Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 415 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #222195
    annala
    Deltagare

      Grattis!
      var de stiften som var boven i dramat?

      #222188
      Rednavas
      Deltagare

        hoppas du hade snyggare fel än vad jag hade vid reg beg :p kablarna till lambdan va skarvade, tvinna+eltejp, för att kunna använda original kontakten 🙂 bra kontakt??

        #221907
        Snofi
        Deltagare

          Grattis!!

          #221896
          Jonas.L
          Deltagare

            Fan va gött mannen 😀 Grattis !!

            Hoppas man får se kärran snart 🙂

            #221918
            edbe
            Deltagare

              Grattis!

              #221959
              Gilarski
              Deltagare

                Tack alla 🙂

                Det värsta va att mina avgasvärden tidigare (trots en extra kat monterad) var för höga så när jag åkte till Varberg tänkte jag att faan, jag har ju inte gjort mycket för att klara det bättre denna gången så det skiter sig nog igen.

                Saken var den att killen tog en repa och drog ur den ordentligt innan & åkte direkt in på stationen & mätte, vips så var det bra värden, helt sjukt bra (CO:0 och HC:14, Lambda 1,02) så jag var smått chockad, trodde faan inte man skulle behöva dra på så för att få igång kattarna 😮

                Inför denna reggbesiktning hade jag bytt olja och filter, ärligt talat tror jag detta har marginell effekt, då mitt HC förra gången var närmare 200.

                Jag började även byta stift men såg att de som satt i var fina (porslinet gyllenbrunt) samt att det satt i 6’or. 6’or är det som Subaru specar i sina datablad, däremot vet jag att många kör 7’or, vilket jag köpt men dessa är kallare stift. Med kallare menas att de leder bort värmen bättre, genom att leda bort värmen blir stiftet kallare och risken för självandtändgning -> spikning minskar.

                Eftersom jag inte har några problem med spikning så kändes det fel att köra 7’or. Genom att köra 7’or får man som sagt kallare stift, vilket i sin tur medför viss risk att det är lite svårare att antäda bränslet, vilket jag verkligen inte ville ha problem med pga av mina redan höga avgasvärden.

                Därtill, jag övervägde att skicka i E85, vilket har en kylande effekt, så då skulle ‘problemet’ bli ännu större. Så, mina 6’or fick sitta kvar.

                Däremot skickade jag i 30% E85 inför denna reggning, men även detta vägrar jag tro påverkade värdena så kopiöst mycket. Visst, de borde gått ned, men att alla värden i princip blev noll tror jag inte beror på 30% E85 i tanken, även om sprit är bra 🙂

                E85 är mer svårantändligt, men, när det väl brinner så är det ett renare bränsle varför emissionerna bör gå ned. Testa & tänd på bensin i en kopp & dra handen över, det blir snabbt sot medan om du gör samma sak med E85 så är det en helt annan sak, en stabil fin ren låga och mycket mindre sot -> renare bränsle.

                En annan anledning till att jag skickade i E85 var för att eventuellt skit i spridarna (som påverkar den fina strålen) skulle försvinna. En dålig stråle kan göra att dimman av bränsle blir grov varpå alltt bränsle inte antänds i värsta fall -> höga emissioner 🙁

                Det måste varit att SBP killen sotade ur motorn precis innan helt enkelt. 🙂

                #221960
                Gilarski
                Deltagare

                  Målet med hela mitt ‘bygge’ kommer vara att få till lite ‘Timeattack’ stuk på bilen i kombination med kraftigt reducerad vikt och viss effekthöjning på sikt. Chassiet skall fixas till ytterligare.

                  Allt kommer ske lungt & stilla så detta kommer ta år, men jag skall försöka njuta under tiden, med några mil på gata & banträffar. Kärran kommer gå max 500 mil per år.

                  Nästa steg är nu att plocka ur hela AC systemet, Stereo och förstärkare. Detta jobbet påbörjas innan helgen, lägger upp nån bild på motrrummet därefter 🙂

                  #221831
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Som jag sa man ska inte krångla till allt å mycket.

                    Man lär bränna ur bilem ordentligt om man har icke org.ecu thats life.

                    Sen stort GRATTTIS !!!

                    Har provat helvet med reggbsiktningar så jag vet 😉 😀

                    #221961
                    Gilarski
                    Deltagare

                      Som jag sa man ska inte krångla till allt å mycket.

                      Man lär bränna ur bilem ordentligt om man har icke org.ecu thats life.

                      Sen stort GRATTTIS !!!

                      Har provat helvet med reggbsiktningar så jag vet 😉 😀

                      Tack Kvarnis. Jo, jag har en tendens att alltid gå senvägar, kanske typiskt för en ingenjör, ska jobba på det 🙂

                      Har nu reggat in den med FMIC så jag hoppas inte de skall sura på SBP men man vet aldrig :rolleyes:

                      #221867
                      tendency
                      Deltagare

                        Fan vad härligt, får gratulera. Kan förstå känslan när du såg att värdena var godkända och du fick igenom den. 🙂 SPB borde inte vara några problem när du precis har regbesiktigat bilen med FMIC. Om det nu inte måste stå skrivet en dispenskod för det i regpappret?

                        #222184
                        XDrive
                        Deltagare

                          Verkligen kul!! Grattis! Skönt när saker och ting löser sig 🙂

                          #221962
                          Gilarski
                          Deltagare

                            Fan vad härligt, får gratulera. Kan förstå känslan när du såg att värdena var godkända och du fick igenom den. 🙂 SPB borde inte vara några problem när du precis har regbesiktigat bilen med FMIC. Om det nu inte måste stå skrivet en dispenskod för det i regpappret?

                            Tack, ja helt sjukt, fört trodde jag det var nåt fel eller att han inte kopplat in grejerna. FMIC, om den reggats in med den tycker jag det borde vara OK men jag får väl tjafsa med SBP om detta är jag rädd :rolleyes: Det goa är att jag nu är inne i systemet så resten känns enklare att lösa 🙂

                            #221963
                            Gilarski
                            Deltagare

                              Verkligen kul!! Grattis! Skönt när saker och ting löser sig 🙂

                              Tack grabben. Du, hur har det gått med din kärra, du hade nåt spräckt svänghjul vill jag minnas & bromsoks-renovering på G ?

                              #221964
                              Gilarski
                              Deltagare

                                Nånstans häremellan ligger min våta dröm 🙂

                                Effekt/penga -mässigt ligger jag långt bort men konceptet, är
                                i min smak så det blir nåt åt detta hållet (dock ej med 22B skärmar eller dekaler…) :rolleyes:

                                http://www.flickr.com/photos/coldtrackdays/4053201406/in/set-72157622682131144/

                                http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/gobstopper.asp?id=0

                                #222138
                                goffemannen
                                Deltagare

                                  Konstigt. Vi har nästan samma dröm 🙂

                                  / David J – Superior Media

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 415 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.