- Detta ämne har 104 svar, 67,718 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Nathan.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2011 kl. 13:58 #43061DaeneDeltagare
Va iväg till Subaru återförsäljare idag i UPPSALA , dom kunde icke hjälpa mig sa dom , så ingen som har någon ide?
8 mars, 2011 kl. 07:01 #42971sykeBlockeradGrejen är att p.g.a totalvikten får jag på papper endast ha en passagerare. Kollar polisen upp bilen står det “Antal passagerare, max: 1”. Vet inte hur strikta polisen brukar vara när det står så när bilen helt klart kan ha 4 passagerare.
Jag hade samma problem när jag reggade min, om än inte lika extremt. Tror jag får ha 2 el. 3 passagerare. Jag använde dock papper från IM när jag reggade den, så helt bra blev det inte.
Se det som en bra anledning att slänga ut baksätet och ersätta med bur 😀
9 mars, 2011 kl. 10:13 #43048GilarskiDeltagareIntressant tråd för den som stör sig på km/mph konverterings-problematiken i en Newage.
http://www.rs25.com/forums/f105/t105267-diy-reprogram-odometer-your-swapped-dash.html
10 mars, 2011 kl. 22:04 #43021NickeHDeltagareNågon som har koll på hur man gör för att få bilen att räkna i KM o inte Miles ? o sen ställa om Mätarställningen till KM ? Alltså
På en Subaru tex STI 03a TYPE UK ??Kan man göra det? Jag har köpt en helt ny instrumentering som har km istället för miles
Sent from my X10i using Tapatalk
11 mars, 2011 kl. 12:24 #42983KvarnisDeltagareHar för att alla newage type UK hade dubbla skalor…
13 mars, 2011 kl. 13:32 #43058parvusDeltagareJag hade samma problem när jag reggade min, om än inte lika extremt. Tror jag får ha 2 el. 3 passagerare. Jag använde dock papper från IM när jag reggade den, så helt bra blev det inte.
Se det som en bra anledning att slänga ut baksätet och ersätta med bur 😀
Du råkar inte veta nummer/mail till IM?
23 juni, 2011 kl. 21:43 #43022NickeHDeltagareHåller på att reg besikta min nyköpta STi från -98 och försöker fatta vad transportstyrelsen egentligen menar. min bil är importerad till england efter 2004 och borde då enligt nedanstående text gå regga utan en massa intyg, även om det inte i mina papper står nåt om effekt och dylikt. ska ringa bilprovningen och kolla detta. Antar att man inte får en ombesiktning på en reg besiktning utan måste boka en ny ala 1300kr
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Annat-andamal/
Annat ändamål
Annat ändamål som importorsak är, trots namnet, den vanligaste importorsaken vid import från ett annat EU-land, och för import av ett fordon som är av årsmodell 1968 eller äldre.
För ett begagnat fordon krävs det att fordonet varit permanent registrerat i ett annat EU-land för att kunna klara de tekniska och miljömässiga kraven som ställs enligt gällande EG-direktiv. Fordonet kan ursprungligen ha registrerats med stöd av ett så kallat CoC-dokument (Certificate of Conformity) eller genom ett nationellt godkännande i det EU-land där fordonet tidigare var registrerat.För fordon som är registrerade före den 1 maj 2004 i något av de tio länderna som blev medlemmar i EU den 1 maj 2004 gäller inte detta, eftersom dessa länder inte hade några harmoniserade bestämmelser före inträdet. I dessa fall måste de tekniska och miljömässiga kraven styrkas genom tillverkarintyg, intyg från generalagent eller genom att undantagsreglerna för eget bruk enligt Transportstyrelsens föreskrifter tillämpas.
Om fordonen däremot är registrerade efter inträdet, har de rätt till samma fria cirkulation som fordon från andra EU-länder. Du bör dock kontrollera med ett besiktningsorgan vilka tekniska krav som just ditt fordon behöver uppfylla. Det finns vissa särregler, bland annat för:
•fordon som är konstruerade för vänstertrafik
•fordon som är utrustade med hastighetsmätare med brittisk standard
•fordon som är tillverkade i små serier
•fordon som är försedda med gasutrustning som inte uppfyller Cold-kravet i ECE-reglemente 110.Införsel av ett fordon som saknar CoC men är nationellt godkänt i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att fordonet uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade fordon i standardutförande, med en totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land och som tagits i trafik i det landet.
Om ett giltigt CoC saknas, men ett typgodkännande framgår av en registreringshandling och tillverkarskylten på fordonet, godkänns fordonet utan att du behöver utnyttja eget bruk som importorsak. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC – oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om fordonet är nytt eller begagnat. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som du lämnar in. Det här gäller både för privatpersoner och yrkesmässiga importörer.
24 juni, 2011 kl. 08:43 #43049GilarskiDeltagareNär du hämtade kärran fick du ett registringsbevis, V5C. Detta papper använder Transportstyrelsen för att fylla sitt register med uppgifter på fordonet ifråga. V5C används av dem för att göra ursprungskontroll, dvs. säkerställa att där inte finns några juridiska problem, stöld eller andra oegentligheter.
V5C skall innehålla alla uppgifter som är minimum för att föra in fordonet. Tyvärr är engelsmännen rätt slarviga, varför t.ex följande uppgifter ibland saknas:
Motorkod
Totalvikt
Axelavstånd
Effekt + normVissa av ovan uppgifter kan man utläsa hos andra motsvarande bilar men det är inte säkert att reg.besiktningsgubben (autoriserad av SWEDAC) godkänner dessa, vilket jag tycker är löjligt men så fort det är annat ‘chassi ID’ (VIN) så skall alla uppgifterna för just ditt fordon kunna styrkas.
