- Detta ämne har 414 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 10 månader sedan av gilarski2.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2011 kl. 07:05 #221945GilarskiDeltagare
Fan trist att det inte gick lite bättre för dig :/
Räckte inte handboken för effekt osv ?? eller kanske är något annat du menar..Håller med kvarnis där, ta bort dimljuset det ska inte ha någon betydelse och låna eller köp ett orginal system av någon så borde det går bra 🙂
Hoppas det går bättre nästa gång och att du blir färdig med pärlan snart.
Lycka till!
Ja det var lite surt faktikst. Han hittade inte effektsiffrorna, jag hade dock med reg utdrag pån Transportstyrelsen på en annan bil som var likadan men han ville inte gå med på det. Vi hittade dremot tankvoly & lite annat bra, så det var ändå bra att jag fick låna boken av dig, tack Jonas 🙂
Tror han hade bra koll på vissa saker men klart sämre koll på andra, han & en till kollade på dumpen och vissta fan knappt vad det var för nåt så jag fick förklara för dem. Lamporna och pappersexercisen hade han däremot bra koll på :rolleyes:
Bara & resa sig upp så på Tisdag skall jag kontakta killen som Kvarnis refade till & be om papprena, dimsljuset kopplar jag ur ifall det är för krångligt att skifta plats på kablage.
Ska byta stift, olja & filter nästa helg.
Ska kolla då hur avgas-systemet ser ut och hur jag jag få till det där med kattarna. Har en kontakt som kan mäta avgaserna så jag tänkte åka dit efter olje/tändstiftsbytet och kolla, därefter skickar jag i lite E85 och ser om det hjälper, sist blir det cat.
Hehe, min budget för Maj månad lär ryka för att fixa reggningen, inte mycket att göra, bara & bita i den sura citronen & komma igen 🙂
24 april, 2011 kl. 08:55 #221946GilarskiDeltagareMissade ge lite cred till företaget som jag köpte samco prylarna från, de hade schyssta priser, sjukt sortiment & snabb leverans 🙂
http://www.merlinmotorsport.co.uk/
Ikväll byter jag plats på back/dim ljusen :rolleyes:
Reggningsförsöket kostade mig 1700 spänn så Maj blir inte så glamorös med tanke på att jag även behöver inhandla 3 papper från International Motor (IM) Nordic (Subarus generalagent), för att styrka effekt, modellår samt totalvikt för just min bil. Det sägs att varje underlag kostar 800 kr men vi får se vad de säger nu på Tisdag när jag ringer 🙂
Har dock kostat på mig att inköpa dekaler (100 kr) som skall sitta längst med respektive dörr:
Mer dekaler än såhär har jag inte tänkt mig på kärran.
28 april, 2011 kl. 19:52 #221947GilarskiDeltagareHär kommer en uppdatering 🙂
Papper från Subaru är på väg, varje ‘äkthetsbevis’ kostar 1000 kr (inkl moms) så det vart 3 papp som rök där(effekt,år,totalvikt).
Det som nu återstår är avgasvärdena. Eftersom samtliga är för höga medan Lambda är fint så misstänker jag att katten lämnat in. Jag var i kontakt med TSL i england, som monterat ett sånt här system på kärran:
http://www.tsl-motorsport.co.uk/newsite/products.php?nav=300000§ion=300008&detail=32
Det sitter visserligen cat på men jag är lite tveksam även om värdena på senaste besiktningen (MOT) såg bra ut. Har talat med flera i UK innan köpet som kände besiktningsmannen & kunde därmed sätta fiktiva siffror etc. för att få igenom bilen.
Förövrigt kan nämnas att TSL byggt motorn, de kanske inte är de mest kända i UK men verkade ändå ha bra koll på sakerna så jag tror inte det är motorn som är dålig pga av avgasvärdena så att säga.
