- Detta ämne har 414 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 9 månader sedan av gilarski2.
-
FörfattareInlägg
-
10 maj, 2011 kl. 19:31 #222183XDriveDeltagare
Tråkigt med strulet :(, hoppas det löser sig snart. 🙂
10 maj, 2011 kl. 20:48 #221895Jonas.LDeltagareDet är ingen fara med boken, Jag behöver den inte för tillfället.
Förstår att du blev lite sen, Det är en dröm att ratta dessa bilar 😉10 maj, 2011 kl. 22:18 #221868specializedDeltagareVad kör du för sprut ? Eller är den Ecutek-mappad ?
Alla eftermarknads-sprut har ju inte lamda-styrning, till de brukar man få göra en besiktningsmapp, vilket innebär att man mappar ända ned till tomgång, och mappen dessutom anpassas just för avgas-kraven.
En annan grej kan ju vara att precis som Kvarnis skrev,
byta olja och filter och kolla över stiften…Lycka till 🙂
11 maj, 2011 kl. 06:34 #221830KvarnisDeltagareLåna org.avgas.
Kolal sedan värdena, autronic är känd för inte had den bästa tomgångs kontrollen så har den mappats stabil så innebär det säkert att den går för fett.
Man kör nästan aldrig closed loop om jag ska vara ärlig.
En annan snabb lösning är att låna org ecu av någon som har en bil av samma årgång.Men org.system är steg 2 igentiligen.
Och att åka på reggningen och kolla är så där, det brukar aldrig funka.
11 maj, 2011 kl. 06:43 #221954GilarskiDeltagareXdrive: Tack, känns som detta skall lösa sig men jag behöver lite tid för felsökning.
Specialized: Tack. Jo det är ett Autronic, skall koppla upp mig till helgen tänkte jag, bara för att se att det inte är låst. Vet ej om detta sprutet kör med lambda.
Beställde nya stift igår kväll, NGK Platina ‘laser’ 7’or (350 kr från UK).
Var iväg i morse & köpte oljefilter hos lokala Subaruhandlaren, skall köpa olja idag & byta ikväll.
Oljan gör nog marginellt (gissningsvis 10% på emissionsvärdena) medan tändstiften kan göra endel har jag läst. HAr även själv erfarenhet av detta då vår Volvo fick nya stift. Bilen startade itne då men efter en stund så började den funk bättre & bättre för att tillslut gå riktigt fint, tror detta hade med att göra att de gamla stiften var slitna och påverkade tändtidpunkten.
Kollade på alla kvitton igår & han körde NGK 7’or men bytte dem bara när motorn byggdes, vilket var 15000 km sedan, så jag tror det kan vara dax.
Lite förånad att catten inte lyckades trycka ned värdena mer än ~30-40% men om jag kört en stund till kanske jag fått ned dem lite till men troligen inte tillräckligt.
I kvittona såg jag även att de skrivit (late) på kamremsbytet, så jag skall mejla dem som byggde & fråga om detta innebär att de ställt om nån kam. En sån justering överlåter jag dock till vår lokala Subaru ÅF att justera till orginal isf.
Ska idag ringa & boka en ny tid, tills dess skall olja & tändstift vara utbytta. 🙂
Det här skall lösas, jag är inte orolig men lite frustrerande är det :rolleyes:
11 maj, 2011 kl. 06:50 #221955GilarskiDeltagareLåna org.avgas.
Kolal sedan värdena, autronic är känd för inte had den bästa tomgångs kontrollen så har den mappats stabil så innebär det säkert att den går för fett.
Man kör nästan aldrig closed loop om jag ska vara ärlig.
En annan snabb lösning är att låna org ecu av någon som har en bil av samma årgång.Men org.system är steg 2 igentiligen.
Och att åka på reggningen och kolla är så där, det brukar aldrig funka.
Tack mannen. På min gammel GT hade jag en DP från Scoobyworld & värden var kanon (HC24 / CO 0) så jag vet inte om det är avgassystemet ärligt talat 🙁
Intressant, var naiv & tro att man alltid körde closed loop 😮 så det där kan ju vara en rotorsak. Jepp, den går fett för den dricker soppa jävlar, säkert 1,2 liter vid rätt normal körning, ligger jag och smyger så är det runt litern. Hoppas få låna en Laptop till helgen & kolla om sprutet är låst, återkommer 🙂
11 maj, 2011 kl. 19:10 #221956GilarskiDeltagareHar nu bytt filter & olja (Castrol Edge 10-60) 🙂
Den som byttes såg fin ut, inga metallkorn eller andra konstigheter.
Testade även att täppa för avgasystemet en stund men det kom inte ut nåt nånstans. Kollade på grenröret (krämfärgat :confused:, kanske för det är kremaisk ytbehandlat ) och såg att det fanns lite sot i en skarv men det var väldigt lite så jag tror inte det är nåt läckage innan lambda.
Så, nu väntar jag på nya tändstift som jag tänkte montera sen skall bilen in till Matti så får han kolla på mappen.
Jag vet, intresseklubben antecknar, men tänkte hålla dem som följer tråden uptodate 😀
Var även i kontakt med TSL, som för andra gången svara nästan omgående på mina frågor 🙂 Det som jag trodde var att de satt avgaskammen ‘late’ var i sjäälva verket att de hade monterat den senaste kamrem-spännaren. Ska dock kolla om man kan se ifall kammarna står rätt.
Känns som jag inom kort bör kunna ringa in problemkälllan 🙂11 maj, 2011 kl. 19:54 #221866tendencyDeltagareJag tycker det är bra att du uppdaterar, det är intressant att se hur det går för “kullsyskonet”. 🙂 Hoppas att det löser sig med stiften.