Det som då sker är att regkillen begär in dessa uppgifter av dig, du måste kontakta IM i Helsingborg för att få respektive uppgift för just ditt fordon. Varje uppgift kostar tyvärr 800+moms 🙁
24 juni, 2011 kl. 11:41 #43041Jonas.LDeltagareJo det går att få ombesiktning på en reg besiktning , både jag och Gilarski fick det och då är det halva priset har jag för mig.
22 augusti, 2011 kl. 20:07 #43023NickeHDeltagareVar och reg besiktade idag, gick väl sådär fick iaf några punkter att fixa.
Intyg fordonsbuller
Intyg bromsar
Intyg stöldskyddNån som behövt dessa intyg? Buller är ju enkel ska väl vara i decibel, men bromsar är det 4 kolvs ok med bla.. och stöldskydd = centrallås 🙂 den har ju inte direkt larm eller immobilizer 🙂 Får väl ringa IM och se vad dom säger, sista gången jag importerar bil iaf.
Sen fick jag anmärkning på “förträngning tankpåfyllning saknas” dvs det sitter ingen bricka som hindrar att man tankar blyad bensin, nån som vet var man får tag på en sån eller måste man byta hela röret?
23 augusti, 2011 kl. 06:01 #42984KvarnisDeltagareVar och reg besiktade idag, gick väl sådär fick iaf några punkter att fixa.
Intyg fordonsbuller
Intyg bromsar
Intyg stöldskyddNån som behövt dessa intyg? Buller är ju enkel ska väl vara i decibel, men bromsar är det 4 kolvs ok med bla.. och stöldskydd = centrallås 🙂 den har ju inte direkt larm eller immobilizer 🙂 Får väl ringa IM och se vad dom säger, sista gången jag importerar bil iaf.
Sen fick jag anmärkning på “förträngning tankpåfyllning saknas” dvs det sitter ingen bricka som hindrar att man tankar blyad bensin, nån som vet var man får tag på en sån eller måste man byta hela röret?
Jösses…
Forodnsbuller…du försökte inte regga med 3″ hoppas jag?
Om du har org.system så är det väldigt märkligt.Bromsar, org. eller sitter det slitsade skivor etc?
Stöldskydd lär ju inte ha med bilen att göra det är ju en försäkringsfråga…Låter helt sjukt!
Men att regga en bil är f-n inte lätt om man ska vara ärlig.
Hade du redan appaer från IM?Ring och prata med Jan Steen, han var i alla fall väldigt hjälpsam när jag reggade min bil, han blev tom så less att han skickade ett intyg grattis.
23 augusti, 2011 kl. 16:22 #43024NickeHDeltagareJo jag var dum nog att prova regga med 3″ så får skylla mig själv 🙂
Bromsar är orginal, skivorna var kanske vad han anmärkte på får kolla upp det.
Men stöldskydd 🙂
Jag hade inga papper fråm IM jag hade skrivit ut lite papper från internet wikipedia bla för att bevisa årsmodell, effekt och vikt och det köpte dom.
Blir till att ringa den där Janne på IM då.
24 augusti, 2011 kl. 08:36 #42985KvarnisDeltagareOh… byt till org.avgassystem och hör efter om det räcker i stället för buller intyg vilket skulle vara tok dyrt i min bok !!!
Det är ju bara säga att du inte vistte att det inte var org.system lr nått 😉 😀Låna ett om så behövs.
Det där med stöldskydd skulle jag kolla upp, hur f-n ska dom kunna avgöra det.
24 augusti, 2011 kl. 16:20 #43063DeleteriousDeltagareIntressant då jag säkert kommer åka på samma historia i september då min regbes infaller 🙂
Återkom gärna angående vad anmärkningen på bromsarna var. Bullret lät också skitlöjligt, trodde man klarade sig från båda dessa om bilen ej var helbilsgodkänd och inom gränsvärden?
Hade du papper på buller eller saknades detta helt och enbart whine om ej org.?
Var besiktigade du?
31 augusti, 2011 kl. 10:07 #43025NickeHDeltagareIntressant då jag säkert kommer åka på samma historia i september då min regbes infaller 🙂
Återkom gärna angående vad anmärkningen på bromsarna var. Bullret lät också skitlöjligt, trodde man klarade sig från båda dessa om bilen ej var helbilsgodkänd och inom gränsvärden?
Hade du papper på buller eller saknades detta helt och enbart whine om ej org.?
Var besiktigade du?
Hej
Jag besiktade i Skellefteå, och tjafset med buller var nog mest för att jag inte hade orginal avgas, sen står det inte på mitt engelska reg papper nåt om buller nivå och jag hade heller inget att intyga detta med.
Bromsarna fattar jag inte vad problemet var det står subaru på dom iaf 🙂
Nån som vet av nån bra sida där man kan hitta vilka bromsar som sitter orginal på en japan sti -98.
Sen har jag inte fått tag på IM nån som vet telefonnr?
Jag försökte kontakta dom på
International Motors (Nordic) AB
Box 15003
250 15 HELSINGBORG
(Besöksadress: Torbornavägen 15, 253 68 Helsingborg)Administration:
Tel: 042-490 4950men alla telfonnr verkar vara avstängda, ringer man subaru kommer man endast till nån av återförsäljarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.