Den 10’e Maj har jag fått ny tid för efterkontroll reggning, får se hur det går då :rolleyes:
Noterade att vissa besiktningsstationer inte stänger av utrustningen för att testa avgaserna så jag tänkte smyga ut nån kväll och testa efter följande:
1. Normal körning
2. Hård körning
3. Normal körning men med 10% E85Vad jag förstått som hjälper E85 mest på CO värdena men jag skall testa i vart fall.
I värsta fall får jag montera en cat till på den raka sektionen för att få ned alla värdena. GT har orginal 2 kattar men på min förra räckte det med en 100 cells racecat så det känns lite onödigt skall erkännas. 😮
28 april, 2011 kl. 19:59 #222180ErokDeltagareNoterade att vissa besiktningsstationer inte stänger av utrustningen för att testa avgaserna så jag tänkte smyga ut nån kväll och testa efter följande:
Haha hur noterar man detta? har gilarski legat i buskarna en hel dag? 😉
28 april, 2011 kl. 20:02 #221948GilarskiDeltagareHaha hur noterar man detta? har gilarski legat i buskarna en hel dag? 😉
Hahaha, fick faktiskt tips av en kompis. Så jag åkte ut till en station på kvällen & där var allt inkopplat och påslaget 😀
28 april, 2011 kl. 20:29 #222181ErokDeltagareHahaha, fick faktiskt tips av en kompis. Så jag åkte ut till en station på kvällen & där var allt inkopplat och påslaget 😀
Ah så det var såpass 😉
1 maj, 2011 kl. 20:03 #221949GilarskiDeltagareOk, skulle ju åka & kolla lite avgasvärden i helgen men bestämde mig i Fredags för att skicka på en metallisk race cat istället så nu på Tisdag kommer Raka Rör här i Göteborg kränga på en kisse.
Den främre kissen kan vara kass, oavsett så måste jag trycka ned min värden och Jari på Raka Rör, som varit med ett tag, sa att 99% av alla gånger när lambda är bra (mitt var 1,03) så är det kissen som checkat ut.
Den 10 maj skall jag in på Reggning/Efterkontroll så nu måste jag få igenom den tycker jag :rolleyes:
1 maj, 2011 kl. 20:49 #221909Christian SDeltagareom du behöver låna orginal avgassystem så är det bara att hojta till då jag ett komplett system till min liggandes.
2 maj, 2011 kl. 07:56 #221950GilarskiDeltagareom du behöver låna orginal avgassystem så är det bara att hojta till då jag ett komplett system till min liggandes.
Det tackar vi för 🙂
4 maj, 2011 kl. 07:51 #221886h_zDeltagareRiktigt fin bil Gilarski!
Hoppas det löser sig med besiktningen.Dina avgasvärden ser rätt lika ut hur mina såg ut när originaldumpen var trasig, en anslutning var trasig så luften cirkulerade inte tillbaks. Eller cirkulationen var inte sluten
Så om du byter dumpen kan det kanske vara en lösning på dina avgasvärden?
/mvh,
Hasse4 maj, 2011 kl. 08:54 #221951GilarskiDeltagareRiktigt fin bil Gilarski!
Hoppas det löser sig med besiktningen.Dina avgasvärden ser rätt lika ut hur mina såg ut när originaldumpen var trasig, en anslutning var trasig så luften cirkulerade inte tillbaks. Eller cirkulationen var inte sluten
Så om du byter dumpen kan det kanske vara en lösning på dina avgasvärden?
/mvh,
HasseTack Hasse. Bra tips, jag får kika på detta idag.
Tänkte på det där med dumpen igår faktiskt, för vid minsta släpp av gaspedalen vid pådrag så börjar den cirkulera, minns inte att min gamla GT gjorde så. Då var det mer endast vid växlingangarna.
Nu ‘kvittrar’ / pyser det direkt när man lättar minsta lilla, men så var det även när jag hade den öppna HKS dumpen (som nu attlså bytts ut av en sluten Forge). Ska kolla på rören/slangar samt justera förspänningen på fjädern i dumpen.