Angående bränsleförbrukningen, så tycker inte jag att den är så farlig? Men det beror förstås vad “rätt normal körning” innebär? 🙂 Kör jag normalt, mest stadskörning, lite landsväg och gör några “avstickare” (inget extremt under längre tid) emellanåt, så brukar min förbrukning ligga på 1.2-1.3. Om jag minns rätt nu, under en lång och lugn landsvägskörning kom jag ner i 1.0 ganska precis. 😀 Min är vässad med 3″ avgas, Walbro 255l och EcuTek.
12 maj, 2011 kl. 07:28 #221854MatsDeltagareSoppaförbrukningen tycker jag låter helt normal. När jag åker långt och kör så snålt jag kan (inte kanske min starka sida 😉 ) så kommer jag ner till 1,15 ungefär. Åker jag till jobbet så ligger jag väl på 1,4 – 1,5. På isen har jag kommit upp till 4,7 – 5,0… 😉
12 maj, 2011 kl. 07:46 #221957GilarskiDeltagareTack Tendency & Mats. Om jag kör som en kärring, rör knappt pedalen så ligger jag strax under litern så då kanske det inte är så onormal förbrukning ändå :rolleyes:
Har kollat runt lite och börjar inse att det är inte helt ovanligt att man ‘känner en bra besiktningsman’ oavsett vi pratar Sverige eller UK faktiskt. Visst, klart jag kunde köpt en orginalmaskin, men som ni vet, jag gillar att gå den lite längre vägen, så jag får kämpa på ett tag till men är hoppfull 🙂
Har läst om stackare som renoverat toppen pga av höga HC/CO men efteråt blev det inte bättre, eller sånna som av verkstaden blivit rekommenderade att göra det men som istället bytt tändstift & rotor så har de gått igenom, finns som sagt hur många historier som helst.
En sak jag lärt mig om katalysatorer är att det är en kemisk process, lite likt den i motor. Katalysatorn bryter ned de farliga ämnena och kastar om atomerna så det blir bla. vatten.
Ju mer katten jobber (försöker bryta ned avgasernas skadliga innehåll), desto mera värme utvecklas i katten. Faktum är att avgsetempen ut ur katten är högre än in. Om catten är varm så betyder det at där är mycket föroreningar, det kan skilja uppåt 200 grader, men då jobber katten hårt. Eftersom avgaserna har et temp runt 500-700 så innebär detta att katten kan närma sig 1000 grader i värsta fall, varpå innanmätet börjar skadas eller till och med smälta, då är det kaputt. 🙁 Nåväl, blev lite mer info än tänkt men jag delar gärna med mig av det lilla jag lärt mig 🙂
12 maj, 2011 kl. 09:10 #222136goffemannenDeltagareKan bekräfta ang bränsleförbrukningen. Efter jag mappade bilen den 18e april så har ja inte hunnit köra sådär jätte mkt men hunnit tanka 2 gånger å då kollat bränsleförbrukningen.
Under hela påskhelgen så va ja på elmia. Bodde på hotell 4km ifrån mässan. Så under helgen så blev det i stortsett bara stadskörning till å från hotellet och mässan, men även nån liten sväng nån annanstans i stan. Sen körde jag ju dit och hem också. 12mil enkel resa.
Körde under denna tid ca40 mil totalt och mestadels väldigt lugnt å stilla. Mycket poliser i jönköping den helgen som alla vet. Men iaf. Under den tiden så drog bilen 1.075L/mil. Det tycker jag är godkänt på en sån här vagn =).
Andra gången ja kollade va när ja kört här hemma i stan. En del gånger fram å tillbaka från jobbet, kallstart och kortsträcka. Totalt 26mil. Körde ganska inspirerat under dessa mil också =).
Under dessa mil drog den ca 40L vilket gör att det blir en bränsleförbrukning på ca 1.53L/mil vilket ja tycker är ok.
17 maj, 2011 kl. 18:28 #221958GilarskiDeltagareÄNTLIGEN!!!!
Åkte ned till Falkenberg då det inte fanns registreringsbes.tider i Göteborg, 11 mil enkel väg 😮
Killen körde en tur & sotade ur kärran ordentligt & åkte direkt in på avgaskoll:
CO = 0
CO 2500 = 0
HC = 14
Lambda = 1,02Trodde inte det var sant 😮 😀
Imorgon får jag regnummer sa han, därefter skall jag in på vanlig bilbesiktning.
Ska skriva några rader senare ikväll om vad jag gjorde & hur jag tänkt inför dagens försök 🙂
17 maj, 2011 kl. 18:43 #221905SteeweDeltagareÄNTLIGEN!!!!
Åkte ned till Falkenberg då det inte fanns registreringsbes.tider i Göteborg, 11 mil enkel väg 😮
Killen körde en tur & sotade ur kärran ordentligt & åkte direkt in på avgaskoll:
CO = 0
CO 2500 = 0
HC = 14
Lambda = 1,02Trodde inte det var sant 😮 😀
Imorgon får jag regnummer sa han, därefter skall jag in på vanlig bilbesiktning.
Ska skriva några rader senare ikväll om vad jag gjorde & hur jag tänkt inför dagens försök 🙂
Grattis! 🙂
17 maj, 2011 kl. 18:54 #221857GT99DeltagareHärligt!
Skönt att det löste sig.
Grattis.17 maj, 2011 kl. 20:00 #222137goffemannenDeltagaregrattis….!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.