför mitt länkage ligger så nära tunneln. Har fått info om att det skal funka både med Type-R samt GT brygga så detta är ett jä*”a mysterium. Bussningarna verkar sitta där de ska (tackar Steewe för hjälpen). Förvisso verkar mina bryggor ligga 1cm närmare tunneln än i en annan vi mätt men det borde inte påverka så mycket. Om jag plockar urt bulten ur den främre bryggan hamnar allt perfekt, men det går ju f@n inte att åka runt utan bult… 😡
Det sjuka är att allt passar som en smeck, dogbone, kardan mm så jag förstår inte vad som går fel. 🙁
Givetvis måste jag få ut pinnbulten i länkaget. Eftersom det är så trångt måste jag lyfta ner hela drivlina/motor då det itne går att kapa bulten (Subaru har ingen på lager, kan ej beställa heller tydligen, fattar inte varför)
1 augusti, 2012 kl. 21:51 #222077GilarskiDeltagareBogserade så hem kärran natten till idag, stort tack till Adam b.w för hjälpen.
Fick löst det mesta innan bilen skulle ut, bland annat lyckades jag öka avståndet mellan växellådslänkaget och tunneln genom att plocka bort en bussning så nu blir den lite styvare i främre växellåds-bryggan 🙂
Vajern som styr backspärren behöver justeras, just nu behöver man inte ‘dra upp knoppen’ för att få i backen men fick låna verktyg så detta ska jag kunna lösa (tack Steewe & Justtry).Har nu lite soppagrejjer som måste fixas samt montera turbo. Fläns till Twinscroll DP behöver även kirras.
1 augusti, 2012 kl. 22:27 #222148goffemannenDeltagareBra jobbat. Keep up the good work. Snart mullrar den igen =)
2 augusti, 2012 kl. 16:05 #222078GilarskiDeltagareTackar 🙂
Injektorernas kontakt passar inte orginalkablaget så jag har idag jagat nån som kan fixa adapterkablage.
Efter lite googlande kontaktade jag Alex på http://www.connectorsfast.net/catalog/index.php. Kanonservice, skickade över bild på resp. kontaktdon och fick snabbt svar:
You need an adapter that is Nippon denso male on one end to the Nippon
topslot. AlexSå nu är grejerna inhandlade & snart på väg över Atlanten 🙂
6 augusti, 2012 kl. 10:35 #222079GilarskiDeltagareTid hos Trollspeed bokad, 5’e Oktober. Ev. blir det tidigare men jag behöver lite marginal då det fortfarande är lite som skall snickras ihop 🙂
Nästa år skall bilen i princip bara köras, lite smått & gott kommer monteras men knappast som i år (sjuukt galet det blev…)
6 augusti, 2012 kl. 10:50 #221848KvarnisDeltagareTid hos Trollspeed bokad, 5’e Oktober. Ev. blir det tidigare men jag behöver lite marginal då det fortfarande är lite som skall snickras ihop 🙂
Nästa år skall bilen i princip bara köras, lite smått & gott kommer monteras men knappast som i år (sjuukt galet det blev…)
Blir nog bra det är 🙂
8 augusti, 2012 kl. 09:02 #222230JoakimgabrielssonDeltagarecitat” Jag springer iväg lite; eftersom kärran skall få mera Timeattack stuk så behöver den även lättas, jag vill göra detta med lite ‘finess’ så när alla sidopaneler tagits ur kommer jag dock ersätta dem med antingen tunn aluplåt eller med 2 mm plexi. Dessa skall skäras till så de passar där sidopanelerna satt. alu/plexit skall sedan kläs med nån form av filtmaterial, alternativt flockas.”
Vet du någon i gbg som flockar? Vad det kan tänkas kosta? Är sugen på att flocka panelen i bilen. Men det är väl troligtvis alla killars våta dröm…
8 augusti, 2012 kl. 10:35 #222080GilarskiDeltagareHelt rätt & minska vikten 🙂
http://www.vinylmakeup.com Tycks flyttat 🙁
Fanns även en firma som heter AKFDesign men vet ej om de fortfarande håller på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.