10 maj, 2011 kl. 15:28 #221952GilarskiDeltagareUPDATE:
Hade 5 punkter att släcka, klarade 4. Den sista jag inte klarade var avgasvärdena 🙁
Det enda jag gjort sedan förra reggförsöket var & montera katalysator, HC (~150) hade gått ned en del från förra gången, men fortfarande för högt. CO vettefaan, jag var så förbannad att jag inte ens kollade på dem. Jag behövde inte betala nåt för denna reggningen, vilket var det enda positiva.
Så, jag har nu bokat en tid hos en kille (Matti) som mappar här i Göteborg. Han skall kolla på tomgångsmappen och se ifall nåt kan göras.
Det sjuka är att SBP mätte Lambda som tidigare, dvs. ~1
Innan jag åker till honom skall jag byta olja & filter samt tändstiften. Han har även möjlighet att mäta avgasvärdena. Tändstiften tänkte jag kollat innan dagens efterkontroll men har inte hunnit, så jag får skylla mig lite själv.
Jag hade kollat i rören från turbon till spjället men där finns endast en tunn-tunn oljefilm, inget kladd.
Kylarvatten ser fint ut och ligger på samma nivå som när jag köpte den.
Oljan såg lite mörk ut men absolut inga konstigheter, även nivån var bra, kanske något hög.
Tomgången ligger på 900 när bilen är varm, den ligger då stabilt & fint.
Har aldrig haft nån vit eller blå rök från avgas-systemet.
Har kollat runt en jävla massa på olika forum (BMW, Honda, SAAB osv) och det finns lika många lösningar på höga HC/CO som det finns problembilar. Jag har lästa allt från att tanka T-röd och lite bensin, dansa 5 varv runt bilen, köra V-Power, köra på varvstoppen i 10 minuter, till att man bara bytt tändstift.
Jag försöker vara logisk i min analys här, då jag inte vill missa rotorsaken.
Om förbränningen inte är fullkomlig, dvs delar av bensinen finns kvar, så kommer HC att åka upp. Även olja påverkar HC, eftersom den är mer svårantändlig.
Om det är för mycket bränsle, så kommer ej heller allt att antändas, varpå delar av bränslet att åka med ut varpå även CO åker upp.
En lambda sensor mäter mängden syreatomer, detta jämförs med mängden syreatomer i atmosfären.
Beroende på skillanden av syre ute i atmosfären och inne i downpipen kommer lambda generera spänning, lamba sensorn fungerar som ett batteri. Denna spänning används av motorstyr för att reglera mängden bränsle som skall pytsas in. Spänningen är 0,2V ifall bilen går extremt snålt medan den går uppåt 0,9 om den går fett. Stoich ligger mellan 0,5 och 0,8 beroende på modell, varför det är viktigt att man köper rätt lambda sensor…
Eftersom jag tycker den är lite törstig så måste den gå fett. OK, men varför får jag då inte ett lågt Lambda hos SBP? Jag vet inte ärligt talat.
Eftersom SBP säger att värdet är bra, så fundera jag på om det finns en läcka i systemet som medför att det kommer in syre före lambda.
Sensorn tror då att den får mer syre än den faktiskt får. Denna läcka skulle kunna vara runt grenröret eller turbon. Motorstyr ombeds kompensera med mera bränsle.
När väl avgaserna når till SBP’s probe har syreatomer tillförts eftersom det förekom en läcka. Ärligt talat vet jag inte om teorin håller fullt ut 😮
Ett annat alternativ är att min lambda sensor är dålig, den säger till motorstyr att bilen går snålt så den fetar på. Även här har jag inte orkat analysera riktigheten/om denna teori håller.
