- Detta ämne har 414 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 9 månader sedan av gilarski2.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2011 kl. 20:12 #222195annalaDeltagare
Grattis!
var de stiften som var boven i dramat?17 maj, 2011 kl. 20:31 #222188RednavasDeltagarehoppas du hade snyggare fel än vad jag hade vid reg beg :p kablarna till lambdan va skarvade, tvinna+eltejp, för att kunna använda original kontakten 🙂 bra kontakt??
17 maj, 2011 kl. 21:39 #221907SnofiDeltagareGrattis!!
17 maj, 2011 kl. 22:07 #221896Jonas.LDeltagareFan va gött mannen 😀 Grattis !!
Hoppas man får se kärran snart 🙂
18 maj, 2011 kl. 05:24 #221918edbeDeltagareGrattis!
18 maj, 2011 kl. 06:58 #221959GilarskiDeltagareTack alla 🙂
Det värsta va att mina avgasvärden tidigare (trots en extra kat monterad) var för höga så när jag åkte till Varberg tänkte jag att faan, jag har ju inte gjort mycket för att klara det bättre denna gången så det skiter sig nog igen.
Saken var den att killen tog en repa och drog ur den ordentligt innan & åkte direkt in på stationen & mätte, vips så var det bra värden, helt sjukt bra (CO:0 och HC:14, Lambda 1,02) så jag var smått chockad, trodde faan inte man skulle behöva dra på så för att få igång kattarna 😮
Inför denna reggbesiktning hade jag bytt olja och filter, ärligt talat tror jag detta har marginell effekt, då mitt HC förra gången var närmare 200.
Jag började även byta stift men såg att de som satt i var fina (porslinet gyllenbrunt) samt att det satt i 6’or. 6’or är det som Subaru specar i sina datablad, däremot vet jag att många kör 7’or, vilket jag köpt men dessa är kallare stift. Med kallare menas att de leder bort värmen bättre, genom att leda bort värmen blir stiftet kallare och risken för självandtändgning -> spikning minskar.
Eftersom jag inte har några problem med spikning så kändes det fel att köra 7’or. Genom att köra 7’or får man som sagt kallare stift, vilket i sin tur medför viss risk att det är lite svårare att antäda bränslet, vilket jag verkligen inte ville ha problem med pga av mina redan höga avgasvärden.
Därtill, jag övervägde att skicka i E85, vilket har en kylande effekt, så då skulle ‘problemet’ bli ännu större. Så, mina 6’or fick sitta kvar.
Däremot skickade jag i 30% E85 inför denna reggning, men även detta vägrar jag tro påverkade värdena så kopiöst mycket. Visst, de borde gått ned, men att alla värden i princip blev noll tror jag inte beror på 30% E85 i tanken, även om sprit är bra 🙂
E85 är mer svårantändligt, men, när det väl brinner så är det ett renare bränsle varför emissionerna bör gå ned. Testa & tänd på bensin i en kopp & dra handen över, det blir snabbt sot medan om du gör samma sak med E85 så är det en helt annan sak, en stabil fin ren låga och mycket mindre sot -> renare bränsle.
En annan anledning till att jag skickade i E85 var för att eventuellt skit i spridarna (som påverkar den fina strålen) skulle försvinna. En dålig stråle kan göra att dimman av bränsle blir grov varpå alltt bränsle inte antänds i värsta fall -> höga emissioner 🙁
Det måste varit att SBP killen sotade ur motorn precis innan helt enkelt. 🙂
18 maj, 2011 kl. 08:01 #221960GilarskiDeltagareMålet med hela mitt ‘bygge’ kommer vara att få till lite ‘Timeattack’ stuk på bilen i kombination med kraftigt reducerad vikt och viss effekthöjning på sikt. Chassiet skall fixas till ytterligare.
Allt kommer ske lungt & stilla så detta kommer ta år, men jag skall försöka njuta under tiden, med några mil på gata & banträffar. Kärran kommer gå max 500 mil per år.
Nästa steg är nu att plocka ur hela AC systemet, Stereo och förstärkare. Detta jobbet påbörjas innan helgen, lägger upp nån bild på motrrummet därefter 🙂
18 maj, 2011 kl. 09:15 #221831KvarnisDeltagareSom jag sa man ska inte krångla till allt å mycket.
Man lär bränna ur bilem ordentligt om man har icke org.ecu thats life.
Sen stort GRATTTIS !!!
Har provat helvet med reggbsiktningar så jag vet 😉 😀
18 maj, 2011 kl. 12:53 #221961GilarskiDeltagareSom jag sa man ska inte krångla till allt å mycket.
Man lär bränna ur bilem ordentligt om man har icke org.ecu thats life.
Sen stort GRATTTIS !!!
Har provat helvet med reggbsiktningar så jag vet 😉 😀
Tack Kvarnis. Jo, jag har en tendens att alltid gå senvägar, kanske typiskt för en ingenjör, ska jobba på det 🙂
Har nu reggat in den med FMIC så jag hoppas inte de skall sura på SBP men man vet aldrig :rolleyes:
18 maj, 2011 kl. 13:29 #221867tendencyDeltagareFan vad härligt, får gratulera. Kan förstå känslan när du såg att värdena var godkända och du fick igenom den. 🙂 SPB borde inte vara några problem när du precis har regbesiktigat bilen med FMIC. Om det nu inte måste stå skrivet en dispenskod för det i regpappret?
18 maj, 2011 kl. 16:21 #222184XDriveDeltagareVerkligen kul!! Grattis! Skönt när saker och ting löser sig 🙂
18 maj, 2011 kl. 19:24 #221962GilarskiDeltagareFan vad härligt, får gratulera. Kan förstå känslan när du såg att värdena var godkända och du fick igenom den. 🙂 SPB borde inte vara några problem när du precis har regbesiktigat bilen med FMIC. Om det nu inte måste stå skrivet en dispenskod för det i regpappret?
Tack, ja helt sjukt, fört trodde jag det var nåt fel eller att han inte kopplat in grejerna. FMIC, om den reggats in med den tycker jag det borde vara OK men jag får väl tjafsa med SBP om detta är jag rädd :rolleyes: Det goa är att jag nu är inne i systemet så resten känns enklare att lösa 🙂
18 maj, 2011 kl. 20:51 #221963GilarskiDeltagareVerkligen kul!! Grattis! Skönt när saker och ting löser sig 🙂
Tack grabben. Du, hur har det gått med din kärra, du hade nåt spräckt svänghjul vill jag minnas & bromsoks-renovering på G ?
19 maj, 2011 kl. 13:13 #221964GilarskiDeltagareNånstans häremellan ligger min våta dröm 🙂
Effekt/penga -mässigt ligger jag långt bort men konceptet, är
i min smak så det blir nåt åt detta hållet (dock ej med 22B skärmar eller dekaler…) :rolleyes:http://www.flickr.com/photos/coldtrackdays/4053201406/in/set-72157622682131144/
19 maj, 2011 kl. 13:19 #222138goffemannenDeltagareKonstigt. Vi har nästan samma dröm 🙂
/ David J – Superior Media
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.