Så, hittills 2 potentiella fel:
1. Dålig lambda sensor
2. Läcka i systemet före lambdasensornVad händer om jag inte förbränner allt syre då, pga av dålig gnista? Då borde mängden syre vara hög i avgasystemet -> varpå motorstyr borde öka mängden bränsle. Dock, eftersom förbrännignsprocessen suger så kommer inte hela den feta blandningen att förbrännas varpå jag får höga emissionsvärden. Hmm, skulle kunna vara detta också… :rolleyes:
Dålig förbränning, kan bero på tändstift eller även tändtidpunkt. Finns säkert fler saker 🙂
Jamen skicka i E85 då, brinner bättre. Ja, det är sant, men jag måste ändå fixa rotorsaken men visst, skall erkännas att jag är beredd att skicka i detta för att klara mig igenom denna gången.
Om avgas-kammen är felställd så kan det ske att man får ut mycket skit, men även här har jag läst folk som testat & det gör inte så mycket på värdena ärligt talat, då får det röra sig om 3-4 hack fel, minst. Då börjar värden dra iväg men annars rör det sig om 10-20%% per hack i försämring på emissionsvärdena.
Alla ideer & erfarenheter är välkommna 🙂
10 maj, 2011 kl. 15:39 #222194annalaDeltagarevar caten riktigt varm då? för en race cat med metallkärna måste vara riktigt jäkla varm för att fungera som den ska. så du inte bara körde ett par km till bilprovningen?
10 maj, 2011 kl. 16:09 #221894Jonas.LDeltagareVafan jag vill se den ute på gatorna nu.. Håll ut, sommaren har precis börjat !
10 maj, 2011 kl. 19:02 #221953GilarskiDeltagareannala:
Jag hade kört bilen i 1 timme i olika tempo, stod där 5 minuter innan jag fick åka fram. Katten sitter visserligen på orginalplatsen under bilen (där orginal kat #2 annars sitter) men jag tror det är nåt annat som inte är 100% 🙁På min GT hade jag en Downpipe race kat från Scoobyworld och den gav kanonfina värden på HC/CO så det måste vara nåt annat.
Jag har nu en teori: Det finns en läcka nånstans innan lambda, troligen spricka i grenröret. Denna läcka gör att friskluft sugs in i grenröret och passerar lambda. Lambda träffas då av fler syre-atomer än de som fanns efter förbränningen. Lambda värdet kommer då säga att här finns för mycket syre-atomer i avgasröret för att förbränningen skall anses optimal, dvs. den anses vara för snål.
Mängden luft som passerar spjället är dock konstant på tomgång, så när motorstyr pytsar in mer bränsle (eftersom Lambdasensorn indikerar snål blandning) så kommer det in bränsle i förbränningsrummet som inte kan förbrännas då mängden syre ju fortfarande är konstant vid tomgång. Konsekvenen blir att en mängd oförbränt bränsle far igenom systemet och ut i avgasröret.
Hur kan då SBP lambdamätare säga OK. Jag tror att den kemiska förbränningen i catten påverkar mätresultatet & mängden syreatomer så att SBP lambda blir (till viss del av en slump) ungefär 1. Detta är en teori jag måste testa & avfärda eller bekräfta. Mitt grenrör är ej orginal (orginal håller ofta bättre) men det är keramiskt behandlat så jag hade trott det inte skulle spricka, men måste ju kolla upp detta.
Jag skall ut imorgon & delvis sätta för nåt i avgasröret, jag tror att det läcker innan lambda helt enkelt. Avgaserna kommer få svårt att komma ut varpå jag ser om de trycks ut nån annanstans.
Jonas.L: Tack killen. Jag ska lämna tillbaka instruktionsböckerna till dig, ska köpa från UK inom kort då de verkar vara samma för de övriga turbomodellerna säger de jag talat med i UK. Faktum är att jag älskar bilen trots all denna skiten, glömde faan helt av tiden så jag höll på att missa besiktnignen (kom 5 minuter för sent) när jag var ute & gasade, den är helt underbar 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.